Jump to content
Hoepie

Ervaringen van tweeling moeders

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Wij hebben al een dochtertje van 15 maanden en zijn nu 13 weken zwanger van een tweeling. Ontzettend leuk en we zijn dolgelukkig. Maar het brengt ook vragen met zich mee.

Nu weet ik dat er hier diverse moeders zijn van een tweeling en ik ben gewoon ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen en of jullie nog tips hebben.

Waar ik bijvoorbeeld iets over zou weten is welke kinderwagen hebben jullie gebruikt en waarom?

Hebben jullie borstvoeding gegeven en hoe ging dat?

Er is op het gebied van zwanger zijn genoeg op het internet te vinden, alleen vrij weinig over een tweeling zwangerschap.

Kortom ik ben heel nieuwsgierig naar jullie tips en goede ideeen.

Liefs,

Hoepie

Hoi Hoepie,

Wauw! Geeliciteerd met je tweelingzwangerschap!!

Ik ben ook een tweelingmoeder en kan me al je vragen goed voorstellen, die hadden wij ook, maar boven alles waren we vooral in een soort shock dat het toch nog gelukt was en dan ook nog een tweeling....

Ik kan me voorstellen dat de tweeling aan liefde niks tekort komt, maar het zullen vooral de praktische zaken zijn waar je nu nog tegen aan loopt. Het wel niet borstvoedingsverhaal vind ik lastig advies te geven, omdat dat zo persoonlijk is. Ik ben daarin mijn gevoel gevolgd en heb voor de fles gekozen, uit puur praktisch oogpunt, omdat ik wel doorhad dat een tweeling veel werk zou zijn en dat dit dan het beste bij mij/ons zou passen en hier heb ik persoonlijk geen moment spijt van gehad. Door deze keuze kon ik zo snel mogelijk proberen om een ritme in de dag te brengen qua drinken, uitbuiken, spelen en slapen en ga zo maar door. Dus dit zou mijn aanbeveling zijn.

Alleen is het ook wat je zelf wil en ook belangrijk vind? Ik weet dat er toch een soort van taboe is om voor flesvoeding te kiezen, zo heb ik het ervaren, maar ik stond en sta nog steeds achter mijn beslissing.

Ritme is wel belangrijk vooral bij een tweeling. Je zal merken dat ze in het begin een verschillend ritme hebben, maar 1 hele belangrijke tip is probeer naar 1 ritme toe te werken. Dit kan voor 1 van 2 even wat vervelend zijn, maar naar verloop van tijd wel zo duidelijk en herkenbaar het dagritme. Ook voor jezelf en je partner.

Verder hadden wij 1 tweeling box (groter), maar mocht ik de ruimte hebben gehad, dan zou ik voor twee boxen zijn gegaan naast elkaar. Bijv beginnen met 1 box, in het begin zijn ze nog zo piepklein, maar als ze echt al beginnen met spelen dan kan eigen speelruimte wel zo fijn zijn. Vaak is de fysiek sterkere degene die anders al het speelgoed heeft hahaha!

Urban Jungle is een fijne en goed licht wendbare tweelingwagen. Tip via marktplaats proberen te bemachtigen wnat het is heel erg duur.

Vaak is het ok belangrijk om over de kraamtijd na te denken. En hoe wil je dit gaan doen, ivm drukte die je nieuwe gezinssituatie met zich mee gaat brengen. Bijv hoe wil je de kraamtijd doen qua vistie, terwijl je bijv keizersnee hebt gehad, of tweelingzwangerschap vergrote kans heeft op complicaties? Wil je (weet natuurlijk niet hoeveel mensen je kan verwachten, maar bj ons was het heel veel mensen) bijv thuis appart steeds kraamvisties houden, of bijv na 1 maand 1 kraamfeest waarbij je iedereen in een keer uitnodigt?

Ik weet uit ervaring dat het een drukke boel is en ik las dat je al een kindje hebt die dan ook nog niet zo oud is, dus het zal wel aanpoten worden, maar daar heb je zoveel voor moeten doen dat doe je dan met liefde.

