Jump to content
Ro

Lotusbevalling

Recommended Posts

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaringen met Lotusbevalling hebben.

Ikzelf zit hier aan te denken. Hierbij wordt niet gelijk na de geboorte de navelstreng doorgeknipt, maar blijft het aan het kind zitten (afhankelijk wat jij wilt; een paar uur of net zo lang dat het eraf valt). Er blijken veel voordelen te zitten aan het laten uitkloppen van de navelstreng en dat de baby zelf mag kiezen wanneer het afscheid neemt van de placenta.

Het lijkt me erg leuk, maar ook onhandig toe.

Wie weet hier antwoord op/ kan me overtuigen of juist niet?

Ik ben benieuwd naar reakties.

Alvast dank,

Ro

Hoi Ro.

Ik ben werkzaam als kraamverzorgster in Noord Holland. Ik heb wel van de Lotusbevalling gehoord, maar ik begreep dat het (bijna) niet gebeurt in Nederland.

Tijdens een bijeenkomst van kraamverzorgsters afgelopen november, was er wel iemand die er iets over wist te vertellen.

De placenta blijft aan de baby zitten totdat ie er vanzelf vanaf valt. Meestal gebeurt dit rond de 4de dag, dus zelfs sneller als een doorgeknipte navelstreng.

De placenta word behandeld met kruiden zodat ie niet gaat stinken.

Dit is alles wat ik er vanaf weet. Mocht ik er meer te weten over komen, dan zal ik je het gelijk vertellen.

Groetjes Sascha

Ik heb laatst een stukje gelzen over de navelstreng uit laten kloppen. dat schijnt een half uur tot een uur ofzo te duren (dat stond er tenminste) en pas dan knipte ze hem door. Hierdoor kreeg het kindje ook de laatste goede stoffen mee uit dat bloed en kreeg het meer de tijd om zelf op adem te komen, ging veel natuurlijker. Ik weet de deatils niet echt meer, weet ook niet meer waar ik het nu las, maar dacht toen wel: mocht er ooit een 2de kindje mogen komen, dan ga ik dit toch eens verder uitzoeken, het idee vind ik prachtig!

Dames, bedankt voor jullie reaktie.

Ik hoop dat ik maandag aanstaande (dan is er voorlichtingsavond over bevallen, georganiseerd door onze verloskundigepraktijk i.c.m. Icare jeugdgezondheidszorg en nog een instantie geloof ik).

Mocht ik idd meer te horen krijgen, laat ik het zeker weten.

Groetjes,

Ro

Hè Ro,

Ik had me er ook al ff in verdiept, en laatst hier al iets geplaatst.

Als je lotusbevalling intoest bij Google, kom je al veel verder.

Er is ook een site daar staat alles over lotus bevalling.

Je kan kiezen om iid de hele placenta te laten zitten een paar dagen.

Er zijn zelfs rugzakjes waar de placenta in kan, anders is het zo onhandig dragen.

Wij hebben ervoor gekozen om de navelstreng pas door te knippen als de placenta gestopt is met kloppen.

Ik hoef niet een placenta in een rugzakje een paar dagen.

Maar wel graag de navelstreng later doorknippen, iid zodat er nog bloed bij de baby komt, die hij/zij wel kan gebruiken na de bevalling, ook zitten er bep. vitamine's en ijzer in, wat nog in de bloedbaan van de baby komt, wat er anders niet meer kwam.

We hebben dit al overlegd met de VP in het ZH, en het staat ook in het geboorteplan / bevallingsplan die we in het ZH moesten achterlaten, zodat iedereen het weet.

In het UMCG wisten ze er wel van.

Gebeurde veel vaker zei ze.

Ze zei ook dat ze de baby tegenwoordig zelf vaak al op de buik leggen bij de moeders vòòrdat de navelstreng is doorgeknipt, en dan vragen ze of de ouders nog even willen wachten omdat het beter is.

Meestal duurt het zo'n 15 - 20 minuten tot de placenta is uitgeklopt meende ik.

Maar als er iets is met de baby of de moeder wordt de navelstreng wèl gelijk doorgeknipt, omdat de nageboorte er snel uit moet, of omdat de baby onderzocht moet worden ofzo.

Maar dat lijkt me logisch.

Dusss we zullen zien......

Ik ben nu 33 weekjes, dus hopelijk binnen 7 weekjes weet ik hoe het zal gaan.

Raffie

Bij de lotusbevalling of lotusgeboorte wordt de navelstreng van de baby niet doorgeknipt, dus het kindje blijft verbonden aan de placenta totdat de navelstreng vanzelf afvalt bij de buik.

