Jump to content

nieuw hier en even voorstellen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Wat fijn dat er een forum is waar je met je vragen, onzekerheden en mooie berichten terecht kan.

Wij zijn vanmorgen in het Antonius geweest en starten vandaag met de 1e IVF ronde. (of hoe zeg je dit?) Dus net vanavond voor het eerst Puregon geprikt.....ook even wennen om jezelf te prikken.

Mijn vriend en ik zijn al een poosje bezig om spontaan zwanger te raken. Hij heeft al twee kinderen uit een eerdere relatie. Ik heb ben zelf gescheiden, maar hadden eerder ook een jaar geprobeerd om zwanger te raken. Met dit in mijn achterhoofd en nu na een jaar proberen in mijn huidige relatie, toch naar H.A. gegaan voor verder onderzoek. Ik ben n.l 38jaar en wordt dit jaar al weer 39jaar.

Dit verliep gelukkig vlot en aangezien mijn leeftijd meetelt is de enige mogelijke behandeling die ze doen toch IVF. Dus geen IUI en ook een gehele eileider onderzoek doen ze niet aan, daar het toch IVF moet worden.

Wij zullen als alles goed gaat de punctie in UMC ondergaan en zo ook de TP.

Heb hier al paar topics doorgenomen en fijn wat ervaringen te kunnen lezen/delen!

Meteen even een vraagje; ik lees hier en daar over een "brusje"....wat is dat?

Hopelijk tot snel.

Groeten, Stef en Merel

Hoi merel en stef,

Welkom op t forum, je kunt hier al je vragen, verhalen, verdriet en frustaties maar hopelijk ook uiteundelijk je goede nieuws kwijt!

Brusje staat voor broer of zusje. ;)

Prikken voor t eerst is raar he? T voelt zo onwerkelijk n naald in jezelf te steken.....maar houd je doel voor ogen en neem er de tijd voor.

Mensen die net met een ronde begonnen zijn schrijven op deze site vaak met elkaar in het topic wachtbankje zodat je elkaar makkelijk kunt volgen en steunen.

Heel veel succes merel en  stef!

Liefs sofie

Hoi Merel,

Welkom op het forum!

Heeft toen ik destijds me ging inlezen ook even geduurd eer ik doorhad wat brusje betekende..of NOD..ja ja je vocabulaire gaat erop vooruit hier haha

Succes de komende tijd. Stel gerust al je vragen, genoeg ervaringsdeskundigen hier..:)

Hallo allebei,

Welkom op dit fijne forum, waar je alles kwijt kunt, je vagen kunt stellen, je verhalen kunt delen, advies kunt vragen!

Spannend de eerste IVF poging,wanneer mag je voor je eerste echo?

Heel veel sterkte en we duimen voor een goede afloop!

Bedankt allemaal voor de reacties. Ja inderdaad spannend. Mezelf prikken was al even ergens doorheen moeten en dat terwijl ik zelf in de zorg zit, haha!

Is nu dus de tweede dag en heb gisteren de uitgangsecho gehad, hierbij gaf ze aan dat ik diezelfde avond moest starten met Puregon.

Nu heb ik wel een vraag.....ik was ongesteld aan het worden, ben het nooit zo erg en eerste aantal dagen eigenlijk alleen maar donkere afscheiding. Nu lijkt het niet door te zetten. Hebben hier meer ervaring mee?

Ik vroeg nog gisteren of ze wel controles doen dat iemand zeker niet zwanger is, voordat je start. Hierbij gaf ze aan dat mijn slijmvlies hier te dun voor was. Tja.....was ook maar een vraag, je hoort wel eens dat je toch wat bloedverlies kan hebben en toch zwanger bent.

Nu denk ik dat zelf van niet hoor, maar ik vind het vreemd dat mijn menstruatie niet doorzet.

Op koninginnendag mogen we weer terug voor de vlg echo....grappig die dag. Daarna zullen controles wel iets vaker worden en hopelijk einde van die week dan de punctie.

Ik hoop wat wijzer te worden, anders zal ik er een telefoontje aan wagen denk ik.

Greetz

Hallo Stef en Merel,

Welkom op het forum.

Jezelf prikken is iid anders.

Ik werk òòk in de zorg en prik dagelijks mensen met van alles.

Maar...bij mezelf toch ff anders....

Hahahahaha

Dat je bloed is niet zo erg.