Als je nog vragen hebt of reactie dan lees ik het wel weer.

Liefs Lief

Vroeg me nog af wat je wil doen qua werk nadat de tweeling is geboren? Hoeveel dagen je wil blijven werken?

Verder ben je op de hoogte dat je met een tweelingzwangerschap al vanaf 28 weken met verlof kan? En gezien dat je al een kleine hebt rondlopen zal ik dit zeker doen.

Pas goed op jezelf en pak zoveel mogelijk als kan je rust!

Hoi Lief,

Bedankt alvast voor je fijne reactie. Kijk hier heb ik idd iets aan. Dat van die 28 weken met verlof wist ik dus niet. Dus daar ga ik zeker weten werk van maken.

Ik werk nu 3 dagen en dat wil ik blijven doen, maar daar staat tegenover dat mijn man helaas zonder werk zit. Als hij weer een goede baan heeft kan ik wellicht nog iets minder gaan werken. Maar goed, ik weet niet of ik niet gewoon nog iets van ouderschapsverlof opneem of iets dergelijks. Al die dingen moet ik nog eens goed op een rijtje zetten.

Die tip over het ritme vind ik ook ontzettend zinvol. Gaan we tzt zeker opvolgen.

Borstvoeding wil ik wel gaan proberen. Vond ik bij mijn dochter ook zo geweldig. Maar dat komt ook doordat ik a. met IVF zwanger ben geworden en  b. een keizersnede heb gehad. Toen wilde ik met alle geweld de bv laten slagen en dat is gelukkig gelukt. Maar als het met een tweeling niet gaat lukken, zitten ze ook zo aan flesvoeding hoor. Daar worden ze ook groot van en doe ik ook niet moeilijk over. Hihihi

Tip over de kraamtijd ga ik ook eens goed over nadenken. Bij Elin hadden we geen kraamfeest, maar misschien is dat voor je eigen rust wel beter.

Ik doe een hoop hoor via marktplaats. Kamertje gaat daar ook vandaan komen. Anders betaal je je idd blauw aan alles wat je nodig hebt. En dat is weer heel veel, want een heleboel kan ik natuurlijk niet meer gebruiken. Dus ga ik ook maar eens mooie fotootjes maken en spullen op mp zetten. Hahaha.

Als je nog meer tips hebt, ze blijven van harte welkom.

Weet je bijv. nog een boek over tweelingen waar zinvolle info in staat?

Ook tips en ideeen van anderen zijn nog steeds heel welkom hoor.

Liefs,

Hoepie

Hoi hoi,

Ik kan me voorstellen dat je met veel vragen zit! Zou ik denk ik ook hebben hoor. Ben zelf geen tweeling mama, dus tips uit eigen ervaring heb ik niet. Maar wilde toch even reageren op het voeden... zelf ben ik een voorstander van borstvoeding, is toch het beste wat je je kindje kunt geven..MAAR...niet ten koste van jezelf, de sfeer, de druk en dus uiteindelijk ook van je kindjes. Flesvoeding is ook gewoon goed en het lijkt me alleen maar fijn dat je een keus hebt. Zelf zou ik borstvoeding een kans geven, mocht het niet lukken kun je altijd nog over, andersom kan dat natuurlijk niet! Zelf heb ik heel veel gehad aan borstvoedingsforum.com...daar schrijven ook veel 2ling mama's dus die kunnen je ook vertellen hoe het bij hun gaat en wat hun ervaring is. Daar heb ik bijv. ook gelezen van een mama die begon met voeden van beide en later problemen kreeg met 1 kindje, die is op de fles over gegaan en de ander bleef ze voeden. Ook zitten daar veel ervaringsdeskundigen, vrijwilligers van LLL  en lactatiekundige..~Dankzij die lieve mensen voedt ik nu zelf al 15 maanden. Ik hoop dat je hier misschien wat kan lezen dat je kan helpen een keus te (gaan) maken.

Hoi Marleen,

Ja, ik ben ook van plan borstvoeding te gaan geven hoor. Dat beviel me bij Elin prima en ik zie wel hoe het gaat met 2. In ieder geval bedankt voor de tip voor wat betreft borstvoedingsforum.com. Daar ga ik zeker eens rondneuzen.

