Jump to content

Tuitebol stelt zich voor

Recommended Posts

Hallo,

Nieuw op het nieuwe forum, maar al lang aanwezig op het oude forum!

Na 7 jaar een hevige kinderwens te hebben gehad, besloten we dat het eindelijk tijd werd om het te gaan proberen...en na een jaar moesten we de stap nemen: de MMM in. Na een intensieve periode met 6X IUI in 6 maanden tijd mochten we overstappen op IVF. Er werden er 2 tp...daaruit is ons prachtige eerste wondertje gekomen: Matthijs (januari 2009). Na 8 maanden besloten we direct voor een tweede wondertje te gaan..er werden 2 cryo's tp (uit de 1e IVF) en wat een wonder...er bleef er eentje hangen... en daar kwam Floor uit (juni 2010)

We hebben nog cryo's, maar vinden het een wonder dat het 2 keer is gelukt, het is goed zo.

Zo, dat is ons verhaal...groetjes tuitebol  :)

Mag ik vragen wat jullie met de overige cryo's doen?

Wij hebben er ook nog 1 en praten veel over wat ermeete doen.. Misschien willen we nog voor een 2de gaan, maar weten het niet. Laten vernietigen vind ik heel moeilijk, wetenschap ook..

Ben benieuwd naar jullie keuze!

Ik zou willen dat ik hetzelfde kon zeggen, ik zou ook niet weten wat we zouden moeten doen als we cryo's over zouden houden...dat lijkt mij idd ook een moeilijke beslissing @Lmarleen. Maar ik zou zeker voor een 2de gaan, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Erg leuk dat iedereen zich opnieuw voorstelt, vaak ben je die gegevens alweer een beetje vergeten en zo herinner je weer dingen of merk je dat er na een aantal jaar weer heel wat veranderd is.

Liefs Pitbull_lady

Ja vooraf had ik ook gezegd we gaan zeker voor een tweede. Maar we hebben nog maar 1 cryo en ik wil niet nog eens opnieuw een punctie doormaken! Wat als je je instelt op een 2de en de cryo niet blijft zitten...lijkt me erg moeilijk. Dan daarbij, we hebben een heerlijk jochie gekregen, maar tis niet makkelijk! Hele lastige start gehad en nu pas begint het iets beter te gaan. Ik weet niet of ik het zou kunnen een 2de, dit nog allemaal doormaken. Je weet gewoon niet wat voor kindje je krijgt. Mijn lijf heeft ook fikse klappen gehad van de zwangerschap en bevalling, ben nog niet herstelt en heb er wel bloijvende ongemakken aan overgehouden. Voor nu hebben we besloten toen de brief van het ziekenhuis binnen kam om de cryo nog een tijd in de vriezer te laten. Over 2 jkaar moeten we opnieuw beslissen...dus we hebben nog even. Misschien kijk ik er dan weer anders tegenaan!

hoi hoi,

Ik vind het ook heel moeilijk te bedenken wat we moeten doen met de cryo's. Wij hebben door een overstimulatie de enorme luxe dat er nog 14 in de vriezer liggen. Geeft verder geen garanties, maar goed. Na deze twee wondertjes vind ik stap te groot om de molen weer in te gaan. Daarnaast hebben we praktisch gezien ook geen ruimte voor een derde kindje. Ik heb bedacht dat ik op mn veertigste te cryo's laat ontdooien en dan wil ik ze mee naar huis om ze symbolisch in de tuin te begraven. Vernietigen kan ik qua gevoel echt niet aan en dat geldt ook voor de wetenschap alhoewel wij dankzij diezelfde wetenschap toch ouders hebben mogen worden...dus misschien half om half...moeilijk.

groetjes Tuitebol

Moeilijk he..wij hebben 1 cryo over. Ik heb altijd graag drie kindjes willen hebben, maar prijs mezelf nu gelukkig met twee gezonde knullen. We zijn nu op een punt waarvan we een paar jaar geleden dachten dat het niet voor ons weggelegd was. Voor mijn man is het goed zo, maar ja...die cryo kan ook een gezonde baby worden..kan het niet over m'n hart verkrijgen die te laten vernietigen. Maar ja, als je de beslissing neemt om de cryo terug te laten plaatsen, dan beslis je ook dat je 100 procent voor een 3e kindje gaat. Mocht de cryo tp niet lukken, dan ga je daarna weer de mmm in, en dat vind ik wel heftig. Gelukkig hoeven we de beslissing nu nog niet te nemen. Voor mij is duidelijk wat ik wil, maar je moet er wel allebei hetzelfde in staan.

Beetje off topic allemaal, maar wel een goed onderwerp!

Tuitebol, das wel een mooi idee. Om ze zelf te begraven...maar is dat ook echt een optie? Mag dat zomaar, geven ze de cryo's mee? Ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval! Suzy, jullie dus ook nog 1. Wat jij schrijft over wel er voor gaan en als het dan niet lukt met die cryo....heeeeeeel herkenbaar! Zo zitten wij dus ook..ga je voor een 2de (in ons geval) met alleen die cryo en stop je dan of ben je dan zo ingesteld op nog een poging om toch weer die molen in te gaan? Nu zeg ik vaak, we laten alleen die laatste terugplaatsen: blijft ie zitten hebben we een prachtig kado, lukt het niet dan is het goed zo...maar of het dan gevoelsmatig ook zo werkt? Moeilijk he?

