Jump to content
Sign in to follow this  
krul

overgebleven embryo....

Recommended Posts

Hallo dames..

Ik weet niet of ik hier op de juiste plek schrijf,maar wist niet zo snel waar ik dit onderwerp moest plaatsen.

Ik heb al een hele tijd niets geschreven hier, maar wel regelmatig meegelezen.

Velen van jullie zullen wel weten dat ik inmiddels een zoontje heb, na een spontane zwangerschap, (een wonder...zie onderschrift...) hij is nu 11 maanden, en hij doet het helemaal super!!

We zijn zo blij en gelukkig met hem, en alles gaat helemaal goed.

Met mijzelf ook, hoewel de littekens van het verdriet van de afgelopen ivf-jaren er echt nog wel zitten, al worden ze wel wel minder diep...

Totdat....ja, totdat er weer een brief op de mat valt vanuit dusseldorf...of we het invriescontract van ons enig overgebleven embryootje nog een keer willen verlengen (a 151,- euro per half jaar!!)

Dan gaat mijn hele lichaam weer in de ivf-modus, met alle gevoelens erbij!

Al maanden pieker ik me suf wat ik met dit embryo wil doen.

Wij zijn het er samen eigenlijk wel over eens dat we het goed vinden zo, ook gezien mijn leeftijd (ben nu 42)

Maar in duitsland zijn er maar 2 mogelijkheden met het embryo...of vernietigen of zelf terugplaatsen.

Er is dus geen optie; afstaan aan de wetenschap, zoals hier in nederland.

Nu is het zo, dat ze wel bezig zijn in duitsland met embryo donatie, waar ikzelf heel veel over nadenk.

Ik heb dus dr. Scholtes een paar maanden geleden een mail gestuurd met een heleboel vragen hierover, waarop ik een heel kort, bot en echt dr. scholtes-antwoord kreeg.

In het kort komt het er geloof ik op neer dat we dan volledig afstand doen van het embryo, en dat het dan wordt gedoneerd aan een patient van de kliniek in dusseldorf.

In duitsland mag, net als hier, ook niets anoniem, dus ik geloof dat, als er een kindje uit geboren wordt, het op zijn 16de op zoek kan naar zijn/haar biologische ouders.

Mijn hoop was dat we zelf nog een soort van inspraak hadden over, naar wie het embryo zou gaan, of dat je misschien zelf iemand aan kon dragen, maar ik geloof niet dat die mogelijkheid bestaat.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk, kennen jullie mensen, of zitten jullie misschien zelf in een soortgelijke situatie?

Ik kan er echt wakker van liggen.

Zomaar laten vernietigen, waar ik zoveel jaar voor heb geslikt, gespoten, gesnoven , en gehuild heb...en daarbij ,het is  een potentieel kindje, zo voel ik het toch.

Ook ben ik er nog niet helemaal uit hoor, of ik het evt. af zou willen staan aan iemand, ik moet daar ook nog goed over nadenken, en zou er daarom ook heel graag over praten met iemand die voor zo'n zelfde keuze heeft gestaan.

Nou, heel verhaal nog geworden, maar ok.

Toch wel weer fijn om na zo'n lange tijd weer even op het vertrouwde forum van me af te kunnen schrijven!!

liefs, krul

pfffffffffff, lastig ja. Wij hebben zelf geen cryo's meer, dus bij volgende kinderwens moeten we weer de MMM in helaas.

Maar als jullie het samen goed zo vinden en eigenlijk (zo lees ik tussen de regels duidelijk door) het niet aan een onbekent stel willen doneren en er afstand van doen, dan is de optie dus dat het embryo vernietigd wordt.

Doneren, kan ik me gevoelsmatig voorstellen, al zou ik dat heel moeilijk vinden aangezien het een beebje is van jullie vlees en bloed, zeg maar..... Wat dat betreft zou ik draagmoederschap beter kunnen splitsen, gevoelsmatig, omdat je dat bijv een kindje draagt wat genetisch niet van jezelf is...

