Jump to content
imke

kosten/prijs IVF in Nederland

Recommended Posts

Hoi Patricia,

Ja, als je 3 pogingen op zijn moet je zelf betalen.....

Wij hebben nog 4 pogingen betaald gekregen, omdat ik na de 3 pogingen was overgestapt naar de Univè.

Toendertijd had de Univè in een aanvullend pakket een 4e poging zitten.

Volgens mij nu niet meer.

Je moest ook minstens al een jaar dat pakket hebben.

Dus al met al moest je 2 jaar dat aanvullende pakket hebben.

Maar dat kon wel uit.

Toen we de poging gehad hadden, ben ik weer terug gegaan naar de Menzis.

En nu iid weer zelf 4 pogingen betaald.

Kom je +/- met àlle kosten incl. medicatie iid op een  € 5000 - € 5500

Wij hebben het ieder jaar gespaard iid van vakantie geld en belasting teruggave sparen.

En mijn ouders hebben 2x goed bijgedragen......

Anders is het iid niet te doen....

Tenminste niet voor ons.

Dus dat is gèèn vakantie geweest al 7 jaar, en geen extra andere dingen die we graag willen / wilden.

Zoals verbouwen, een nieuwe auto en vakantie dus.

We zijn wel met mijn schoonmoeder 2x op vakantie geweest, wat zij heeft betaald naar centerparcs.

En 1x met mijn ouders naar centerpars die zij hebben gefinancierd.

Gelukkig toch nog wat iid, onze dochter is ook 6,5 en hoort ook van kindjes op school en in de klas dat ze op vakantie gaan.

Jammer als jij dan niet gaat.

Wij gingen vroeger ook nooit.

We gingen als kind 3 week naar mijn opa en oma en 3 week naar mijn andere opa en oma.

Andere kinderen gingen vaak naar Frankrijk en Spanje weet ik nog, wij nooit.

Mijn man ging òòk nooit op vakantie, met allèèn een moeder die niet veel had.

Dus wij zeiden tegen elkaar, als wij later kinderen hebben gaan we er lekker van genieten en de kinderen ook lekker op vakantie.

Voordat we kinderen hadden gingen we namelijk ook lekker op vakantie.

We hebben al van alles gezien, òòk voor we elkaar kenden.

Maar nu liep het toch anders door die rot icsi's.....

Maar goed, we mogen niet klagen.

We hebben een dochter en nu zwanger......

Dus al met al hebben we het er heus voor over gehad, maar het iid wel duur.

Andere mensen die spontaan zwanger worden, kunnen wèl die dingen doen, maar wij hebben het als MMM'ers jammer genoeg beide tegen.

Het lukt niet om zomaar zwanger te worden, en dan ook nog financieel, àls je dààr voor kiest tenminste.

Groetjes Raffie

He dames,

Wat vreemd dat die kosten zoveel hoger zijn geworden? Wij hebben vorig jaar een ivf in DD gedaan. Vooraf was ons wel duidelijk verteld wat de kosten van een ivf waren. Net als de aparte rekeningen voor de narcose en de assisted hatching. Er werden bij ons ook nog van te voren wat aanvullende onderzoekjes gedaan, dus die kosten kwamen er nog wel bij (werd ons van te voren wel verteld wat het zou gaan kosten). Wij hebben vervolgens alle rekeningen, behalve die voor de assisted hatching naar de verzekering opgestuurd en wij hebben bijna alles vergoed gekregen. En dat met het meest simpele basispakket van de verzekering. Alleen voor de narcose kregen we 30 euro (werkelijke kosten waren iets van 250 euro geloof ik) en voor de onderzoeken van mijn man kregen we niks terug, omdat dat nog in het eigen risico viel. De extra onderzoekjes bij mij werden compleet vergoed. Ik zou gewoon de rekeningen wel doorsturen naar de verzekering hoor (eventueel die van de technieken die men in NL nog niet toepast niet opsturen).

Wij hebben alle echo's behalve de uitgangsecho in Nederland gedaan, daar hebben we nooit een rekening voor gekregen. Wel raar dat sommigen daar wel een rekening van krijgen dan...

Hallo Sannie,

De kosten zijn al heel lang hetzelfde, op een paar honderd euro na wat het per jaar duurder wordt, maar wij hebben onze 3 pogingen er al op zitten.