Deze vorm van bevallen wordt in Nieuw-Zeeland en Australie regelmatig toegepast. Langzamerhand begint het zich als een olievlek over de wereld te verspreiden.

Achtergrond

In 1974 begon Clair Lotus Day, een zwangere Californische vrouw, zichzelf vragen te stellen over het doorknippen van de navelstreng. Ze ging op onderzoek uit en kwam bij een gynaecoloog die haar wilde helpen. Haar zoon werd geboren in het ziekenhuis en door zijn moeder meegenomen naar huis met zijn navelstreng en placenta nog aan hem verbonden. Daarna zijn twee vrouwen ermee doorgegaan en hebben het, naar de pionier ervan, lotusbirth genoemd. Sindsdien zijn er in de westerse wereld, vooral in Australie en Nieuw-Zeeland, vele kinderen op deze manier geboren.

Dieren bijten meestal de navelstreng door en eten de placenta op. Dit is om sporen te verwijderen, maar ook voor de moeder om de goede voedingsstoffen uit de placenta tot zich te nemen. Van onderzoeken weten we dat chimpansees de navelstreng intact laten. Dat is interessant aangezien ze voor circa 99% genetisch identiek zijn aan de mens.

In vele culturen wordt de placenta geeerd en soms zelfs gezien als overleden tweelingbroertje of -zusje van het kind en ritueel begraven. Hier in Nederland wordt de placenta vaak begraven onder een boom of er wordt een boom op geplant.

Veel mensen weten niet eens dat ze de placenta mogen houden als ze dat willen. In het ziekenhuis wordt hij weggegooid als vuil als je er niet om vraagt. Hij kan ook verkocht worden voor medisch onderzoek of aan de farmaceutische industrie.

Placenta en navelstreng

De placenta voorziet de baby van voedingsstoffen via de navelstreng. De placenta ontstaat vanuit de kluit cellen vanwaar uit ook de foetus zich ontwikkelt. De placenta zit vastgehecht aan de baarmoederwand en heeft een moeder- en een kindgedeelte.

De navelstreng is gemiddeld 50 cm lang en 2 cm dik. Er lopen aders en slagaders door die het kind voorzien van zuurstofrijk bloed en zuurstofarm bloed afvoeren. Wanneer de baby geboren is, wordt normaalgesproken de navelstreng vrijwel meteen doorgeknipt, nog voordat de placenta geboren is. De navelstreng wordt dan afgeklemd omdat er anders bloed uit zou stromen.

Ik doe de rest v/d info ff in een ander berichtje, anders is het zo lang, leest zo langzaam.

Raffie

Voor- en nadelen

Er zijn vele voordelen aan de lotusbevalling.

Allereerst krijgt het kind de voedingsstoffen uit de placenta die voor hem bedoeld zijn en zo nodig zijn. Overigens krijgt de baby deze ook wanneer je de navelstreng helemaal uit laat kloppen en daarna nog even wacht, de bloedstroom is er nog, maar onzichtbaar. Dan hoeft de navelstreng ook niet meer afgeklemd te worden. In 2008 bleek uit een onderzoek van twee artsen dat bij vroeggeborenen drie minuten langer wachten met het doorknippen van de navelstreng, de helft van het aantal bloedtransfusies scheelt. Ook schijnen lotuskinderen over het algemeen minder met ziektes te kampen en het wat makkelijker te doen allemaal.

Wanneer de navelstreng niet wordt doorgeknipt, mag de baby in een rustig tempo de scheiding tussen hem en de moeder compleet maken. Sommige baby's doen sit letterlijk en halen met hun handje de navelstreng van de buik af. Baby's blijken heel gevoelig voor wat er met hun placenta gebeurt. Ze zijn 9 maanden samen met hun 'maatje' in de baarmoeder geweest en het kan traumatisch zijn om daar abrupt van gescheiden te worden en hem in de prullenbak te zien belanden.

Lotusbaby's zijn vaak de eerste tijd heel rustig en tevreden. Meestal gaan de ouders ook rustig met hun kind om. Meestal komen ze na de geboorte niet onder hun geboorte-gewicht, zoals de meeste baby's.

Er is in feite geen reden voor om de navelstreng door te knippen (in een situatie zonder complicaties). Het is in feite een wond maken in gezond weefsel en aangezien we geen holbewoners zijn en niet in gevaar door wilde dieren, hoeven we niet onze sporen te verwijderen.

Nadelen aan de lotusbevalling.

Er zijn eigenlijk geen echte nadelen te noemen. Voor sommige mensen is het misschien wat lastig om met de placenta om te gaan met aankleden en wassen enzo. Het kan ook voorkomen dat kraambezoek er moeite mee heeft.