Dat heb ik ook vaak gehad.

Prik je òòk nog wat anders dan puregon ???

Of pilletjes ofzo ?

Omdat ik je allèèn over puregon hoorde.

Ik had toen ik puregon gebruikte de eerste 2 of 3 dagen decapeptyl, en de 3e of 4e dag kwam de puregon erbij....

Of doen ze dat niet meer ????

Mijn laatste behandeling was met deca en menopur, òòk beide.

Ik wil je iig hèèl vèèl succes wensen met deze eerste poging !

Groetjes Raffie

@ Raffie; Ik ben maandag 23 april gestart met Puregon, na de 4e stimulatie dag gestart met Orgalutran erbij. (om eisprong tegen te gaan) Is ook wel verschillend welk ziekenhuis je zit begrijp ik. Ik lees hier ook namen van medicatie die ik nog niet gehoord heb.

Moesten gisteren terug komen, blijkt tegen overstimulatie aan te zitten. Bloed geprikt en n.a.v. die uitslag mocht ik gisterenavond geen Puregon spuiten.

Vanmorgen weer terug, nog twijfels dus weer bloed prikken. Als waarde te hoog waren zou de boel afgeblazen worden en anders donderdag of vrijdag de punctie!!!!! Pfffffffffff weer spannend en afwachten of alles niet voor niets is geweest.

Telefoontje gehad, waarde wel hoger maar nog acceptabel. Donderdag punctie!! Wel werd er benadrukt dat de kans op overstimulatie nog wel aanwezig is, daar ik vanavond Ovitrelle moet spuiten en dit ook weer die extra stimulatie verergerd. Dus moet ik het rustig aan doen en goed water drinken.

Nu dus maar hopen dat na de punctie alles rustig blijft en we voor de terugplaatsing kunnen!!!!

Hebben jullie bij het spuiten ook klachten als wat meer hoofdpijn of jankerig zijn....soort PMS gevoel??? (normaal vlak voordat je ongesteld moet worden)

Liefs van ons

Guest Monique_Robert

@ Stef en Merel

Hoi hoi :)

Hoofdpijn en jankerig....komt erg bekend voor ;) Monique had dit ook allemaal in de fase waar je nu inzit, nu trouwens nog steeds hoor, sinds ze eigenlijk is begonnen met de mmm (malle medische molen) en alle spuiten en pillen die daarbij horen... is ze langzamerhand steeds emotioneler geworden, hoofpijnen, rugpijnen, steken en krampen misselijkheid enz enz.

Maar goed, we gaan voor jullie duimen dat je donderdag je punctie krijgt, en met succes uiteraard. Hopelijk kunnen jullie dan na de TP ook plaats nemen op het wachtbankje ;) wij zitten nu al 12 dagen op het wachtbankje, zaterdag mogen we testen :)

Heel veel succes

Groetjes Robert en Monique

Merel,

Ik kreeg ook ontzettende hoofdpijn tijdens het spuiten.

Erg irritant !

Hoort er schijnbaar bij, er zijn heel veel die dat hebben.

Verderre, overstimulatie.....

Goed drinken iid, en rustig aan........

Hopelijk krijg je toch nog de pu en tp.

Heel veel succes.

Groetjes Raffie

@ Maike; hoe is het nu bij jou dan? Inmiddels je maand pil gebruik achter de rug? Hoop maar dat je snel weer mag beginnen vd ICSI.

Wij hebben vandaag de punctie gehad! Phoe hee, fijn is anders maar goed het resultaat is 10 eicellen!!!! Yeah. Nu maar hopen dat het verder lukt en we zondag terug kunnen voor de tp.

Pijn is nu weer zo goed als weg. Wel spannend zo tegen het randje van overstimulatie......

Hoe doen jullie dat allemaal met werk? Ik werk in de zorg en vaak juist de ochtenden. Nu vanwege advies rustig aan doen werk afgemeld vanaf afgelopen woensdag tot en met zondag. Maar ik vind dat werk toch ook een grote stress factor. Alleen mijn teamhoofd weet het, staat achter me hoor, maar toch iedereen mist me nu ineens een krijg je toch vragen....Ik wil het niet verder vertellen, omdat ik in de buurt waar ik woon ook werk en voor je het weet weten vrienden en clienten het via via. Dat zou niet prettig zijn.

Liefs.