Moeilijk, moeilijk.....maar eerlijk gezegt als je twijfelt over waar het terecht komt, dan zou ik het niet doen, je moet er wel 100% achter staan en het niet zien als een kindje wat je doneert, maar eigenijk wel inspraak wil hebben bij wie...

Dan lees ik in je verhaal, dat je het eigenlijk misschien toch zelf wil proberen, ook al vind je het goed zo...

Ik vind dit ook een lastige, maar ik denk dat je deze keuze met je verstand moet maken en niet je gevoel.

Maar als je geovel zegt voor 100% doneren, dan is dat dus wel zonder voorkeurspositie en zonder keus bij wie.....

Fijn dat het zo goed met je gaat en je zoontje, idd een echt wonder, werd er zelf toen emotioneel vantoen ik las dat je zwanger bent geworden, helemaal gewenst en ook nog mogen krijgen, geweldig!

Sterkte met je beslissing en veel plezier met je zoontje

Liefs Lief

Pffff moeilijk dillema waar je mee zit nu. Ik kan me je gevoelens zo goed voorstellen met wat je schrijft over een potentieel kindje.

En zeker als je dan naar je zoontje kijkt lijkt me dat een vreemde gewaarwording. Dat je dus ergens nog een potentieel kindje in de diepvries hebt liggen. Die misschien wel net zo leuk zou zijn geworden. Ik begrijp dat je dat niet zomaar even weggooit.

Ik wens je heel veel sterkte, kracht en wijsheid toe met het nemen van een beslissing.

Wij hebben na onze 2e ivf een prachtige dochter gekregen die nu 18 mnd is, ook wij hebben nog 1 cryo. Ik zou deze heel graag willen proberen, vooral nadat ik in april spontaan zwanger was maar het bleek een bbz te zijn. Alleen vriendlief wil deze cryo niet proberen, hij is bang dat er iets mis mee is omdat het al 2 jr ingevroren is, dat idee zit in zn kop en krijg ik er niet uit, dus voorlopig weten wij het nog steeds niet. Wij zitten niet in de positie dat we moeten beslissen wat we doen, we hebben nog geen brief gehad vanuit het ziekenhuis, maar ik denk dat ik blijf twijfelen om het iig te proberen

Hoi kinderwens. Dat een cryo langer in de diepvries ligt, maakt niet uit. Onze tweeling heeft er 10 maanden in gelegen. Maar onze dochter zelfs ruim 3,5 jaar. Ze is een gewone normale baby, geen vorstplekjes te ontdekken. Of zou ze daarom darmkrampjes hebben...

Ja maar ik krijg het niet uit mn vriends hoofd... dus ja ik kan wel elke x in discussie erover gaan maar hij veranderd niet van gedachte

nee hij zegt dat het niets uitmaakt wat de arts zegt, dat dat idee nou eenmaal in zn hoofd zit en hij er niet anders over gaat denken

Jemig Krul, dat is niet iets waar je zomaar even een besluit overmaakt...

Op zich kun je op je 42ste nog prima een tp hebben, maar dat moet je natuurlijk ook zelf wel willen.

En Scholtes, tja...als die iets schrijft wordt je daar nog onzekerder van als dat je al bent nadat je de brief op de mat hebt gekregen.

Wat dat is met die man weet ik niet, hij is mega kundig, maar ook mega bot en direct door de bocht voordat je ook maar kunt reageren.

Ik weet wel dat ze sinds een jaar ofzo samen werken met St. Geertgen, dus je zou een embryo overplaatsing kunnen aanvragen. Daarmee ben je er nog niet, daar ben ik mij van bewust, maar dan heb je niet meer te maken met maar 2 opties.

Misschien dat je dan zelfs mag doneren aan wie je wilt, als je dat wilt.

Meid wat heftig toch allemaal weer he?

Je wilt gewoon ongestoord van jullie mooie mannetje genieten en niet steeds weer zo'n confrontatie aan moeten gaan.

Hoop dat jullie de wijsheid samen vinden om een goed besluit te nemen en dat jullie je gesterkt mogen voelen bij jullie besluit.

Heel veel sterkte en vergeet niet te genieten van jullie mooie mannetje he?

Liefs Pitbull_lady