Bij complicaties, bijv. wanneer de placenta niet geboren wil worden en hij operatief verwijderd moet worden, gaat de gezondheid van moeder en kind voor en is het uiteraard aan te raden de placenta te scheiden van het kind.

Het grootste nadeel van de lotusbevalling is het denken. Het is een grote omwenteling in het denkpatroon voor heel veel mensen. In deze maatschappij zijn we zo gewend het te doen zoals we het doen en dat maakt het lastig.

Hoe werkt het?

In feite is een lotusbevalling heel eenvoudig. Je hoeft niets te doen met de navelstreng. Na de bevalling (bij een waterbevalling kun je hem in een schaal laten drijven) leg je de placenta in een vergiet in een schaal, evt. in een stuk stof of een katoenen luier. Na 24 uur was je hem met wat warm water en dep je hem droog. Daarna wrijf je hem aan beide kanten in met (zee)zout. Dit herhaal je ieder dag totdat de navelstreng afvalt. Er blijft eenzelfde litteken over als bij 'gewone' geboortes, de navel.

De placenta kun je in een doek wikkelen (wij gebruikten de lichtblauwe doeken waar ik als kraamvrouw op lag),  al of niet in een schaal. Sommige vrouwen hebben, krijgen of maken er een soort zak van stof voor, waar ze de placenta in doen of zelfs met een lang stuk eraan waar de navelstreng in gaat.  Sommige baby's pakken de navelstreng vast of omarmen de placenta en kunnen heftig reageren als deze verplaatst wordt.

Je kunt je kind gewoon wassen wat trouwens nog niet heel vaak (of helemaal niet) hoeft de eerste dagen. De placenta kan door iemand anders vastgehouden worden of vlakbij neergelgd. Je vervoert hem het makkelijkst door hem op de buik van je kind te leggen. Bij het aankleden moet je een beetje letten op makkelijke kleding waarbij de navelstreng aan de voorkant eruit kan piepen. Probeer hem niet te laten knakken, wat niet snel gebeurt. De navelstreng droogt vanzelf in, wordt een soort hard touw. Na een paar dagen, meestal veel sneller dan bij een conventionele geboorte, valt de navelstreng af.

Nadat de navelstreng is afgevallen, kun je de placenta nog wel even laten staan en besluiten wat je ermee doet. Als je het helemaal nog niet weet of pas later er iets mee wilt, kun je hem invriezen. Hij kan begraven worden. Als je er een boom op wilt planten, wacht daar dan een jaar mee, want de placenta heeft zoveel voedingsstoffen dat er nauwelijks iets tegen bestand is. Hij kan ook gegeten worden, maar na een aantal dagen ingezouten hebben gelegen, vind ik dat geen aanrader.                                                                                                                    Dit kun je uiteraard wel doen wanneer je de navelstreng hebt doorgeknipt.                      Het is de beste voeding die je ooit zult krijgen en het zorgt voor een snel herstel na de bevalling en voorkomt postnatale depressies. Bovendien helpt het de baarmoeder weer samen te trekken en haar oorspronkelijke grootte terug te krijgen.

Nieuws en actueel

In de zomer van 2008 verschenen er berichten in de kranten over het doorknippen van de navelstreng. Een onderzoek van twee artsen had uitgewezen dat drie minuten langer wachten met het doorknippen van de navelstreng bij vroeggeborenen, de helft van het aantal bloedtransfusies bij deze kindjes scheelt.

Dat is aanzienlijk veel. Dan ga ik mij meteen afvragen hoe het is als je de navelstreng helemaal niet doorknipt of op z'n minst wacht totdat de bloedstroom helemaal gestopt is.

Raffie

lotusbevalling.nl

Mooie gedachte!

Bij mij zijn de jongens direct na de geboorte op m'n buik gelegd, denk dat de navelstreng na 10-15 minuten is doorgeknipt. Vond het heel fijn meteen mijn warmte door te kunnen geven, ze kenden mn buik van binnen, en daarna direct van buiten. Is niet hetzelfde als een lotusbevalling, maar kan me dus wel iets voorstellen bij het idee!

Allemaal bedankt voor de info.

We hebben vanavond een (algemene) informatie-avond over bevallen.

Weet niet of ik daar vraag kan stellen of mijn verloskundigepraktijk ook lotusbevallingen doet en zo; ga kijken of vanavond de geschikte plek is om dit te vragen; anders stel ik hem zeker op de volgende controle bij vk 24 mei.

Het idee achter de lotusbevalling spreekt me zeker aan! Na het lezen van de info van de lieve dames van dit forum helemaal.

Ik laat sowieso van me horen.

Groetjes,

Ro