Jij hebt nog gewoon je pogingen of 2 of wat je nog hebt van je verzekering denk ik ?

Ik heb de eerste paar keer zelf betalen òòk gewoon opgestuurd naar de ziektenkosten verzekering.

Maar dan krijg ik toch te horen jullie hebben toen en toen al de lààtste poging gehad.

En anders.....

Bij welke verzekering zit jij ?????

Als die gewoon alles betalen wil ik daar òòk bij !

Hahahahahaha

Groetjes Raffie

Lief@  het is gelukt, ik ben zwanger. maar nog angstig, dus kan er niet echt van genieten.

2 mei moeten wij voor 1e echo, wij hopen er zo, dat het deze keer lukt.

groetjes.

hallo allemaal,

Het zal vast allemaal domme pech zijn en onoplettendheid in DD.

We kregen wel rekeningen die niet besproken waren en ook porto buitenland berekend terwijl dat niet terecht is.

Daarvan gaat je vertrouwen naar beneden en die stress van rekeningen kun je er niet bij hebben.

Is ongetwijfeld niet de reden dat de poging mislukt is maar toch jammer.

De rekeningen van invriezen en bewaren al euro400 en nog wat waren per abuis verstuurd bleek toen ik ze gemaild had.

Ja je zult niet opletten ik vind dat ongehoord.

en of prijzen wijzigen weet ik niet het is wel zo dat voor elke handeling in Nederland afgesproken prijzen gelden en in een partiukuliere kliniek is men daar vrij in. En ze zijn dus altijd duurder.

Intussen ben ik ook iets wijzer want ik heb natuurlijk gewoon alle rekeningen gedeclareerd. Maar dat gaar allemaal naar afdeling buitenland en doen er extra lang over.

Omdat ik een anti allergische behandelingegehad heb tijdens narcose was die duurder en dat deel moet ik zelf betalen. En natuurlijk alle medicatie die niet vergoed wordt zoals de Utrogestan en de Otrivelle verder geen medicatie.

Ik verwacht dat ik van de echo;s in NL geen rekening krijg omdat die volgens de NL tarieven berekend worden en rechtstreeks door het ziekenhuis ingediend.

Cryos vallen ook nog binnen die eur1700,00 en we zijn nu al over de euro1500,00 aan kosten heen die dus wel vergoed worden.

De vraag die ik stelde of de cryobehandeling dan nog wel vergoed werd kreeg ik een antwoord als wat is dat? Toen ze het uit ging zoeken kwam ze met het antwoord dat dat ook binnen de behandeling valt.

Maar dan denk ik iedereen die kan rekenen snapt dat je voor euro200,00 niet veel meer kan. Sowieso minimaal 2 a 3 echo's en dan de terugplaatsing nog. DAT KAN TOCH NOOIT?

Maar goed  als het al met al nu euro700,00 zou gaan kosten inclusief die embryoscoop en ik wordt zwanger maakt het me ook niet veel meer uit.

Maar dat blijft natuurlijk de hamvraag...

Volgende cyclus maar zien wat die ons brengt..

Hè Imke,

Ik begrijp dat dit je 1e ivf na de geboorte van je dochter is ?

Dan zou de telling opnieuw beginnen en heb je weer recht op 3 behandelingen.

Ik meende dat als je jiest voor het buitenland terwijl de verzekering betaald, dus als je nog binnen je 3 behandelingen zit, dat ze maar betalen iid tot 1700,-

Op het oude forum was daar wat meer over te vinden....

Wij hebben daarom onze 3e en 4e poging toch nog in Nederland gedaan, omdat het anders toch heel veel duurder werd iid.

Maar eigenlijk wilden we dus al eerder naar België, i.v.m. assisted hatsching, extra onderzoeken, hysteroscopie enz.

Omdat ze dat in Nederland niet doen.

Maar goed, ja je zit snel over dat bedrag heen ja.

Groetjes Raffie

hoi Raffie,

Ja is eerste IVF na geboorte van onze dochter.

De teller gaat niet naar opnieuw 3 pogingen omdat ze geen resultaat is van de 1ste IVF.

Ik had een bloeding gehad, dus mislukt. Daarna was het wachten op menstruatie om verder te gaan voor de cryo.

