Jump to content

November - December - Januari mama´s

Recommended Posts

Ja klopt, met een keizersnede komt het moeilijker op gang, maar het kan wel! Vriendin van mij heeft twee keer keizersnede gehad, bij de eerste lukte het niet, bij de tweede wel.

Ach, het is sowieso die eerste dagen even doorzetten met borstvoeding. Echt fijn is het dan niet, je borsten zijn er nu eenmaal niet aan gewend dat er iemand 8x per dag aan zuigt. ( denk ik )  ;)

Bij de oudste twee heb ik geen zes maanden gegeven hoor, ik zag dat kolven niet zitten. Bij allebei heb ik vier maanden gegeven, waarvan een tijd combinatie fles met borst. Dat ging prima.

Bram is eerste kind waarbij ik kolf, moet zeggen dat het me meevalt. Tot nu toe nog geen borstontsteking gehad, heb ik vorige keren wel gehad. Zodra het wat zeer gaat doen kolf ik het goed leeg en gaat het daarna weer.

Ik ga pas werken als hij vijf maanden is, en dan die eerste maand maar twee dagen. Op die manier moet zes maanden goed te doen zijn. En met zo'n laatste wil ik het graag extra goed doen, stom maar waar.

Als je een goede kraamhulp hebt die je kan helpen met de borstvoeding heb je al een slag geslagen Jill. Hoe lang moet je in het ziekenhuis blijven? Verpleegsters op de kraamafdeling weten ook een en ander over borstvoeding, maar nadeel is dat zij het erg druk hebben en niet altijd goed kunnen helpen met borstvoeding.

• Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hey Suzy

Ik moet tussen de 24 en 48 uur in het ziekenhuis blijven. Als alles dan goed gaat mag ik naar het kraamhotel. Maar dat is op dezelfde verdieping.Letterlijk op dezelfde gang, gescheiden door een grote klapdeur. Ik heb via de kraamhulp al aangegeven dat er desnoods een lactatiedeskundige mag komen. Die werken ook op de kraamafdeling. Ik ben ervoor veverzekerd.  Dus waarom zou ik moeilijk doen? Als het echt niet lukt dan is dat jammer. Maar ik ga niet lopen stressen als het niet lukt.

Ik verblijf een dag of 2 in hetkraamhotel na ziekenhuis. Dus in totaal een dag of 4/5 blijf ik van thuis weg. Mijn man blijft ook slapen. Mijn ouders blijven bij ons in huis. Dat scheelt hun weer een aantal dagen in een hotel. En mam kan dan in alle rust alles voorbereiden. Die kan toch niet stilzitten... :-)

En voor ons is het ook goed. Even tijd voor ons gezinnetje. Geen verleiding om thuis teklussen. (Voor mijn man)

Thuis heb ik dan nog een aantal dagen kraamhulp. Daar zie ik wel tegenop. Ik heb niet graag vreemden om me heen. Ik heb dat aangegeven maar zeiden dat het wel meeviel als er een goede klik was.

Bij ons in huis wordt er nu eenmaal geleefd.  Het is altijd opgeruimd en schoon maar we hebben nu eenmaal huisdieren. De hondjes en 2 poezenmaken nu eenmaal deel uit vh gezin en dat wil ik vooral zo houden. Onze kleine hond van 2 kilo heeft bijvoorbeeld een halve dag in demaxi cosi gelegensamen met mijn kleine neefje van toen een paar maanden. Beiden vonden het geweldig. Ze zijn nog altijd dikke vriendjes. Er zijn mensen die dit vies vinden. Nou ja... mlet iedereen zelf weten....

Dus hoe kraamhulp erover denkt?  ;D

Ze deden al moei, ijk vanwege de gebruiksaanwijzing vh koffiezetapparaat. ?...

Hey

Geen idee. Daar vroegen ze naar. En van magnetron etc... dacht eerst dat het grapje was.  Hebben wel zon machine met koffiebonen. Maar is zoooo simpel. En of alle electrische apparaten deugdelijk wardn. Pffffff.... hihihi

Echt waar.

Dus kun je nagaan hoe ik er tegenaan kijk. Dit was telefonisch. Iemand anders is thuis komen kijken. Die was wel aardig.