Guest tanja1969

hey hoepie,

ik heb zelf geen tweeling maar ben ook een super voorstander voor borstvoeding.

zelf heb ik Joris 2,5 jaar gevoed en heb ook veel plezier op het borstvoedingsforum toentertijd gezeten.

mijn vriendin is pas bevallen van een tweeling en zij geeft ze beide borstvoeding,

ze heeft zo een borstvoedingskussen (zo'n worst hihihi) en ze legt haar dochtertjes zo aan dat ze beide met

de beentjes naar achteren liggen en zo met de hoofdjes bij elkaar liggen aan de borst. euhm is het beetje duidelijk

uitgelegd.

je kan het altijd proberen, en lukt het niet dan is idd flesvoeding ook goed.

liefs Tanja

Zo he, he, heb mijn topic weer gevonden. Hahaha. Ik was hem echt kwijt. Nou ja, heb hem weer gelukkig.

Dank jullie wel allemaal voor de tips en adviezen.

Kar, ja de meerlingensite heb ik ontdekt en me ook al aangemeld voor het forum. Leek me idd wel handig.

Wat box betreft, ik heb er nu 1 en geen ruimte voor 2, dus ik gooi tzt wel een groot kleed op de grond waar ze op kunnen spelen. Net zo makkelijk en een stuk goedkoper. Hahaha.

Het tweelingenboek ben ik idd van plan om aan te schaffen. En wat je schrijft over ritme dat lees ik idd ook heel veel op de meerlingensite. Dus gaan we ook zeker doen. Zal best niet meteen lukken, maar we gaan het gewoon doen. Ik heb er ook geen zin in om er zelf aan onderdoor te gaan. En daar hebben de kinderen ook niets aan, toch?

In 1 bedje doe ik ook niet hoor. Heb van de week zelfs gehoord dat dat helemaal niet goed is, ivm het ademen van de kindjes. Dat de een dan de uitgeblazen adem van de ander inademt en dit niet goed is. Kan me er wel iets bij voorstellen. Had ze echter wel graag in het begin bij ons op de kamer gehad, maar 2 wiegjes hebben we gewoon geen plek voor. Dus dan maar meteen in hun ledikantjes op de eigen kamer. Daar ga ik wel een comfortabele stoel neerzetten voor de voedingen. Hahaha.

Nou als ik net zo veel (lees weinig) hulp aangeboden krijg als na de keizersnee van Elin dan komt het erop neer dat we nog alles zelf kunnen doen. Maar goed, de kinders gaan voor en de rest is toch minder belangrijk.

Nou dan heb jij denk ik wel mazzel gehad met het overnemen van je spulletjes. Ik vind zelfs op MP nog best dat er veel voor sommige spullen gevraagd wordt.

Tja, hoe we het met het vervoer gaan regelen is een goede vraag. We moeten nog even kijken of er idd 3 stoeltjes gaan passen. Ik denk dat dit in het begin nog niet zo'n probleem opleverd, maar dat dit juist lastiger wordt als we aan de 2e stoeltjes toe zijn. Gelukkig duurt dat nog wel even.

Het nieuws is idd al wereldkundig gemaakt. Maar dat had ik al best snel gedaan hoor. Wij zijn erg open over alles, dus ook als we goed nieuws hebben. Hahaha.

Verders gaat het goed. Dinsdag de kleintjes weer gezien en voor het eerst ook de hartjes gehoord. Blijft toch een heel bijzonder moment. Ik werd er ook echt wel weer een beetje ondiep van.  ;)

Heeft iemand van jullie ervaring met een maxi-taxi voor een tweeling? Of met de duowagen zoom van abc design?

Ook iemand ervaring met het voedingskussen my best friend?

Liefs,

Hoepie

Hoi Hoepie

Hier nog een tweelingmoeder.

