Jump to content
Sign in to follow this  
Conny

Wijziging van verzekeraar

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een vraagje en misschien weet een van julie hoe dat werkt. Als je van verzekeraar wisselt, begint dan het tellen van de pogingen opnieuw?

En hoe werkt dit als je voorheen in het buitenland verzekerd was?

Groetjes,

Conny

Hoi, nee zo werkt het volgens mij niet, want bij overstappen wordt ook eerdere pogingen gemeld of moet je melden.

In het verleden kon je via aanvullende verzekeringen een 4 en zelfs 5de poging vergoed krijgen, maar dat is er allemaal af.

Nu kan het zijn dat je in de toekomst bijv 1 in de basisverzekering hebt zitten en de overige 2 in de aanvullende, maar dat is nog steeds niet zeker en dat is nu per jaar onzeker, maar wel handig om je ook daar op te orienteren voordat je overstapt en naar welke zorgverzekering je overstapt en wat ze in extra pakket hebben wat voor jullie voordelig is op het gebied van ivf. Daar zou ik zeker naar informeren en pas tegen het einde van het jaar als er meer duidelijkheid is, overstappen, maar dan wel weer betijds genoeg dat je nog wel kan overstappen, want dat moet volgens mij voor het nieuwe jaar?

Liefs Lief

Hi meiden,

Ik wil toch nog even over mijn tweede vragen verder praten. In Duitsland krijg je van de verzekering 2 of 3 pogingen gedeeltelijk vergoed. Hoe zit het dan als ik van mijn Duitse verzekering naar een Nederlandse verzekering wissel? Ik heb dan namelijk nog geen volledige vergoeding van een verzekeraar gehad...

Ik weet dat het niet een alledaagse vraag is, maar als iemand hier iets van weet hoor ik het graag!

Gr.

Conny

Pfff daar vraag je wat!!

In Nederland is het zo dat je, als je er al twee hebt gehad bij de ene verzekeraar, je er bij een andere nog maar 1 krijgt. Hoe dat zit als je van een Duitse verzekeraar naar een Nederlandse overstapt weet ik eigenlijk niet. Mijn eerste gedachte is dat je het gewoon vergoed zal krijgen, maar misschien is dat te simpel gedacht. Word je nu in Duistland of in Nederland behandeld?

Ja dan denk ik idd toch ook dat je gewoon 3 vergoed krijgt, maar is dit geen vraag die de stichting FREYA voor je kan beantwoorden? Die weten daar misschien meer van af?

Freya is volgens mij alleen voor Nederland, die hebben dacht ik geen inzicht in hoe het in het buitenland geregeld is. Maar wellicht zit ik ernaast, zou het ze gewoon voorleggen, je weet maar nooit.

Kan je niet de zorgverzekeraar mailen met een algemeen mailadres hierover? Dus niet met je naam en alle gegevens erbij, maar dan kun je wel j vraag stellen aan degene die hierin gespecialeerd zijn.

Maar heb je waarschijnlijk toch ook in buitenland gewoond, dus als je dan hier woont dan heb je toch gewoon recht op die vergoedingen of kijken ze dan allemaal na? geen idee eigenlijk

Hi meiden,

Ja, daar worstel ik dus mee. Ik woon nu nog in Duitsland, maar ga een keer terug. Dus ik wilde weten of ik dan in nl de volle drie keer heb of er gewoon buiten val...

Om een vraag toestellen bij Freya moet je lid zijn...

Groetjes

Conny

Hi meiden,

Ik heb maar eens nagevraagd bij het college van zorgverzekeringen en kreeg het volgende antwoord:

Uit de Zorgverzekeringswet blijkt dat maximaal drie pogingen ten laste van de basisverzekering kunnen worden gebracht. Indien andere pogingen op een andere wijze zijn gefinancierd, dan heeft dat geen invloed op de aanspraak in de basisverzekering. Echter, dit geeft niet altijd automatisch recht op vergoeding. De zorgverzekeraar moet de individuele situatie beoordelen, ook op doelmatigheidsoverwegingen. Wij willen u daarom meegeven om eerst de zorgverzekeraar te raadplegen alvorens te starten.

Conny

Wat jij wilt zal niet gaan ben ik bang, Ik woon zelf in BE en werk in NL. Ik moet dus in beide landen verzekerd zijn dat is verplicht als je nog in NL werkt.

Toen mijn man in BE werkte en woonde, werdt automatisch de NL verzekering beeindigd aangezien je daar geen verplichting meer hebt. Als jij in DUI woont, en evt  werkt, ben ik bang dat je niet eens in NL kunt verzekeren.

Goed navragen dus!

Hi tassie,

Ik woon en werk momenteel in Duitsland en ben dus ook (al jaren) sociaal en voor ziektekosten in duitsland verzekerd.

Misschien verhuizen wij volgend jaar of het jaar daarop naar nederland terug en dan ben ik dus weer terug in het Nederlandse systeem. Nu ben ik en kan ik niet in Nederland verzekerd zijn, zoals jij ook al zegt.

Conny