Jump to content
Sign in to follow this  
suzyQ

Peuterpubertijd...grrrrrrrrr

Recommended Posts

Nou de titel van het topic zegt het al...Ik begin intussen behoorlijk gefrustreerd te worden van mijn opstandige dreumes. Vooral de eetsessies....hij is dol op warm eten, maar dat gemier met z'n boterham met hartig...gek word ik ervan!!! Ik heb altijd gezegd dat een kind zichzelf niet uithongert, dat eten geen strijd moet worden, maar na bijna een jaar lang 2x per dag moeten soebatten om een boterham met smeerworst er in te krijgen begin ik me af te vragen wanneer het beter wordt?!?

En dat gedrein en gekrijs om niets...

Misschien zijn er moeders met tips, of die ook zin hebben om hun frustratie van zich af te schrijven?

Ja hier ook zo onhandelbare peuterpuber, brood gaat er nog wel in alleen het avondeten is een ramp!

En als hij zijn zin niet krijgt is het oorlog, ook heeft hij af een toe een breath holding spel als hij echt heel boos is en dat is niet leuk om mee te maken, vooral de eerste paar keer dacht ik echt dat hij dood ging  :'(

Hier een filmpje van wat er dan ongeveer gebeurd.

Maar ik heb jammergenoeg geen tips, het enige wat je kan doen is negeren en hopen dat hij dan weer wat gaat eten.

Succes!!

Dat filmpje is bizar! Kan me voorstellen dat je je een ongeluk schrok toen dit voor het eerst gebeurde. Maar is het nu een aandoening, of doet ie het zelf?

tja dat eten, da's nog het minste..dat gedrein en gehuil om niets..de hele dag door..ik kan 'm af en toe wel achter het behang plakken! Twee is nee, nou da's hier al met 15 maanden begonnen...:(

hier nog geen last van een opstandige peuter...(komt vanzelf wel..)

Maarre, misschien wat anders op de boterham (smeerworst wordt afgeraden tot 3 jaar.. ;)), zelf laten kiezen?

Ohh, lastig he! Ik herken het wel van mijn werk, dan heb je er 12 van die leeftijd in de groep...we lieten ze zo veel moegelijk zelf doen en werkte met beloning. Boterham op = sticker plakken. Bij x aantal stickers krijg je.....

Sterkte in ieder geval!

Kleine kinderen kleine zorgen, maar grote kinderen idd grote zorgen.

Vanaf dat hij 6 maanden was hebben we geprobeerd dat hij zelf kon eten d.m.v. de rapley methode. Dit werkte super.

Dit houdt in dat je hele stukken aanbied aan het kind, stukken peer, broccoli, wortel enz. De eerste keer is erg onwennig, maar de volgende keren gaat het al een stuk beter. (Hierdoor zou hij ook eerder gaan praten; dit kan maar zo, met 1 1/2 praatte hij al als brugwachter)

We hebben ook het e.e.a meegemaakt met onze zoon. Wilde wel eten, maar gooide alles expres op de grond.

Wij hebben hem regelmatig zonder eten naar bed gedaan, maar dit boeide hem totaal niet (hij is er ook niet minder van geworden hoor!). We gaven hem in elk geval NIETS ter vervanging of zo.

Nu op dit moment (hij is nu 4 jaar)  is hij bij het avondeten niet echt gemakkelijk. Hij roert in zijn soep net zo lang dat alles eruit vliegt, ook wil hij gewoon bepaalde dingen niet eten en begint dan heel hard te schreeuwen.

Doen alsof je hem niet hoort, houd je ook niet lang vol. Hij probeert je er flink bij te betrekken. -> mama zeg nou iets!

Op de trap zetten helpt niet, meneer gaat gewoon zorgvuldig de traptegels verwijderen!

Als we hem op de stoel bij tafel laten zitten, moeten we heel goed in de gaten houden dat hij NIETS binnen handbereik heeft. Hij heeft al een stoel geprobeerd te bewerken met een kindermes.

Goed, ik hoop dat het met jullie kids allemaal voortvarend zal gaan, in elk geval wil ik meegeven dat een kind zelf wel zorgt dat hij genoeg te eten krijgt. Heeft hij echt honger, dan zal hij de volgende dag wel in elk geval iets te eten nemen.

Succes ermee allemaal,

Groetjes,

Ro

oh herkenning!!

Dat kindermes heeft ie nog niet, maar hij hengelt wel naar onze messen..:(

Wij hebben 'm ook nog nooit iets ter vervanging gegeven, en toetjes krijgt hij ook niet ( wij dus ook niet ). Een toetje is altijd lekkerder dan gewoon eten, dus dan is de keus voor m'n kleine donderdraak natuurlijk makkelijk..