Ik ben in 2009 bevallen van een tweeling. Het waren toen onze eerste kindjes, en we wisten dus totaal niet wat we konden verwachten. Eigenlijk hebben we het allemaal maar over ons heen laten komen. En nu 3 jaar later vind ik dat we het nog niet zo verkeerd hebben gedaan.

Ik was voor de bevalling ervan overtuigd dat ik ze wel even beide volledig bv zou gaan geven. Nou daar ben ik dus snel van terug gekomen. Ik heb een hele zware bevalling gehad. Of eigenlijk de bevalling zelf niet, maar de nasleep (placenta's lieten niet los, daardoor naar ok en meer dan 3 liter bloedverlies). Hierdoor heb ik veel problemen gehad om weer enigszinds op te knappen. Bv kostte me teveel energie, en vandaar dat ik na 2 dagen (op dringend advies van gyn en kinderarts) al overgestapt ben naar gecombineerd, na 2 weken vrijwel alleen maar meer kolfde en na 4 weken helemaal ben gestopt met moedermelk. En ik zal ze je zeggen, ook met de fles worden ze groot. Mocht het niet lukken, voel je niet schuldig. De zwangerschap en de bevalling is een hele aanslag op je lichaam, en de kinderen hebben uiteindelijk meer aan een moeder dan aan moedermelk.

Ik heb ook het boek van Lenny Duijvelaar  en Anjo Geluk gelezen. Vond ik erg leuk. Ik had 'm geleend van een collega. Heb ik nu spijt van, achteraf had ik 'm graag zelf gehad, maar ik geloof niet dat ik 'm nu alsnog zal kopen. Het is een leuk boek om te lezen, en tenminste echt toegespits op tweelingen.

Wij hadden een tweelingwagen van Easywalker. Is erg goed bevallen. Ook nu gebruik ik die voor onze baby. Oh ja, we hebben in mei nog een derde kindje gekregen. Als een tweeling bent gewend is 1 kindje appeltje eitje. Ik hoop voor jou dat je het straks niet extra druk vindt, omdat je er al 1 hebt rondrennen.

Ik kan je overigens wel aanraden om je meisje goed te betrekken bij de zwangerschap. Hoe klein ze ook nog is, ze snapt meer dan je denkt. En zij krijgt ineens 2 brusjes. Hier is geloof ik ook een boek over, maar ik weet niet hoe dat heet.

Ik weet trouwens niet welke meerlingensite je je hebt aangemeld. Zelf ben ik lid van het NVOM (Ned. Vereniging voor Ouders van Meerlingen) en schrijf ik op hun forum (de ene keer meer dan de andere).

Voor wat betreft de auto. Ik weet natuurlijk niet wat voor auto jullie hebben, maar ik zou het van te voren even passen. Mocht het niet op de achterbank passen, dan zou je ook 1 baby voorin kunnen zetten en je dochter en de andere baby achterin, en gaan jullie zelf beide mee, kan 1 van jullie mee op de achterbank.

Verder heb ik wel een paar tips meer:

• Trek je niet teveel aan van het consultatieburo. Zij weten vaak niet hoe het is om een tweelingmoeder te zijn.
  • Wees voorbereid op het feit dat je een attraktie bent wanneer je met 2 babies op pad gaat. Iedereen vind het enorm leuk om een tweeling te zien. En ik heb zelfs meegemaakt dat wildvreemden ze even over hun bolletje wilde aaien!!! Hier was ik dus niet van gediend, en dat heeft ze gehoord ook.
  • Denk praktisch. Het is leuk om alles zelf te willen doen, maar je hebt nog een dochter meer, en je moet zelf ook nog leven. Het duurt nog even maar olvarit is ook gezond... Soms moet je doen wat makkelijker is, zodat je meer tijd hebt om leuke dingen te doen.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. En in de tussentijd, geniet van je bijzondere zwangerschap. Zie niet teveel beren op de weg. Het kan best af en toe moeilijk/druk zijn, maar als een ander het kan, waarom zou jij het dan niet kunnen... En hoe gestresster jij bent, hoe gestresster je babies zijn.

Groetjes Kristel

Hoi Kristel,

Wat leuk weer een totaal andere reactie en tips die jij geeft. Super! Ik ben er echt reuze blij mee, want je weet vooraf echt niet wat je te wachten staat.