Die kwam niet, wachten, wachten, bijna afdrijfmedicatie, toen echo: ET VOILA een kloppend hartje..

En ik haal sowieso niet nog eens drie pogingen. Ik ben bijna 40 en mijn AMH peil is zo laag dat het stimuleren afgelopen poging met 450 eenheden per dag ging dus dat is heel hoog. Resultaat 2 goede embryo's.

Dus ik hoop dat de cryo slaagt anders nog een IVF misschien maar ik ben daar nog niet uit.

Ik kan waarschijnlijk ook niet kiezen tussen Nederland of buitenland. In Nederland is een resultaat van 2 bevruchte eicellen bij een erg hoog medicatie aantal laag.

Die vergoeding is gesteld op euro1700,00 omdat het een kliniek is waar men geen contract mee heeft.

Iets waar we niet bij stilgestaan hebben..

En die embryoscoop zie ik het nu niet van in om die nog eens in te zetten. De bevruchte eicellen deelden goed door en die niet goed doordeelden daar waren ze na een dag ook al achter. Normaal is na twee dagen terugplaatsing.

Dat scheelt toch gauw iets van euro400,00.

Hè Imke,

Oh, dus de teller gaat na een spontane zwangerschap niet weer op 0.

Okè....

Jammer....

Wanneer willne jullie er weer voor gaan evt. ?

En als je buitenland kiest, waar gaat je voorkeur naar uit ?

Succes !!!!!

Groetjes Raffie

He Raffie,

Beetje late reactie, maar inderdaad, we hebben onze 3e ivf in DD gedaan, dat was dus ook de laatste die vergoed zou worden. We zijn verzekerd bij IZA, het meest simpele basispakket zonder aanvulling. Het kostte heel erg veel moeite en tijd om van de verzekering vooraf duidelijk te krijgen wat ze wel en niet zouden vergoeden (ik had op een gegeven moment drie e-mail berichten als antwoord op dezelfde vragen, die alledrie iets anders zeiden...), maar toen ik de rekeningen opstuurde kregen we ook binnen heel korte tijd de brief met wat we terug zouden krijgen. Voor zover ik mij herinner stond het geld toen ook al heel snel op de rekening. De afdeling buitenland van de IZA verwerkt de declaraties dus wel heel snel. Nu hadden we wel alle declaraties in één keer opgestuurd. Dus niet meteen nadat we de rekeningen binnenkregen opsturen, maar alles op het einde van de behandeling...

Wij hebben voor onze 3e ICSI poging de intake in DD gehad. Afgelopen zaterdag om precies te zijn. Het traject gaat ICSI met IMSI en embryoscoop worden.

Nu wil ik direct starten. Ik zal eind deze week ongesteld worden. Alleen is mijn aanvraag nog niet opgestuurd en dus niet goedgekeurd. Weten jullie of dat een probleem zal zijn? Ik zit bij FBTO.

hoi Timon,

Tja dat is op eigen risico. In DD hameren ze er op eerst goedkeuring te krijgen voordat je  begint.

Je krijgt van hun namelijk voor elk onderdeel dat je ondergaat een rekening en die moet je gewoon zelf voorschieten.

Dat is een ding en misschien niet het ergste als je weet dat het vergoed wordt. Maar dat weet je nog niet zeker.

Zelf ben ik verzekerd bij het Zilveren Kruis en die waren wat lastig. Ik ben speciaal naar de huisarts gemoeten voor een verwijsbrief terwijl ik al in de medische moelen loop vanaf 2006 maar overgestapt naar het Zilveren Kruis sinds vorig  jaar en dus daar geen historie had.

Zij vergoeden heel simpel niets met een datum van voordat zij groen licht gegeven hebben.

Maar een tip bel ze gewoon op om te vragen hoe ver het al in behandeling is ze kunnen je vast vertellen hoever ze er mee zijn dan kan het zo zijn dat je de goedkeuring misschien morgen al kunt verwachten (was bij ons zo toen ik vond dat het te lang duurde belde ik er was de goedkeuring onderweg)

En dat recht hebben ze omdat je een behandeling ondergaat bij een instituut waar ze geen contract mee hebben. Realiseer je dit wel!! Elke kliniek waar men een contract mee heeft is een stuk eenvoudiger.