Nou ja zeg..nog nooit gehoord!

Tja kraamhulp kan meevallen of tegenvallen. Een van de redenen dat ik kraamhulp als zzp er heb ingehuurd was dat ik dan van te voren met die persoon kon kijken of er een klik was en heel duidelijk aangeven wat ik wel of niet wilde. Heb geen zin in gezeur of belerend gedoe.

Ze is bij jou in huis te gast Jill, en je betaalt ervoor, dus als jij je hond of kat in de maxi cosi laat liggen is dat aan jou.

Hihihihi

Extreem voorbeeld natuurlijk van die maxi cosi... niet dat het een gewoonte is ofzo....

De kat mag er niet in....wahahaha. in principe geen beesten.  Maar ze lagen zo lekker...

Dan ga ik ze niet panisch weghalen...

Ik laat het op me afkomen.. komt goed. Anders stuur ik ze weg!

X

Mijn ouders hebben een teckel die regelmatig bij ons logeert. Vind dat alleen maar fijn, kinderen moeten niet bang zijn voor dieren, maar wel leren dat je er lief mee om moet gaan. Teckel mag van mij best veel, maar niet de kinderen aflikken. Straatvitamientjes ok, maar niet aflikken.

Je kan ze inderdaad wegsturen. Tja ik vond het altijd lastig hoor, dan vragen ze aan het eind van de dag of alles naar wens is geweest, maar dan vond ik het toch moeilijk om te klagen. Ze doen ook maar hun best, en als er iets is met jou of de baby dat zij hadden kunnen voorkomen, dan krijgen ze dat wel op hun bordje. Ik knikte altijd maar braaf, en als ze weg waren deed ik wat mij goed leek. Maar klagen over een koffie apparaat..nee dan hadden ze een goede aan me gehad!

Ik zal eens kijken of het vanavond lukt om een foto van Bram te plaatsen. Net al bezig geweest, maar lukt niet op de iPad.

Hi meiden,

Jullie waren actief vandaag!  ;D

@ jill: wat ik overal lees en hoor is dat het belangrijk is dat de ukkepuk zo snel mogelijk na de geboorte (maar zeker binnen het uur) bij jou op de borst gelegd moet worden, zodat de borstvoeding beter op gang komt, (maar ook zodat je bloedingen van de placenta zo snel mogelijk ophouden, omdat je baarmoeder dan samenknijpt.) dus ik zou erop staan, dat ukkepuk asap bij jou op de borst gelegd wordt in de operatiekamer!  ::) ( ik en mijn research hè!) ;D

En ik zou ook lekker gebruik maken van die lactatiedeskundige. Niet te lang mee wachten hoor, als het niet lukt! Ik heb dit ook in mijn aanvullende verzekering en Ben indien nodig ook van plan dat te gebruiken! ;D

De kraamzorg heeft bij mij geen woord gerept over gebruiksaanwijzingen. Ik heb ook duidelijk aangegeven dat ik vooral ondersteuning van de kraamhulp voor de baby en mij wil hebben en het huishouden niet zo boeiend vind. Dus je kan hierin sturen. Gewoon zeggen wat je wilt! Net als wat suzyQ zei: jij bent opdrachtgever! Ik heb aangegeven dat ik een stagiaire erbij prima vind, maar wel een ervaren kraamhulp wens, aangezien het mijn eerste kindje is en het lang geduurd heeft voordat de kleine kwam, ik dus ook alles goed wil doen en kritisch ben! ;D

@ suzyQ: wat heerlijk dat Bram al doorslaapt! Wow!

Liefs,

Conny

Ah we hebben een kenner! Is inderdaad van Playgro. Bevalt prima, de andere jongens hebben er ook mee gespeeld. Ik heb er wat extra dingen aan gehangen.

Vandaag dus in de box gezet, en hij is er helemaal wild van. Bleef maar kijken, hoofdje links, hoofdje naar rechts, zo grappig om te zien.

Hij groeit zeker hard, vandaag tien weken. Maatje 62 is soms al krap, benieuwd hoeveel hij weegt.