Voorlopig gaat de kleine meid met elke controle gewoon mee en kijkt ze ook steeds zeer geïnteresseerd mee met de echo's enz. heel leuk om te zien. Verder heb ik het al wel over de baby's in mama's buik, maar of ze dat begrijpt weet ik niet. Ja ik zal eens googelen voor wat betreft dat boekje wat jij bedoeld. Ik heb er ook wel eens van gehoord, maar weet ook niet hoe het heet.

Volgens mij ben ik je al tegen gekomen op de site van de NVOM. Daar heb ik me idd aangemeld voor het forum. Ik weet niet eens of er wel iets anders is. Maar deze leek me heel zinvol. Heb jij een jongen en een meisje die tweeling zijn? En dan nu nog een meisje erbij. Zal ook wel gezellig en druk zijn. Maar idd ik geloof je als je zegt dat na een tweeling een eenling appeltje eitje is.

Dat van die autostoeltjes eerst passen, dat gaan we ook doen hoor. En idd als dat niet allemaal op de achterbank past dan doen we het idd op jou manier.

Oh ik heb niets tegen olvarit hoor. Is juist wel makkelijk hoef je zelf niet zo op je eten te letten ook qua kruiden enz. Hahaha.

Ja, ik geloof het dat je een attractie bent met een tweeling. Was met eentje al best wel, dat mensen willen kijken en aanraken. En 2 is toch wel extra bijzonder.

Het consultatieburo is hier gelukkig heel erg makkelijk, dus dat scheelt wel. Ik heb nog nooit negatief commentaar gekregen. Ze zijn hier heel erg van het eigen gevoel volgen, want dan doe je het altijd goed. Zo denken ze er hier over.

Bovendien ben ik al een beetje ouder en trek ik me toch al niet zoveel aan van wat anderen zeggen. Want, dat zal met een tweeling ook wel extra zijn dat ongevraagde zogenaamd goedbedoelde advies van iedereen. Hahaha.

Dus dan knik ik altijd braaf ja en doe toch wat we zelf willen. Hahaha.

Ik kan alleen maar hopen dat we hulp van anderen krijgen aangeboden. Tot nog toe al wel van 1 collegaatje van mij. Die wil tzt komen helpen met van alles en nog wat en dat heb ik al geaccepteerd uiteraard. Hihihi.

Voorlopig even geen vragen, maar wie weet komen die wel weer op borrelen. Dan stel ik ze wel weer.

Liefs,

Hoepie

Hoi Kar,

Ja, klopt ik ben bijna net zo oud als jij. Ik hoop eind oktober 41 te worden. Daarentegen is manlief ook weer een stuk ouder dan ik en daar was van de week volgens mij niet zo positief over geschreven. Dus het voordeel zal wel wegvallen tegen het nadeel. Hahaha,

Heb het artikeltje van jou nog niet gelezen hoor, hij deed het effe nog niet. Maar zal het doen zodra die het wel wil doen. Hahaha.

Bedankt voor de info overigens.

Ps. Hoe doe jij het met opvang voor je kindjes?

Hoi Kar,

Nou ja, bij mij is manlief nog steeds werkloos helaas. Dus die past op de kindjes. Nu doet ie dat ook al met eentje, maar straks hopelijk op 3.

Mocht hij weer werk krijgen, dan komen mijn ouders 2 dagen en een tante van mij 1 dag. Dus dat is gelukkig geen probleem.

Hoi Hoepie,

Hier nog een tweelingmoeder met een ouder dochtertje erbij. Michelle was 20 maanden toen haar twee zusjes geboren zijn (ze zijn nu bijna 9 maanden) en het gaat heel goed.

Een paar ervaringen van mijn kant:

- laat je niet gek maken door alle opmerkingen "wat zul jij het druk gaan krijgen". Geloof me, als je voor iedere keer dat je dat gaat horen een euro zou krijgen, kun je straks een nieuwe duo wagen kopen! Dat zeggen namelijk alleen mensen die geen tweeling hebben of kennen. Tuurlijk, het is druk, maar het is eigen en dat levert veel rust en plezier op.