Warm eten gaat altijd wel goed, het is gewoon dat gedoe om de boterham met hartig. En na een jaar ben ik dat een beetje beu. Ik snij altijd z'n boterham, en dan mag ie zelf eten ( enige hulp wordt niet gewaardeerd..), maar hoe vaak ik niet het brood van muur of vloer heb moeten schrapen... Toespreken helpt niet, op de gang zetten ook niet, hij wil 'm niet. Tegenwoordig draai ik vaak gewoon de stoel om, of zet ik 'm met stoel en al op de gang ( gangdeur is naast de eettafel ). Hij is al zo vaak zonder eten naar bed gegaan, dat vind ik geen probleem, hij blijkbaar ook niet grr  Ik weiger toe te geven, of iets alternatiefs te geven, maar ik word er af en toe zo moe van...

Het nieuwste is weer dat ie z'n speelgoed mee wil nemen naar bed. Dat mag natuurlijk niet, maar dan schreeuwt ie moord en brand, en da's na vijf minuten echt niet over. Sowieso zet ie een flinke keel op als hij iets niet mag. En dat is best vaak :(  Ik negeer het, maar zou zo graag zien dat het beter wordt..

Marleen, ik wist niet dat dat werd afgeraden! Bij ons op het kdv geven ze het ook, dus dacht dat 't wel ok was. Ik geef 'm ook smeerkaas, of eigenlijk probeer ik alles, maar enige dat er nog enigszins in gaat is smeerworst en kaas, en philadelhia.

Ik werkte zoals je weet ook in de opvang en daar gebruikte wij het ook niet. Hieronder even een stukje van het voedingscentrum over smeerworst en kaas...maar veel mensen weten het niet hoor!

Smeerleverworst wordt vaak gebruikt als broodbeleg voor kinderen. Het is gemakkelijk in het gebruik en je morst er niet zo gauw mee. Toch is het niet goed om jonge kinderen veel boterhammen met leverworst te geven. In leverworst zit namelijk veel vitamine A. Van deze vitamine moet je niet te veel binnenkrijgen.

Als een kind af en toe wat meer binnenkrijgt is dat niet erg. Maar als dat bijna elke dag gebeurt, gaat het teveel aan vitamine A zich opstapelen in het lichaam. Te veel vitamine A kan schadelijk zijn.

Kinderen van 6 maanden tot 1 jaar: niet meer dan 1-2 boterhammen met (smeer)leverworst per week

Kinderen van 1 tot 3 jaar: niet meer dan 2-3 boterhammen met (smeer)leverworst per week

Kinderen van 4 tot 12 jaar: maximaal 1 boterham met (smeer)leverworst per dag

Kinderen boven 12 jaar mogen wat meer vitamine A. De veilige hoeveelheid per dag loopt langzaam op naar de veilige hoeveelheid voor volwassenen (3000 microgram per dag).

Geef niet meer dan 1 of 2 boterhammen met smeerkaas per week, of kies voor zoutarme smeerkaas. In gewone smeerkaas zit te veel zout.

Maarre lijkt me inderdaad echt lastig. Als ik hier al zie hoe hij zit te mieren met zijn brood...het zit echt overal! Hij heeft de leeftijd dat hij het natuurlijk nog niet echt snapt, maar die van jou wel! Dan lijkt het me helemaal frustrerend! Zal hier ook gelden de aanhouder wint?

jetje, dat wist ik echt niet. Ik denk dat ie er toch aardig wat meer van binnenkrijgt dan de bedoeling is. Vleeswaren lukt ook niet. Dan haalt ie het eraf en roept bah, bah, of hij kiepert meteen z'n bord om  :'(

Laatst dacht ik 'm om te kopen met knakworstjes op brood. Nou dat had ie meteen door en at smakelijk de knakworst op, maar natuurlijk niet het brood.

Tja het is zeker frustrerend, gewoon omdat ie het expres doet. Ik weet wel dat er grenzen zijn om overschreden te worden, maar ik zou zo graag eens een rustige lunch hebben. En de aanhouder wint..nou ik hoop het, voorlopig is de strijd nog niet beslist haha

Maar het is zeker de leeftijd, vriendinnetje met kindje met dezelfde leeftijd draait af en toe helemaal door van z'n streken. Bij andere mensen is ie zo lief...en thuis zet ie heel de boel op stelten.

Eet Tygo wel korstjes?

hahahhah, hmmmm we moeten dus opzoek naar beleg wat er niet vanaf gegeten kan worden! Hier is jam (zonnatura zonder suiker), zoutloze pindakaas en appel-peerstroop van zonnatura wel in trek. De kaas heb ik laatst op zijn boterham gesmolten, vond ie ook wel wat. Tygo eet alleen maar korstjes...het tussenstuk wordt er vakkundig uitgewerkt. Hij sabbelt wat aan de korstjes en gooit ze dan op de grond en kijkt je dan aan: klaar, volgende mama!

Hier komen we dus meestal uit op een cracotte....brood wil er niet in!

Misschien voortaan die knakworst voor zijn neus hangen, onder het mom als je dit stuk brood op hebt mag je deze!

Daar trapt ie niet in hoor..dan eet ie net zo lief niets!

