Jump to content
Sign in to follow this  
Pitbull_lady

IVF na je 43ste afschaffen

Recommended Posts

Ik kwam weer zo'n heerlijk artikel tegen, waar je oren van gaan klapperen :S

Ivf en andere vruchtbaarheidsbehandelingen bij vrouwen ouder dan 43 jaar worden niet meer vergoed. Dat schrijft het College voor zorgverzekeringen (CVZ) vandaag in een advies aan minister van Volksgezondheid Edith Schippers. De adviezen van het CVZ worden bijna altijd overgenomen.

In het advies wordt gepleit voor een maximumleeftijd van 43 jaar, omdat dan de vruchtbare leeftijd zou verstrijken. ''Dan kan niet meer worden gesproken van een stoornis, maar gaat het om een natuurlijk verlies van de vruchtbaarheid’’, legt een CVZ-woordvoerder vandaag uit.

Door het aantal ivf-pogingen per stel terug te brengen van 3 naar 1, moet 30 miljoen euro bezuinigd worden. Met de alternatieve maatregelen uit het advies kan volgens het CVZ een bezuiniging van maximaal 38 miljoen euro gerealiseerd worden.

Hoi,

Ik heb het idd ook gelezen, maar het is (nog) niet zo dat de IVF-behandelingen van 3 naar 1 worden teruggebracht.

Wel adviseerd de CVZ dat vrouwen tot 38 jaar de  eerste twee pogingen maar 1 embryo krijgen teruggeplaatst.

Dat advies van de CVZ wordt dus bijna altijd overgenomen maar wat ik daaruit dus begrijp is dat er wel degelijk drie pogingen zouden vergoed worden.........dus dat is iig goed om te horen!

Ik heb hieronder het artikel van nu.nl overgenomen, en ditzelfde werd ook zo gezegd op het nieuws gisteren;

Amsterdam - Ivf en andere vruchtbaarheidsbehandelingen bij vrouwen ouder dan 43 jaar worden niet meer vergoed door de zorgverzekering.

Bovendien mag voortaan bij de eerste twee ivf-pogingen van vrouwen tot 38 jaar, maar één embryo worden teruggeplaatst.

Nu zijn dat er vaak twee, om de kans op een zwangerschap te vergroten. Daarmee wordt echter ook de kans op een risicovolle meerlingzwangerschap groter.

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) heeft dat besloten op advies van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ), zo heeft ze de Tweede Kamer laten weten.

Proberen

Verder mogen stellen, als na een jaar 'proberen' een spontane zwangerschap uitblijft, beginnen met een vruchtbaarheidsbehandeling. Het CVZ pleitte voor een maximumleeftijd van 43 jaar, omdat dan de vruchtbare leeftijd zou verstrijken.

''Dan kan niet meer worden gesproken van een stoornis, maar gaat het om een natuurlijk verlies van de vruchtbaarheid’’, legde een CVZ-woordvoerder vrijdag uit.

Alternatieven

Minister Schippers had gevraagd aan de gynaecologenvereniging NVOG en de vereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen (Freya) om met alternatieven te komen voor een maatregel in het regeerakkoord van 2010.

Door het aantal ivf-pogingen per stel terug te brengen van 3 naar 1, moest 30 miljoen euro bezuinigd worden. Met de alternatieve maatregelen uit het advies kan volgens het CVZ een bezuiniging van maximaal 38 miljoen euro gerealiseerd worden.

Maatregelen

Naast de leeftijdsgerichte maatregelen, stellen de NVOG en Freya ook voor om vaker te kiezen voor goedkopere medicatie bij vruchtbaarheidsbehandelingen. Door medicijnen voor hormonale stimulatie op maat aan te bieden, zouden ook minder medicijnen verspild worden.

De maatregelen kunnen vanaf 1 januari volgend jaar worden ingevoerd.

Ik wens iedereen een mooi wondertjes toe en hoop zo dat we er idd vanuit mogen gaan dat er wel 3 pogingen worden vergoed , oké, de eerste twee pogingen, tot38 jaar, mag je niet meer kiezen en wordt er 1 teruggeplaatst. Maar dat is al beter nieuws dan dat er nog maar 1 poging vergoed zou worden

Er is dus nog hoop voor ons.....

Iedereen veel succes!

Lieve groet Anjer

Nou laten we idd hopen dat het gewoon bij 3pogingen blijft en dat ze de medicatie beter gaan afstemmen.. Ik blijf het bizar vinden dat een ander beslist of jij wel of niet 2 eitjes terug  geplaatst mag hebben.. Ik bedoel als je nou dat risico wil nemen op een tweeling en hoe groot is de kans wel niet dat er eentje afsterft.. Maarja...wat doe je eraan...

Groetjes Patricia

Ik ben 42 jaar en vind het verdrietig om in de media te horen hoe zakelijk, want het gaat om bezuinigingen, hierover gesproken wordt. Vroeger kregen vrouwen vaak nog kinderen na hun 43e op de natuurlijke manier, dus hoezo alleen maar aflopen van vruchtbaarheid. Hier zou best een nuance in aangebracht kunnen worden.