- als je goede ervaringen hebt met borstvoeding, gewoon lekker beginnen en kijken hoever je komt. Ik heb het 7 maanden gedaan. Ruim 5,5 maand volledig en daarna liep het iets terug en ben ik gaan afbouwen. Het afbouwen duurde alleen weer zo lang dat het dus nog tot ruim 7 maanden doorliep. Het vergt veel van je lichaam dus in het begin vliegen de kilo's eraf. Eet dus voldoende!!!

- Duo voeden heb ik geprobeerd, maar vond ik niets. Vooral toen ze heel klein waren zijn ze nog veel te wiebelig om stabiel te blijven liggen en ik had altijd een hand te kort. Als er een wilde boeren terwijl zuslief nog lag te drinken of er draait er een weg en je wilt gaan bijsturen was ik de ander ook kwijt. Hoe dan ook, nee....het was niet mijn ding! Gewoon na elkaar.

- Wat ik erg prettig vond was om twee wipstoeltjes op de bank te zetten en er zelf tussenin te gaan zitten. Ik legde dan de baby die niet aan het drinken was aan de kant van mijn vrije arm zodat ik even met de kon spelen, een speentje kon geven of even kon aaien of zo. Na het voeden, boeren en in de vrije stoel leggen. Daarna andersom. Ohja, ik wisselde per dag van borst. In het begin wisselde ik per voeding de baby van borst zodat ze om en om links en rechts dronken, maar daar werd ik helemaal krankjorum van omdat ik het niet meer kon bijhouden met 2x7 voedingen op een dag. Per dag wisselen ging veel makkelijker. Gewoon een stiekje of knipje aan je beha voor de oudste telg en voila, niet meer nadenken!

- Voordat je gaat voeden even wat aandacht aan de oudste. Even wat drinken en een sanck zodat je rustig de tijd hebt om te voeden aan de baby's.

- 1 box is bij ons prima. In het begin paste het makkelijk en daarna was het 1 op de grond en 1 in de box. Marissa, de jongste is zo snel met kruipen, zitten en inmiddels al optrekken dat zij de box erg snel zat was terwijl haar oudere zus er nu nog heerlijk in kan liggen.

- Wij hebben 2e hands een Easywalker gekocht en zijn er erg tevreden over. Heb nog geen deur gevonden waar deze niet doorheen past. Plankje past er makkelijk achter voor de oudste.

- Een van de beste investeringen is onze duo fietskar. De baby's liggen in de kar in babyschalen en met de oudste voorop de fiets kom ik overal zonder me steeds een breuk te hoeven sjouwen met maxi-cosi's, wagens in- en uitladen. Boodschappen gaan mee in de kar en je krijgt er vrijheid voor terug!

- Qua bevalling heb ik een keizersnede gehad. Gaat supersnel allemaal, maar wat ik wellicht het lastigste vond is dat je daardoor geen thuis kraamtijd hebt en een tijd in het ziekenhuis bent weg van de oudste. Ook door het 6-weekse-tilverbod mag je de oudste niet tillen. Dat vond ik heel zwaar omdat ze me echt even 'eng' vond in het ziekenhuis. Komt ook allemaal wel goed, maar daar had ik niet zo bij stilgestaan voor die tijd.

- Qua verlof was ons ziekenhuis daar niet zo van om te stoppen met 28 weken. Tuurlijk, als het niet gaat of je hebt echt klachten dan moet je stoppen maar anders ook gewoon doen hoever het kan. Volgens mij is 32 weken gemiddeld voor tweelingzwangerschappen. En dat is dan natuurlijk al 2 weken eerder dan regulier. Je voelt het zelf het beste en vertrouw daarop!!

- de meiden hebben bij ons ca. 2 maanden in 1 bedje geslapen. allebei aan een hoofd-voeten eind met de hoofdjes in het midden. Ze raakten elkaar niet eens dus qua ademhaling kon dat geen gevaar zijn en het is voor hen wel heel fijn. Zodra ze elkaar wakker gingen slaan met de armpjes zijn wij ze in hun eigen kamer apart gaan leggen.