Guest tanja1969

ooo suzyq

wat is Bram een mooi kereltje zeg!!!

alweer 10 weken , wat gaat de tijd toch werkelijk snel zeg

en al doorslapen , bofkont, mijn jongste sliep met 1,5 jaar nog niet door :(

kwam denk ik ook omdat ie toch nog steeds aan de borst lag hihihihi

misschien ik hem beetje te veel verwend

geniet van hem!!!

Dank je Tanja! Ik vind m ook mooi  :love2:

1,5 jaar...pffff dat is niet best!

Bram ook nog volledig aan de borst, daarom verbaast het me zo. Dacht dat ze met flesvoeding wat sneller doorsliepen dan met de borst.

Maar verwennen mag hoor!

Guest tanja1969

ja was niet zo fijn, flinke allergieën dus borstvoeding was voor hem het beste

en erg fijn, was tenminste iets wat ik echt voor hem kon doen, 2,5 jaar borst gegeven

heeft hem wel over zijn meeste allergieën gehaald

lekker borstvoeding blijven geven, zolang je het kan en het lukt, tis toch altijd het beste

voor je kleintje

Hi suzyQ,

Mijn nichtjes ( nu 8 en 10 haar oud) hadden ook altijd veel speelgoed van playgro en ik ben daardoor helemaal een fan geworden! Probeer mijzelf alleen in te houden, omdat ik waarschijnlijk nog genoeg vragen naar cadeautjes krijg....ze hadden vroeger een spin, die wij knisper noemde, die trilde als je eraan trok en er zaten allerlei knisperende stukjes stof aan. Was het favoriete speeltje van beide! :)

En qua kenner: mr fox van de Hema! De dochter van vrienden van ons was ook helemaal gek van mr. FOX. En frendz van de v&d nietwaar? ;D oh, ik heb veel te veel tijd gehad om alles voor de kinderkamer enz voor te bereiden! ;D

Trouwens weer een nachtelijk uitje zoals je ziet. Het wordt alleen steeds vroeger in de nacht... ::)

Ben jij ook wakker, jill? ;D

Liefs,

Conny

Hey conny,

Al voor de derde keer wezen plassen... en even voorbij de koelkast gelopen voor een glaasje melk...

Wat duren die nachten toch lang!

Ik krijg nu ook veel vragen voor kadootjes. Ik vind de primo lego ook erg leuk. Of van Duplo. Zijn van die speeltjes zoals een rupstrein en ik weet niet wat nog meer. Echt voor de allerkleinste. Een vriendin wil perse kleertjes kopen. Dus doe maar vanaf maatje 62 en groter.. hihihihi

Van een andere vriendin krijg ik slofjes. Van die leren. Ik geloof vh merk zoo. Lijkt me wel handig voor hartje winter. Schoentjes begin ik nket aan.

Inmiddels moest de kalkoenfillet er ook aan geloven.  8)

Mijn buik is weer onrustig. Krampjes

In mijn onderrug. En een spitse buik. Ze ligt maar weer eens op haar zij. Met een voetje tegen of op mijn blaas. Haar hoofdje helemaal aan de bovenkant van mijn baarmoeder. Auw!

Haar bolletje is nu vanaf de buitenkant te zien.. hihihihi

Verder krijg ik nu van die rode bultjes op mijn buik. Vooral aan de zijkant. Jeuk!!

Durf er niet goed iets op te smeren. Weet niet wat.

Maar ach...... nog ffkes.

Vandaag flinke tegenvaller gehad. Verlof van mijn man is ingetrokken. Sukkels zijn ze daar. Het zou te druk zijn en het werk wat er zou komen zou hij alleen maar kunnen doen. Hij is de beste timmerman vh het bedrijf. Werken er maar 2. Sorry dat ik zo praat maar het is gewoon zo.

We moesten maar hulp in huis nemen... ben zoooooo kwaad geweest. Heb gehuild aan de telefoon en ik dacht dat ik er alleen voor stond. Is niet zo want mijn man kan er echt niks aan doen. Vandaag kijken of de baas water bij de wijn kan doen. Dat ie halve dagen gaat werken als dekraamhulp er is. Maar voelt zooo slecht. Na 4 jaar met alle ups en downs 2 weekjes samen zijn....

Oeps.. ging iets fout...