Hi Stef en Merel,

Ik heb het alleen een directe collega verteld en mijn direct leidinggevende. Ik ben ook veel afwezig (heb een kantoorfunctie), omdat ik vaak een paar uur kwijt ben aan een ziekenhuis bezoek (inclusief heen en weer naar mijn werk). Ik heb gelukkig de mogelijkheid om thuis te werken op de dagen van de ziekenhuis bezoeken.

Ik denk dat mijn team zich wel afvraagt wat er aan de hand is, maar vooralsnog heeft niemand iets durven vragen.

Lastig is het wel.

Goed nieuws 10 eicellen! Succes zondag met de tp!

Groetjes, Kim

Merel,

Ik werk ook in de zorg.

En ik heb ook veel vrij gevraagd.

De eerste weken heb ik helemaal niet gewerkt.

Maar het is ook niet onze eerste poging geweest natuurlijk.

Ik wilde nu geen risico's lopen, met niets.....

Bukken, hurken, knielen is niet zo goed.

In de zorg doe je niet anders bijna.

Vooral als je over het algemeen 's ochtends werkt.

Maar goed, ja, het is moeilijk.....

Bij mij wisten een aantal collega's het wel.

Maar niet allemaal.

Op een gegeven moment vroegen ze iid wel, waarom ben je er zo lang niet ?

Dan vertelde ik het maar.

Groetjes Raffie

Guest Monique_Robert

Hoi merel en stef,

Wij hadden vandaag geen goed nieuws helaas, (kun je eventueel lezen in topic: UMCG) maar goed...... ik heb nu vooral behoefte aan positief nieuws  :):) ik heb gelukkig totaal geen last van jaloezie of iets dergelijks, ik put vooral kracht uit andere stelletjes, maar bovenal uit mijn eigen vrouwtje natuurlijk;) Monique ligt nu even lekker te slapen dus voor mij dan altijd even een "forum-momentje" ;)

Ben echt blij voor jullie dat jullie 10 celletjes hebben weten te bemachtigen :) wij hadden er 7 en dat was opzich al positief :) We duimen echt met jullie mee.... dat er zondag een telefoontje komt met: komt u maar gauw hierheen :):):)

toi toi toi :):):) en houd ons op de hoogte

Groetjes Robert en Monique

@Robert; heel verdrietig moment voor jullie. Leef met jullie mee!! Had al gelezen dat jij/jullie toch positief blijven om het weer te proberen, super!

Wel lief dat je positief nieuws hier toch goed kunt gebruiken. Ik kan me dat goed voorstellen, ook ik lees om hoop te houden graag dat het wel lukt.

Moeten jullie nu snel al weer terug naar ZH voor afspraak over vervolgtraject??

Heb wel het idee dat er velen uit het noorden hier op het forum zitten, wordt veel gereageerd bij UMCG.

Wij zitten in st. Antonius en UMC (Utrecht) Tot nog toe goede ervaringen met ontzettend lieve medewerkers en ook konden we snel starten. Vond het vreselijk om te lezen dat er geschreven is dat een stel perse eerst naar de voorlichtingsdag/avond moest, terwijl dit wel weken kan duren voordat die weer gepland stond!!! Dat lijkt mij toch ieder voor zich of je daar heen wilt.

Overal gaat het wel weer anders lees ik. Andere medicijnen, of sommigen spuiten na de punctie nog wel. Soms maakt dat lezen ook wel weer onzeker merk ik.

Wat is hyperstimulatie....wordt hiermee bedoeld de IVF/ICSI m.b.v. injecties om follikels te stimuleren?? Wij hebben geen andere mogelijkheid gehoord nog dan dit. Lees ook over alleen hormonen??

Na de punctie had ik nog even last van mijn buik, maar dit zakte snel af. Ik had tijdens de punctie het meest last van mijn linkerkant. Vandaag echter doet de linker kant meer zeer, eigenlijk heel erg als ik moet plassen. Het lijkt wel een scheurende pijn en houdt zeker aantal minuten aan, ook nadat ik uitgeplast ben.

Zit nu weer met een kruikje op mn buikje, haha. Maar al 2x die pijn bij het naar toilet gaan maakt ook dat ik niet graag naar toilet ga zeg.

Hebben meer een soort gelijke ervaring? Verder niet het idee dat ik zwaarder wordt of mn buik meer opgezet is en ik probeer goed te drinken.