Hello lady's,

Misschien kan ik jullie een klein beetje helpen. Wij hebben namelijk al voor de keuze gestaan om ze teloor (klinkt wat minder heftig dan vernietigen) te laten gaan, of terug laten plaatsen. Wij vinden 2 kindjes echt meer dan genoeg. Zowiezo financieel maar ook voor onszelf. Moet eerlijk toegeven, dat het wel een heel dubbel gevoel gaf om die brief van het ziekenhuis te ondertekenen de bevruchte eitjes teloor te laten gaan. Maar hou me vast aan de gedachten dat uit dit hele proces 2 mooie, gezonde kindjes zijn gekomen. En heb het toen ook achter me gelaten. Ik vind niet (hoop niet dat ik iemand hiermee kwets) dat je aan nog een terugplaatsing moet beginnen puur omdat je nog eitjes in de vriezer hebt liggen, maar je eigenlijk twijfelt of je dit wel wilt en aan kunt. Probeer dan ook echt achter je keus te staan er niet meer aan te beginnen als je te veel twijfelt. Vooral als je er al 1 hebt, of misschien al wel 2. Dit is al een groot wonder, geniet daarvan en probeer de bevr. eitjes een plekje te geven.

Hopelijk omschrijf ik het goed en snappen jullie een beetje wat ik bedoel.

Veel liefs van Simone.  :love2:

Is er geen optie om ze te kunnen schenken? Of is dat te heftig met erfelijk materiaal?

Als je kijkt dat je soms een eicel van iemand nodig hebt of een zaadcel om ooit nog tot je geluk te komen...

Sorry als ik hier juist iemand pijn mee doe, vraag het me gewoon af...(haalt schouders op)

Simone, je hebt helemaal gelijk hoor. Om alleen aan een terugplaatsing te beginnen om het feit dat je nog een cryo hebt is geen goede reden. Je moet er helemaal achter staan, anders zou het niet goed zijn denk ik. Wij zijn er gewoon nog niet uit..maar goed Tygo is pas 8 maanden dus ook nog vroeg om echt een bslissing te nemen. Nu praten we er meer over in de zin van, nu loopt het zo...kunnen we dit nog een keer, willen we dit nog een keer? Je weet niet wat voor kindje je krijgt en we zijn al zo gezegend met onze mooi boy! Ook wil ik eerst zelf weer helemaal op orde zijn voor we zo'n belangrijke bslissing nemen, tis niet niks!

pittbulllady, ja schenken is misschien ook een optie. Voor ons denk ik niet, ik zou het niet kunnen. De wetenschap dat er dan een broertje of zusje op de wereld rond loopt en niet bij ons....nee, dat kan ik gevoelsmatig niet. Als er dan een broertje of zusje komt, dan hier. Ik vind het weer anders dan een eitje of zaad doneren om zo iemand te helpen, dat voelt toch anders... Toen mijn zus moeilijk kindjes kon krijgen hebben we er wel over gepraat dat ik een eitje zou doneren. Maar is toen niet doorgegaan omdat er eerst werd angeraden je eigen kinderwens te vervullen, achteraf vond ik dat heel goed van het ziekenhuis. Toen wisten we nog niet dat het voor ons ook zo'n lange weg zou worden. Stel dat mijn zus wel een kindje had gekregen van "mijn" eitje en wij kinderloos waren gebleven, dat is denk ik erg moeilijk. Gelukkig is het anders gelopen en zijn we nu allebei mama. Mar mocht het nodig zijn voor mijn zusje dan zou ik het wel doen.

Nou Tuitebol, je hebt wel wat los gemaakt over cryo's!!

Pittbull lady, over schenken denk ik eigenlijk hetzelfde als Marleen. Mocht er een broertje of zusje komen, dan hier. Het schenken van een eicel voelt anders, dat heb ik overigens ook aangeboden aan m'n vriendinnetje dat nu al 7,5 jaar in de mmm zit. Een cryo kan echt een kind worden, zoals je al hebt, eentje van jou en je lief samen. Ik zou dat gevoelsmatig niet kunnen schenken. Misschien bekrompen, maar zo voelt het.

Als we besluiten om de cryo te laten terugplaatsen, dan gaan we er honderd procent voor, en zal er na een mislukte tp weer een nieuwe poging volgen. Maar goed, voorlopig is dit nog niet aan de orde. Mijn jongste is net 3,5 maand en ik vind dit op z'n zachtst gezegd een heel pittige periode. Mijn man ziet een 3e niet zitten, maar sluit niet uit dat hij daar in de toekomst anders over denkt. En het financiele telt ook mee! Ik heb altijd gezegd, waar er 2 eten, kunnen er ook 3 eten. Maar als ik zie wat ik nu kwijt ben aan luiers, opvang, kleding enz enz..dan moet onze financiele situatie echt verbeteren eer een nieuwe zwangerschap aan de orde is. En aangezien mijn man net voor zichzelf begonnen is, zit dat er even niet in :(

Ach, we zullen zien wat de toekomst brengt. Voorlopig tel ik mijn zegeningen met twee prachtige knullen!