Masr ja... vandaag deel 2 vh gesprek. Ik snap het echt. Niet. Een bedrijfje waar 6 mensen werken. Waar hij inmiddels nu bijna 18 jaar werkt.nooit ziek. Werkt al 7 dagen tot 20.30 uur door om extra uren te maken voor de baas. En ook morgen moet ie tot 21.00 werken....

Grrrr...

Afwachten dan maar. Maar ik was echt verdrietig. Is nu iets gezakt..

Zoooo... ffe naar toilet. (Shit... moet langs dekoelkast) En over 3 uurtjes gaat de wekker gelukkig weer.

Knuffel aan iedereen!

Oh... ik zag nu de fotos ban Suzy pas. Leuk! Lekker ventje!  :love2:

X

Hi jill,

Balen dat je man nu ineens moet werken! Zeker, omdat jullie alles kunnen plannen! Maar wettelijk gezien heeft hij toch zoiezo twee dagen? Dus deze week donderdag en vrijdag (en dan het weekend)  Daar kan zijn werkgever toch niet omheen? Ik snap dat je daar erg gestressed en emotioneel van wordt. Alles goed gepland en dan werkt het toch niet. Kan hij zijn werkgever niet de hele situatie uitleggen? Hoe bijzonder dit voor jullie is? Eventueel met de klant kijken naar oplossingen? En kan je schoonmoeder of iemand anders je na die eerste vier dagen helpen? Daarnaast mag hij wettelijk niet 7 dagen per week tot 20:30 uur werken. (Arbeidstijdenwet) kijk dan ook naar de consequenties voor je man mocht hij een arbeidsongeval krijgen...wie is dan verantwoordelijk/ aansprakelijk??? Helpt je dit? ::)

Bij ons sluit mijn man zijn verlof niet aan, tenzij de kleine exact op tijd komt. Dan is hij vrij nadat de kraamhulp weg is. Maar ik maak mij daar niet te druk over. Desnoods vraag ik mijn moeder of schoonmoeder voor ondersteuning. Hebben beide al aangeboden om langs te komen.

Ik heb vanacht slecht geslapen. Ik weet niet eens hoe vaak ik eruit geweest ben. Ook melk gedronken en ontbijtkoek gegeten! ::) zo'n honger ' s nachts! De kleine was ook bijna de hele nacht actief. Verder heb ik volgens mijn man gesnurkt! ;D ik snurk normaal dus nooit! Dat doet hij altijd!

XXX

Conny

Dat kan toch niet Jill! Je hebt een buikoperatie gehad, je mag vijf weken niet tillen oid, hoe moet je dan je kind troosten?!? Je kan er niet een uur mee rond lopen.

Wat Conny zegt, misschien halve dagen?

Conny, dat Playgro is idd hartstikke leuk! Ik kreeg trouwens bij de eerste voornamelijk kleding, mensen vroegen niet wat ik wilde. Moet zeggen dat ik zelfs bij nummer drie ontzettend leuke dingen heb gekregen, vaak origineel omdat mensen toch wat langer erover nadachten. Bij drie jongens kom je niet weer met een rompertje aanzetten.

Dat Mr fox setje is van Noppies! maar Hema heeft ook zoiets! die heb ik ook  ;)

Ben ik alweer,

Arbeidstijdenwet doen ze niet aan in de bouw. Enne... voor hem 10 andere... dus hij staat gewoon met zijn rug tegen de muur.

Hij kijkt nu of dat ie halve dagen kan werken als er kraamhulp is. En als die naar huis gaat dat hij er voor mij is.

Schoonouders is geen optie. Die zijn op leeftijd. Bijna 80. Schoonmoeder kan geen traplopen vanwege twee kunstheupen en schoonvader heeft net een zware operatie achter de rug in zijn hoofd. Een medische misser. Hij had een bloeding tussen zijn schedel en hersenen waardoor hij uitvals verschijnselenhad. Zkh dacht aan parkinson maar ik liet het daar nket bij zitten. Hoogzwanger zkh op stelten bezet... toen is hij met spoed geopereerd. Heel verhaal dat ik nog niet verteld heb.... uiteindelijk bleken de klachten tezijn ontstaan door 2 medicijnen die niet samen kunnen. Hkerdoor kreeg hij van die tics....schudden met voeten en draaien met tong. Gaat nooit meer over.... grrrr