@Raffie; als je niet werkt neem je dan zelf vakantie of worden dit ook ziekte dagen?????

Phoe hee, wat een vragen weer, maar hopelijk word ik hier weer wat wijzer!!!

Tanks alvast.

Guest Monique_Robert

Hoi Merel,

Leuk om je reaktie te lezen :) en bedankt voor je lieve woorden. Vanmorgen heeft monique het umcg gebelt en ze hebben ons meteen ingepland voor de 2e ronde. Ik weet ook niet of ik het goed heb hoor, maar volgens mij houd die hyperstimulatie inderdaad gewoon in dat je follikels extra worden gestimulleerd, volgens mij vooral door die Pregnyl prik (bij monique was dat 5000 eenheden met de prikpen, dus 1 zo'n ampule/flesje). Bij monique kwamen de klachtjes c.a. 2 dagen na de TP... dus haar borsten begonnen te zwellen enz.... ze zegt regelmatig dat die pregnyl prik de heleboel belazerd ;) je krijgt als vrouw namelijk ineens allerlij symptomen waardoor je je eigen lichaam niet meer herkend of vertrouwd. Bij ons was dit uiteraard de 1e icsi dus nu hebben we ook weer ietsje bijgeleerd en ervaren, de volgende keer kan monique er rekening mee houden dat die pregnyl (en uiteraard al die andere prikken die je al heb gehad) gewoon "rare"dingen met je doen. Het valt me trouwens wel op dat vele verhalen verschillen over dit onderwerp, de ene vrouw heeft totaal geen last van al die hormonen prikken, en de ander voelt het aan als "rotzooi" wat in je lichaam terrecht komt. Wij kunnen helaas geen eigen natuurlijke cyclus doen, dus we zijn wel aangewezen op deze cocktails aan prikken en medicijnen.

Maar goed, Monique had ook best veel napijnen van de punctie hoor.... pffff dat was sowieso best een hevige ingreep zo'n punctie hoor. Er worden zomaar even een aantal blaasjes diep in je lichaam aangeprikt en leeggezogen, dit is niet zomaar even een "eitje"dus  ;) Ik heb ook echt super veel respect voor al jullie dames die een punctie hebben ondergaan of nog gaan doen, daar kunnen wij mannen jullie niet vaak genoeg voor bedanken.

Probeer inderdaad gewoon zoveel mogelijk rustig aan te doen en laat je vertroetelen door stef hahaha :)

we duimen voor jullie

Groetjes

Merel,

Die eerste dagen (weken eigenlijk)  na de tp dat ik niet gewerkt heb, heb ik onbetaald verlof genomen.

Vanaf de punctie tot ik zo'n 10 week zwanger was heb ik niet gewerkt.

Toen weer és een dagje in de week.

En na 15 week ben ik weer gaan werken.

Maar dat was maar een paar uurtjes.

De ene week 3 dagen de andere week b.v. 4 halve dagen.

Rond de 25 week ben ik de ziektewet ingegaan.

Werd me toch te zwaar.

Mijn leidinggevende gaf zelf al eerder aan waarom ga je niet in de ziektewet ?

Met zo'n 18 week zei ze dat al.

Dus met 25 week besloot ik dat te doen.

Ik zit nu nog in de ziektewet, vanaf 20 mei wordt dat zwangerschapsverlof.

Groetjes Raffie

Hoi Merel,

Met mij gaat het goed. Nog 4 pilletjes in mijn strip. Gaat sneller dan ik dacht. Morgen naar de gynaecoloog toe dan gaan ze kijken of mijn eierstokken rustig zijn en of ik dan mag beginnen of een leo kijkoperatie krijg.

Moet straks toch even de gyn bellen. Ruim een week geleden heb ik voor de laatste keer gemenstrueerd en nu sinds 3 dagen weer..

Hoe voel jij je?

Hi Merel,

Inmiddels hebben jullie de terugplaatsing gehad, spannend! Hoe voel je je?

Ik mag morgen voor de punctie, super spannend! Lig al drie dagen in bed, heb moeite met lopen (pijn) en veel hoofdpijn. Maar goed, er waren dan ook 18 follikels à 20 mm, dus daar zal het dan wel door komen.

Ik ben behoorlijk zenuwachtig voor morgen en de pijn er na. Hoop maar dat het meevalt.

Ik duim voor je dat alles goed gaat de komende weken!