- Onze meiden lijken qua uiterlijk niets op elkaar en ook qua ritme niet. Met nog een ouder kindje daarboven merk ik dat dat ook weinig uitmaakt. Je hebt immers dan nog met een ander ritme te maken. Vaak heb ik 2 van de 3 tegelijk slapen en dat is ook al lekker, welke twee het ook zijn. Ritme afdwingen is me hier niet gelukt en eerlijk gezegd vind ik dat ook niet heel erg. Als ze elk hun eigen ritme kunnen volgen dan zijn ze ook vrolijker daarbuiten. En als ik wegga dan slapen ze ook heel makkelijk in de fietskar of de wagen.

Volgens mij is het nogal een verhaal geworden! Hopelijk heb je er iets aan en je eigen gevoel is toch het beste. In elk geval het beste startpunt, veranderen als iets niet werkt kan altijd nog!

Geniet ervan!!

Grtjs, Marit

Hoi dames,

Heerlijk idd Marit om ook jou creatieve oplossingen te lezen. Ja, ook aan jou tips en adviezen ga ik zeker iets hebben.

Ik ben blij met alles wat jullie schrijven, tenslotte hebben jullie ervaring met een tweeling en ik (nog) niet.

Dat van die box ben ik eerlijk gezegd precies zo van plan. We hebben gewoon de ruimte niet om er 2 neer te zetten. En dat lijkt me uiteindelijk ook niet zo nodig. Hahaha.

Dat van het borstvoeden is idd iets waar je gaandeweg achter moet komen wat het prettigst werkt. Heb jij ook wel eens iets gehoord over het tweelingkussen van my brest friend?

Dat lijkt me namelijk een erg handig ding.

Als het duovoeden niet werkt ga ik jou manier wel proberen. Maar duovoeden lijkt me vooral fijn omdat je dan (denk ik) minder tijd kwijt bent. En als ik bedenk hoelang ik altijd met Elin zat. Dan ben ik bang dat als ik het afzonderlijk ga proberen, dat ik dan echt de hele dag en nacht aan het voeden ben. Hahaha. En dat zie ik echt niet zo zitten. Maar goed misschien zijn dit wel hele snelle kindertjes.

Lijkt me idd niet fijn nee een keizersnee met het oog op tillen. Maar ik ga er maar vast van uit dat het er een wordt. Bij de oudste heb ik dat idd ook gehad en ik heb al veel verhalen gehoord en gelezen dat bij tweelingen het meestal ook uitdraait op een keizersnee. Maar goed ik laat alles over me heen komen en zie het dan wel.

Qua wagen hebben wij besloten nog even niets aan te schaffen. Het gaat mij er voornamelijk om ze met maxi-cosi makkelijk te vervoeren. Maar op heel veel wagens kunnen er geen 2. Anderen hebben het wel, maar die zijn verder onhandig qua lengte enz. Wij gaan in eerste instantie de eenlingwagen gebruiken en de draagdoek die we allemaal nog hebben. Elin kan dan gewoon in haar buggy en als het met de tweeling na een half jaar te zwaar wordt om ze om beurten in de draagdoek te doen, dan kopen we een duobuggy.

Mocht dit allemaal niet werken, dan is een duowagen alsnog zo gekocht.

Qua wagen hebben wij besloten nog even niets aan te schaffen. Het gaat mij er voornamelijk om ze met maxi-cosi makkelijk te vervoeren. Maar op heel veel wagens kunnen er geen 2. Anderen hebben het wel, maar die zijn verder onhandig qua lengte enz.

Op de easywalker duo kunnen wel 2 maxi cosi's. Heb ik ook altijd mee rondgereden. De ene zit hoog en de andere wat lager. Hij is dan wel net iets breder, maar ik vond het ideaal.

Ik heb ook altijd de twee maxi-cosi's op de easywalker gehad. Het is even puzzelen met de adapters maar het past wel!