Hij had het gisteravond ( hij eet op de opvang warm tussen de middag ) en vanmorgen goed. Durfde meteen geen smeerworst en kaas meer te geven, dus hij heeft brood op met jam en appelstroop. Ja, dat gaat er razendsnel in..Straks maar wat ham en boterhamworst kopen en maar weer proberen.

Wat goed dat Tygo een cracotte eet, hij heeft toch maar twee tandjes? Moet ie veel meer moeite voor doen dan brood, maar dat heeft ie geloof ik niet door haha

We gaan morgen een weekendje weg, nemen Thijs mee en Koen logeert dan bij een vriendin. En braaf dat ie dan is...hier zet ie heel de boel op stelten, maar bij anderen is ie het zoetste jongetje dat bestaat, grrrr

Maar goed, ik hoor van vriendinnen exact dezelfde verhalen, het zijn een stelletje draken..:)

Hier onder een fotootje van Herald toen hij bijna 10 maanden was. (hoop dat het lukt)

Dit is de rapley-methode. Weet niet of iedereen hiervan wist, vandaar deze toevoeging.

Ro

Leuke foto, en een leuk kereltje!

Toen ik Koen voor het eerst banaan gaf volgens Rapley, was ik vergeten de schil eraf te halen. Die ie vervolgens verrukt ging opknagen..:(  Ik heb een beetje rapley gedaan. Deed dan bv de banaan in stukjes en liet het hem zelf pakken, dat deed ie al met tien maanden met een vorkje. Dat ging beter dan het afhappen.

Deed vanmiddag boterhamworst op zijn boterham. Heb ik echt al zo vaak gedaan, maar hij at het niet. Nu dus weer gedaan, en ik wist niet ik zag...Hij griste zijn vork van tafel, prikte 'm in een stukje brood en begon er smakelijk van te eten..zonder enige aanmoediging!

Dus..er is hoop!

Suzy, wat fijn dat ie nu toch om de een of andere reden ineens wel brood gaat eten.

Bij ons is het wisselend. Soms kunnen we het brood niet aangesleept krijgen (eten ze ieder 3 boterhammen) en soms mag je blij zijn als er een half naar binnen gaat. Het liefste hebben ze hier vlokken of hagelslag, en dat krijgen ze dus heel af en toe, maar tegenwoordig eten ze de vlokken of hagelslag van het brood en laten ze het brood liggen. Nou daar trapt deze mama niet in. Geen brood willen eten, dan ook geen lekkers op brood... Een boterham met kaas of worst gaat dan nog net iets beter (eten ze ongeveer de helft van het brood ook op).

Ook pate, smeerkaas, en pasta hebben ze erg graag, ongeveer 1 keer per 2 weken krijgen ze een tosti, en op zondag maak ik altijd croissants (danerol) en soms ook choco-croissants. Nou dan hoef ik ze ook echt niet aan te moedigen om te eten.

Ik merk dat sinds we dit doen, ze wel beter brood zijn gaan eten. Ze zien het toch als een soort beloning denk ik.

Bij ons het vooral het warm eten een probleem. Onze dochter wil geen potjes meer, maar alleen maar met ons mee eten, vlees aardappelen en appelmoes (groenten gaan er echt niet in), maar onze zoon wilde tot vorige week juist niet met ons mee eten. Ja, pannekoeken of frietjes wel, maar anders dus echt niet, en potjes at ie juist wel goed. Maar sinds ruim een week wil ie ineens wel met ons mee-eten en alles proeven, valt er echt op aan, en dan na 2 happen: 'mij niet lekker' of 'mij wel lekker'. Gisteren heeft ie zelfs 3 vissticks op! Ik wist niet wat me over kwam.

Maar hij probeert het tegenwoordig in ieder geval wel goed. En als ie het dan echt niet lekker vind, krijgt ie een van mij een boterham. Ik denk dat ie is gaan eten, omdat we hem tijdens het eten negeerden, als ie dan iets probeerde zeiden we niks, maar lieten hem zijn gang gaan. En als we dan klaar zijn met eten dan beloon ik ze met heel veel kusjes en zeg ik dat ze goed gegeten hebben, en gaan we lekker spelen of boekjes lezen...

Op het eten na, zijn het gewoon 2 echte peuters van 2,5 jaar oud, trouwens ook wat eten betreft. Soms strondvervelend, dreinen, tieren, ruziemaken, alles doen wat niet mag, maar op het volgende moment lekker bij mama op schoot klimmen en komen knuffelen (of elkaar knuffelen). Ik heb wel het idee dat ze elkaar versterken in hun buien. Is de een vervelend, dan is de ander dat natuurlijk ook (en nog erger), maar komt de een knuffelen, dan komt de ander ook, en dan wordt het ruzie om wie er op schoot mag... Ach ja, dat zal het lot van een tweeling-moeder wel zijn.

Een collega van mij verwoordde het laatst heel mooi. Het zijn allemaal maar fases, maar sommige duren wel heel lang, en soms heb je pas door dat een fase over was, tot de volgende (nog ergere) weer begint...