Kim

Hallo hallo,

Gisteren om 14.15u hebben we 1 embryo teruggeplaatst gekregen!! Dat was een makkie, binnen 10min. stonden we buiten met een smile op onze gezichten!

Vanmorgen ben ik gebeld dat van de 2 overgebleven er maar 1 embryo ingevroren wordt! Ik moest even denken aan het verhaaltje van de 10 kleine negertjes, daar vielen er steeds af. Van de 10 eicellen n.l. zijn er 4 bevrucht, waarvan zich er 1 niet verder deelde en van de 3 goede 1 terug geplaatst en 1 in de vriezer. Maar we zijn blij hoor. Spuiten e.d. zijn niet voor niets geweest!!!!!!

Tijdens het spuiten voelde ik me prima, tot na een week ik wel last kreeg dat ik mn buik (eierstokken) voelde. De druk werd groter en met lopen voelde ik dat al. Niet zo vreemd, zaten tegen overstimulatie aan.

Toen ging alles wel snel hoor, mocht keer Puregon overslaan en dag erna weer terug en n.a.v. de bloedtest mochten we 2dgn later voor de punctie.

Dus Kim ik kan me jou pijn goed voorstellen.

Punctie....tja iedereen ervaart het anders als ik hier zo lees. Echt niet zenuwachtig voor zijn hoor. Omdat ik mn buik al zo voelde, stelde ze in ZH meteen voor om ook extra morfine via infuus toe te dienen. Ik heb maar ja gezegd....en de verdovingen van binnen voor die tijd heb ik echt niet gevoeld!

Punctie was niet fijn, zeker linker kant heb ik nog poos na gevoeld ook al was ze al klaar. Maar na 20min. rustig in een stoel met een kruik en een bouillonnetje zakte dit ook.

De dag verder ging heel goed en had mn werk ook al afgemeld, omdat ik het rustig aan moest doen. (Schijnt te helpen bij overstimulatie)

De dag erna heb ik paar keer flink pijn gehad, met aanvallen. Vooral als ik moest plassen en dan bleef dat even minuten aanhouden. Echt ik zat met tranen op toilet me te verbijten.

Dag daarna (afgelopen zaterdag) nog flink last, m.n linkerkan,t dat ik toch even contact heb gezocht met ZH. Ze hebben me laten komen en gekeken en bloed geprikt. Tja....zag er toch rustig uit, geen overstimulatie en werd me echt op hart gedrukt rustig aan te doen.

Dus ben ik op de bank beland. Begin van de avond weer pijn, maar dan op andere wijze, meer mijn buik en heb ik een pijnstiler genomen met een kruik. Dit hielp en zondag voelde ik me prima. Tp gehad en vanacht word ik wakker van drukkende pijn in mn buik, eierstokken?? En net weer zo'n kramp gehad.

Maakt me erg onzeker en ik schrijf dit hele verhaal of er misschien meer zijn die dit herkennen??????!!!!!

Ook lichte, erg in de verte zeg maar krampjes, weeig gevoel alsof je ongesteld moet worden, maar las dat er meer zijn die dit ervaren na de TP.

@Merel dus je hebt eigenlijk doorbraak bloedingen, tijdens je pil gebruik? Gelukkig voel je je goed en hoop ik dat het rustig genoeg is, zodat je ook weer kan beginnen!!!!

@Kim met zoveel follikels en die grootte is er bij jou geen sprake van kans op overstimulatie?? Ik wens je via deze weg veel succes met de punctie en op een heel goed resultaat hoor!!! We duimen!

@Raffie bedankt voor je reactie. Ik ben dus ook vorige week al vanaf woensdag thuis en ook voor vandaag heb ik me afgemeld ivm bovenstaande. Ik weet nog niet of het ziektewet is, durf daar eigenlijk niet naar te vragen. Heb nogal een teamleider die het nodig vond om vorig jaar bij een ziekmelding me te melden dat een zieke medewerker per dag een x bedrag kost!!! Euh....alsof ik dat wil horen als ik ziek ben. Toen wilde ze het ook al oplossen met evt. uren die ik toch al teveel zou draaien. Daar ben ik niet mee accoord gegaan hoor. Ze weet als enige op mn werk van de IVF af hoor en staat wat dat betreft achter me om het prive te houden, zij maakt de planning niet en dus geeft zij dit weer door.

Phoe heel verhaal!!

Groetjes, Merel