In sommige landen is het heel normaal begreep ik, Tsjechië schijnt hier ook niet zo moeilijk over te doen...de vraag is ook als je weet dat je een eicel nodig hebt, of je dan al het erfelijke materiaal van iemand anders wilt hebben, of alleen het eitje of zaadje.....Zelf vind ik het krijgen van een eitje al heel heftig, wat we misschien toch echt nodig zullen hebben...want laten we wel zijn, je wilt het liefst je eigen materiaal, zodat het kindje op jezelf gaat lijken...met ander materiaal is die kans een heel stuk kleiner.

Ben benieuwd, waar ons verhaal ons heen lijd.

Bedankt voor jullie oprechte antwoorden.  :-*

Tja, met alleen een eitje of zaadcel krijg je ook het erfelijke materiaal, da's niet alleen bij een embryo. Maar voordeel van alleen een eitje of zaadcel nodig hebben is dat de helft van het materiaal van de partner is, dan zie je toch iets van jezelf, of je partner terug.

Ik ben altijd van mening dat hoe een kind is qua karakter een deel erfelijkheid, maar ook een groot deel opvoeding is. Maar goed, ik heb makkelijk praten aangezien wij niet van donatie afhankelijk waren. Een goede vriendin van mij wel, ze hebben zaad nodig gehad. Voor haar en haar vriend is het volledig hun kind, en niet van een donor. En zo moet je insteek ook zijn als je zo'n stap neemt, je kunt het niet teruggeven als het niet bevalt :)

Ik denk dat het iets is waar je naartoe groeit, Pittbull lady. Maar goed, wederom heb ik makkelijk praten.

Nou nee je groeit er niet naar toe, je legt je bij de mogelijkheid neer...je hebt hierin verder geen keus.

Als je koste wat kost een kind wil maar je eigen materiaal niet goed is, is dit de enige andere optie.

Mijn stiefzoon lijkt heel veel op mij qua karakter en qua uiterlijk lijkt hij als 2 druppels water op mijn man, en heeft hij bruine ogen...die heb ik ook dus meestal verwacht men niet dat het niet mijn zoon is.

Maar voor mij is het pas een eigen kind als ik het heb mogen baren of dat het met een keizersnee gehaald wordt.

Misschien dom, maar zo is het voor mij wel. Gevoel is iets wat heel persoonlijk is, ik ben een echt gevoelsmens.

;)

nee hoor, is niet dom. Zoals je zelf al zegt, dat is jouw gevoel, en dan hoort dat bij jou. Ik denk overigens dat dat voor heel veel vrouwen zo is.

En dat je stiefzoon zo op jou lijkt qua karakter, dat is wel bijzonder. Zeker omdat hij zo oud is als je eerste kindje nu had kunnen zijn.

jeetje wat een reacties allemaal!!

Even antwoord op de vraag of je de cryo's mee mag nemen...geen idee! ik ga ervan uit dat wat van ons is ook van ons blijft en dat wij zelf mogen bepalen wat er mee gebeurt. Zal misschien de kosten van het ontdooien moeten betalen??

Het schenken zou ik ook echt niet kunnen, dat is een mogelijk compleet kindje van ons, een vol broertje/zusje van onze wondertjes, het idee dat die niet bij ons zouden zijn dat kan ik echt niet. Hoeveel ik het iedereen ook enorm gun.

jahaaa je hebt wat losgemaakt! Is meteen het meest populaire topic van het forum haha

Op zich logisch gedacht dat wat van jullie is, dat ook blijft, maar volgens mij werkt dat niet zo in dit geval. Ik hoop het wel voor jullie, want het is een mooie manier van afscheid nemen.

• 5 weeks later...

Wat een mooi verhaal, ik hoop dat het ons ook gaat lukken. Ik zou gezegend zijn. Ik zit alleen in twijfel over het aantal terug te plaatsen cryo's wil er graag 2 laten terug plaatsen.  Ik wist niet dat je in Nederland ook mocht "schenken" dacht van niet... Alhoewel dat eigenlijk ook wel weer vreemd is " ze zijn toch van jou" niet dan? Groetjes

• 4 weeks later...

ha Tuitebol,

Ook jij zo'n mooi resultaat een prachtzoon en prachtdochter!

Doet me goed zulke mooie verhalen te lezen.

Na een tijdje weg geweest te zijn en al vanaf 2006 bezig te zijn in de MMM zonder resultaat uit die behandelingen wensen we ons nu ook een twee kindje.

Afwachten geblazen wat er deze keer gebeurd.

We vertrouwen geheel op dr Scholtes wonderen..

groetjes Imke