Zelf, maar dan preek ik natuurlijk voor eigen parochie, zo het logischer vinden als iedereen dezelfde zak met geld zou kunnen claimen voor behandelingen. Als ik lees hoeveel qua medicatie IUI in sommige gevallen kost en boven een bepaalde leeftijd dit afgeraden wordt, zou ik pleiten zoals ik al eerder zei voor een totaal bedrag wat je kunt besteden ongeacht de behandeling die nodig is....

Hey Cheyenne, gelukkig heb ik nog even de tijd voor ik de grens van 43! bereik.. Maar wat ons dan te doen staat is zoals al wel meer stellen het doen is naar het buitenland gaan. En dan niet naar Belgie ofzo maar Turkije ofzo. Heb je het programma draagmoeder gezocht gezien? Dat die moeder zwanger wilde worden voor haar dochter. Die gingen naar oekraine ofzo. Daarheen, die landen zijn soepeler. Dus zoek er maar snel 2banen bij, anders is het niet op te brengen :-[ Ik blijf me erover verbazen dat sommige mensen gewoon beslissen of wij wel of niet zwanger mogen worden en dat n ander dan ook nog bepaald wanneer je te oud bent....

Laten we hope dat jij dit jaar gewoon zwanger bent en geen stress hoeft te hebben oor die leeftijdsgrens..

Groetjes Patricia

Guest tanja1969

hey meiden,

vind de grens trekken bij 43 ook een beetje krom, en ook als ze de pogingen van 3 naar 1 willen verlagen

ronduit belachelijk.

maar hier in België heb ik dus zelf ondervonden dat ze de leeftijd op 43 hebben gezet, vandaar dat wij niet verder meer mochten gaan.

ze hadden ons verteld dat we uiterlijk een week voor mijn 43e wel een punctie zouden doen en dat die poging dan werd afgemaakt ongeacht hoeveel embryo's/cryo's je zou hebben maar na je 43e doen ze geen punctie meer.

uiteindelijk hebben we zelf besloten om te stoppen, puur omdat mijn lichaam het niet zo goed meer aankon.

maar ook omdat mijn 43e al gauw om de hoek kwam kijken.

eind vorig jaar ontdooide onze laatste cryo's niet goed en was het abrupt over voor ons, 1,5 maand later werd ik 43, ook doordat we dan toch niet verder mochten en omdat onze pogingen op waren, hebben we er een punt achter gezet.

omdat ze onze kans op zwangerschap maar minder dan 3% achtte, we wilden een volgende poging ook niet zelf betalen.

ik hoop voor alle andere meiden dat ze de grens van 43 niet doorzetten en de pogingen niet terugbrengen van 3 naar 1.

liefs Tanja

Patricia,

Bedankt voor je lieve berichtje. Ik heb morgen mijn punctie en dus spannend of de 2 follikels die er zitten ook rijpe eicellen opleveren en dan ook nog bevrucht kunnen worden. In mijn geval geen garantie. Dus vol goede moed weer naar DD.

Jij ook veel suc6 met je pogingen. Gelukkig heb jij qua tijd nog genoeg mogelijkheden.

Liefs,

Iets heel anders hoor. Ik las in de krant vd week dat het aantal adopties in Nederland toch wel erg drastich minder is geworden afgelopen jaar vergeleken met het jaar ervoor. Misschien moeten ze daar iets aan doen! De kosten meer naar beneden want een deel kan het niet bekostigen en de procedure misschien ook wat minder lang en misschien ook per gezin kijken of er iets soepeler omkan worden gegaan met regeltjes zoals de leeftijdsgrens.... Ik vind het niet zo raar dat de adopties minder worden, volgens mij ben je zo 10.000 euro kwijt en dat heeft niet iedereen zo even liggen..

Cheyenne, hoe is de punctie gegaan? Ik hoop positief nieuws!! Ben benieud

groetjes Patricia

Tja er wordt al jaren gedreigd met maatregelen om de vergoeding voor IVF te verminderen. Ik merk dat er door mensen die niet op vruchtbaarheidsbehandelingen zijn aangewezen ook heel zakelijk over wordt gesproken. In de trant van, als het je door de natuur niet is gegeven, dan is dat jammer maar je moet je erbij neerleggen, of zelf betalen. Waarom moet een ander opdraaien voor jouw kinderwens. Hallo, het gaat niet om een nieuwe TV, maar om een kind!! En eens kijken of ze het nog steeds zo zien als ze zelf de kinderopvang volledig moeten betalen en geen kinderbijslag krijgen, want door die toeslagen draait een ander ook op voor hun kinderen. Maar goed, dat is een heel andere discussie..

Kennissen van ons hebben op latere leeftijd een kind gekregen. Zij bijna 47, hij 49. Of je dat moet willen is een ding, maar ze hebben in ieder geval de kans gekregen hun wens te vervullen. Verzekering heeft de behandeling in DD betaald.

43 is geen rare leeftijd om een kind te krijgen. Belangrijker is kijken naar hoe iemand lichamelijk in elkaar zit. Kun je het lichamelijk aan om op die leeftijd een kind te krijgen, waarom dan niet?

Ik snap dat er een leeftijdsgrens is, dat is ook bij andere medische behandelingen, maar je bent echt niet kansloos op je 43e.

Cheyenne, hoe ging je punctie?