De wagen was overigens niet breder dan de wagen met de reiswiegen. Crea oplossing met de draagzak, maar denk ook aan je lichaam. Het herstel duurt echt langer en je sjouwt behoorlijk wat mee!

Ik denk dat je heel snel toch een duo wagen zult zoeken. Het is ideaal dat ze beide in de maxi cosi of reiswieg kunnen liggen en je je handen vrij hebt voor de oudste of de boodschappen.

Mijn oudste deed er ook altijd lang over met eten dus ik had precies hetzelfde als jij. Ik dacht wel tegelijk te moeten voeden om te voorkomen dat ik niets anders meer zou doen. De meiden hebben echter 11 dagen in het ziekenhuis gelegen en daar 'plannen' ze de voedingen zo in dat de eerste op het hele uur eet en de 2e een half uur later. Met verschonen en zo daarbij hou je dan zo'n 15-20 minuten voor een voeding over. Dat heb ik thuis doorgezet en het zijn daardoor redelijk vlotte eters geworden. Ik deed er met 2 na elkaar net zo lang over als bij de oudste alleen!

Het tweelingkussen ken ik niet. Misschien op marktplaats proberen?

@kar: ik werk 3 dagen en dan gaan de meiden 2 x een dag naar het dagverblijf en op de 3e dag komen mijn ouders bij ons oppassen. We hebben de mazzel dat mijn vader met pensioen is dus ze doen het samen. Gelukkig maar, want anders was het iets te veel voor mijn moeder alleen!

Grtjs!

Hoi meiden,

Ja, Marit weet ik hoor dat het behoorlijk wat gaat wegen. Onze oudste was al een behoorlijk zware baby met 4375 gr. bij haar geboorte. En die heb ik ook in de draagzak gehad.

Maar goed mijn man is helaas werkloos en ik denk dat als we op pad gaan dat we dan met zijn vijven erop uit gaan. Dus kan hij het kindje dragen. Hahaha.

Ik heb nog iets wat welliswaar nu nog ver van mijn bed is, maar toch een keer komt. Hebben jullie nog tips voor een geboortekaartje. Volgens mij is er niet echt heel erg veel op dat gebied voor een meerling. Bovendien vinden wij een hoop al niet echt heel boeiend. Dus alle bijdragen zijn weer meer dan welkom.

Weet even niet meer zo goed of dit al ter sprake is gekomen. Maar hadden jullie in het begin een wiegje of misschien zelfs wel 2. Waarom wel of waarom niet voor gekozen?

Groetjes weer van mij.

Geboortekaartjes...ja leuk he? Ik vond het ook allemaal niks eigenlijk. Heel weinig keuze en de leuke waren zo goed als onbetaalbaar. Ik heb er uiteindelijk zelf een gemaakt en bij een drukker laten maken en dat is erg goed gelukt, al zeg ik het zelf! Je kunt gerust bij drukkers om advies vragen of mail me even je e-mail adres, dan stuur ik je ons kaartje toe voor wellicht inspiratie!

Wij hadden geen wiegje, maar samen in 1 ledikant en dan bij ons op de kamer. Een beetje krap qua ruimte maar ik wilde ze graag bij ons op de kamer hebben en de eerste maanden paste ze makkelijk in 1 ledikant.

Grtjs!

Als je goed zoekt (lang leve google) zijn er wel meelingkaartjes, maar dan moet het natuurlijk wel nog je smaak zijm. Voor onze jongste hadden we een kaartje met daarop een karretje met een baby er in die werd voortgetrokken door een jongen en een meisje. Deze hadden ze ook andersom, 1 kindje dat het karretje trekt met 2 baby's er in.

Voor wat betreft de wieg. Wij hadden de beschikking over de oude wieg van mijn man en van mij. Deze stonden beide in de woonkamer. De eerste 2 weken nadat iedereen thuis was uit het ziekenhuis hebben de kinderen's nachts in de reiswiegjes geslapen, die naast mijn bed op de grond stonden. Daarna slepen ze 's nachts gewoon in hun eigen bedjes. De wiegjes beneden hebben we ongeveer 2-3 mnden gebruikt.