Jump to content
Sign in to follow this  
can83

vervroegde overgang

Recommended Posts

Beste Can,

Ik weet niet wat precies je vraag is, maar bij mij is amh waarde 0.24 geconstateerd, wat zou kunnen betekenen dat ik vervroegd in de overgang kan zijn.

Groetjes,

Jolanda

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb kort geleden te horen gekregen dat ik waarschijnlijk ook vervroegd in de overgang kom, na onderzoeken en uitkomst van waardes. Kan het nog steeds niet geloven. (Ben nu 29 jaar).

Ik heb geen idee wat dit allemaal inhoud en betekent voor mijn toekomst..

Kan ik nu opeens allemaal 'ouderdomsverschijnselen krijgen..?'

Ik zie er nog hardstikke jong uit, wordt vaak een jaar of 22 geschat, maar ben ik dan nu opeens al heel 'oud van binnen'?

Veranderd er dan veel in je leven? Moet je je levensstijl aanpassen? Wordt je sneller moe, enz..?

Ik zit dus met een heleboel vragen..

Hopelijk hebben jullie wat antwoorden voor mij.

Liefs

tja...dat lijkt me moeilijk om daar in het algemeen iets over te zeggen.

Ik kan je alleen zeggen hoe ik mezelf voel. Volgens mij hoeft het niet zo te zijn, dat als de overgang geconstateerd is, dat je je dan daadwerkelijk zo zou moeten voelen, zoals je misschien vroeger dacht over oudere mensen waarvan je hoorde dat ze in de overgang zaten (tenminste zo ervoer ik het dan).

Want overgang is normaliter iets dat bij oudere mensen hoort; de opvliegers, de ongemakken, de stemmingwisselingen, gewichtstoename, slaapstoornissen etc. Niet iedereen heeft er last van. Als ik zo op forums lees, wordt de term "vervroegde overgang" vaak genoemt, maar lees ik vaker, dat mensen dan een vermindere eicelreserve hebben, lees vrij weinig over symptomen die mensen dan hebben.

Ik ben zelf 40, maar mensen schatten mij ook vaak begin 30 en geloven me gewoon niet als ik zeg dat ik echt 40 ben.

Dus ja, moet je dan dingen voelen die bij iemands leeftijd horen ?

Hoe zit het eigenlijk met je behandelend arts/ziekenhuis ? ik neem aan dat iemand je vertelt heeft dat die diagnose bij jou hoort ? dan zullen ze toch ook je verdere uitleg geven wat dat voor JOU betekent en wat ze nog evt. kunnen doen om toch je kinderwens te vervullen (is niet echt het einde hoor, is heus nog wel genoeg mogelijk) ?

Liefs,

Jolanda

Bedankt voor je reactie Jolanda.

Ik was erg geschrokken na het nieuws en ik had toen misschien best wat vragen kunnen stellen maar was behoorlijk overstuur en toen zei de arts verder ook niks meer. Ik stond zo weer buiten. Zonder uitleg dus.

En tot nu toe heb ik die arts ook niet meer gezien of gesproken. Dus dan ga je maar een beetje info opzoeken op internet. Maar ik weet er dus nog niet zoveel van..

Ik heb soms al wel het idee dat ik iets van opvliegers heb, maar weet niet of het hier aan ligt.

Kan misschien ook door de hormonen komen.

Liefs

@Kar

Jij schreef dat jij al vanaf je 28e in de overgang bent..

Ik zag ook dat je 2 kinderen hebt, dankzij IVF.

Dat vind ik fijn om te lezen, en geeft mij ook weer een beetje hoop.

Had je dan nog genoeg eicellen na de overgang?

Ik dacht namelijk dat je na de overgang niet meer zwanger kon worden..?

Liefs

Bedankt voor je reactie kar!

Ik heb een tijdje geleden, na bloedonderzoek, te horen gekregen dat bepaalde waardes aantoonden dat ik vervroegd in de overgang kom. En verdere uitleg heb ik niet gehad. Ook geen medicijnen. Niks. Ik kreeg alleen te horen dat als ik kinderen wilde er haast bij was en we zsm met IVF moesten beginnen. Dat is nu een half jaar geleden. We hebben 1 ICSI behandeling gehad en hebben nog 1 cryo in de vriezer. Die zou een paar maandjes geleden al ontdooid worden maar vanwege dagelijkse bloedingen is dat uitgesteld.

Ik heb zelf ook al zitten denken aan het invriezen van eicellen, maar heb geen idee of dit mogelijk is.

Hier zal ik dus nog achteraan gaan, want ik wil graag meer duidelijkheid hebben.

Hou jullie op de hoogte..