Daarnaast gaat bij het Zilveren Kruis alles via de afdeling buitenland en daar gaat alles ook nog eens ene keer twee keer zo langzaam en je kunt hemel en aarde bewegen maar sneller wordt er niet gewerkt. Het gaat gewoon op volgorde van binnenkomst.

Heb je de pech in een periode te willen starten waar veel mensen op wintersport gaan (dit had ik dus) en er veel ski ongevallen zijn duurt het langer want dan is de werkvoorraad groter.

Mijn advies wacht liever een maandje langer dat scheelt een boel stress en dat werkt alleen maar averechts.

Zelf wil ik ook graag zo snel mogelijk aan behandeld worden en als mijn cryo mislukt een laatste IVF vanwege mijn lage eicelvoorraad maar ik probeer me er maar bij neer te leggen .En hoop natuurlijk van harte dat deze embryo binnenkort wel blijft hangen.

HEEL VEEL GELUK!!

Dank je, Imke.

Wanneer ga je voor je cryo? Spannend!

Ik heb gebeld en direct mijn aanvraag opgestuurd. Nu hopen dat het makkelijk verloopt. Anders heb ik pech, niets aan te doen. Een maand wachten kan eigenlijk niet ivm de opgenomen vakantie. Mijn verwijsbrief had ik al met de huisarts geregeld.

Jij bent de eerste die zegt dat ze wel het recht hebben om de aanvraag af te keuren ivm een niet aangesloten kliniek. Dan heb je dus altijd de kans, want meestal is er geen contract met een buitenlandse kliniek.

hoi Timon,

Wat ik bedoelde met men heeft het recht om...

De rekeningen van handelingen voordat men goedkeuring verleend hoeven ze niet te betalen. En per rekening wordt gekeken wat de vergoeding in NL zou zijn alles meer wordt niet betaalt.

Maar er zit in het basispakket voor dit jaar nog heel duidelijk 3 IVF behandelingen en nabehandelingen (cryo's). Dus men moet je behandeling wel gewoon betalen vanaf het moment van goedkeuring.

Het kan even duren maar ga er vanuit dat het goedgekeurd wordt als je alle spullen netjes aangeleverd hebt zoals zij ze willen hebben.

Mijn cryos is dus al gestart. Ik zit nu op dag 11 en morgen heb ik de eerste echo om te checken hoe dik het baarmoederslijmlaagje is. Daar moet straks, er vanuit gaande dat de embryo goed ontdooit, in gaan nestelen en heeft dus een minimale laagdikte nodig.

Ik heb er Progynova voor voorgeschreven en moet dat volgens een schema slikken met een dosis die opbouw. Eerste paar dagen 1x daags 1, een paar dagen 2x daags 1 en nu 3x daags 1, straks 2x daags 2 en verder hoor ik wel wat ik doen moet.

Vrijdag bel ikde gegevens door naar Dusseldorf en hoor dan diezelfde middag terug of ik door moet gaan met dat schema of al een terugplaatsing ingepland kan worden.

Ik vind het wel weer spannend.

Ookal hebben we al aardig wat achter de rug vanaf 2006. Het is de 2e IVF poging hopelijk deze met succes, gevolgd door een net zo'n prettige zwangerschap als van mijn dochter.

Maar dat gun ik iedereen!!!

Afwachten voor jullie wanneer mag je testen?

hoi hoi

Aangezien er op dit stukje al veel reacties zijn geweest vroeg ik me af of degene die er mee bezig waren al concrete prijzen hadden over ivf in het buitenland.

Wij willen graag onze 3de poging in Gent gaan doen maar de verzekering werkt niet echt mee gister heb ik de vragenlijst gefaxt naar hun voor een goedkeuring en vergoeding de een zegt alles wordt vergoed en de ander naar NL tarief. Het duurt nu nog 2 weken eer we bericht krijgen maar zou graag alvast van andere kun ervaring lezen.

We hebben al een intakegesprek in Gent gehad en dat is goed bevallen we willen echt graag daar naar toe maar om nu voor een poging die we in NL nog helemaal vergoed krijgen nu al zo'n 2000 euro te moeten betalen vindt ik wel erg veel geld dan toch maar ivf3 in Rotterdam en door sparen voor als het nodig is ivf4 in Gent.

Pffff al dat onzeker ook.

Wie o wie heeft er een antwoord???

Liefs Esther