Mijn man heeft vrij tot volgende week dinsdag. Daar kunnen ze njet aan onderuit.. wettelijk 3 dagen. Dat staat in de meeste CAO's. Das nieuw. 1 dag extra. Voor jullie ook handig om na te kijken. Want de dag vd bevalling en het aangeven vd kleine bij de gemeente hoeft niet meer in de kraamtijd van die 2 dagen te gebehren. Kraamtijd is kraamtijd. En bevalling en aangifte is kortstondig calamiteiten verlof.

Maar ik heb hulp genoeg. Ik heb gisteren 2 vriendinnen gesproken die mij willen helpen, mocht het nodig zijn. Eentje zat al bijna in de auto op weg naar mij omdat ik zo emotioneel was. Lief!

Het is gewoon dat ik me verheugt had op 2 weekjes verlof samen als gezinnetje.... nu kan hij eindelijk iets voor mij doen in het hele traject. Hij hoefde alleen maar te wachten en zo nu en dan zijn kwakje in te leveren, handje vast te houden etc... (even zwart/wit)

Ik hoor het zo van mijn mannetje wat ze nu hebben afgesproken. Hij is met lood in zijn schoenen naar zijn werk. Heb met hem te doen! Conflicten is niks voor hem! Ondertussen ga ik eens neuzen voor kraamkadootjes. ?.. ;-)

Liefs... xxxxx

Hey Jill, bij deze alvast heeeel veeel succes voor donderdag! Daarna fijn verlost van alle ongemakken en heelijk moederen over een prachtige dochter waar jull II e zo lang op hebben gewacht! Heel bijzonder en probeer vooral enorm te genieten!!

En SuzeQ, wat een prachtig ventje!! Fijn dat het zo goed gaat, heerlijk zeg! En fijn zo lang verlof,  goed voor elkaar!

Hier alles goed gelukkig. Vorige week controle gehad en alles volgens boekje..... ook besloten om toch nog een 3d echo te laten maken. Staat gepland voor volgende week woensdag,  nu al zin in om ons kleine meisje weer te zien!

Verder knoop doorgehakt om toch te gaan verbouwen op de zolder. 2 december gaan se beginnen en nu dus begonnen om de zolder en de vliering leeg te halen......pfff, wat kan een mens verzamelen zeg!!

Conny, jij ook nog fijn even genieten van dat bijzondere gevoel van een kindje in je buik! Nog eventjes envdan is het voor jou ook zover.

Groetjes!

Hi meiden,

@ jill: hoe is het bij je man op zijn werk afgelopen? En wat een verhaal van je schoonvader! Je laatste dagje als zwangere vrouw en morgen mama!!! :baby2:

@ neelke: fijn dat alles weer goed was. Kan je nu een. Beetje van je zwangerschap genieten? En ga je nog nu verbouwen? Of duurt dat niet al te lang?

@suzyq: bij mijn familie probeer ik de cadeautjes te sturen, omdat ik als laatste met kinderen begin en waarschijnlijk ook de laatste ben die nog een kleintje krijgt. Ik heb dus alle boeken etc van mijn zussen en broer gekregen en de babykleertjes van de laatste en soms nog dingen van mijn oudste nichtje die nu bijna 11 is! Vrijdag haal ik bij mijn zus de babydrager, het babybadje etc op. Want haar kleine is nu bijna 8 maanden.

Vandaag voor het eerst na 3,5 weken weer op controle. Werd wel tijd! Ben benieuwd of de kleine nog goed ligt en ingedaald is!

Groetjes,

Conny

Goede morgen,

Bij mijn man... tja..... een discussie natuurlijk. Ze kwamen er niet uit. Nu heeft hij gezegd dat ie minimaal een week thuis blijft om bij elkaar te zijn. Dat hij kiest voor "mij" omdat hun geen water bij de wijn doen. Dus al met al niet leuk. Andere medewerker, een soort uitvoerder, heeft de hele CAO doorgespit. Hij is van mening dat mijn man minimaal 10 dagen thuis mag blijven en dat ze hem dan niet scheef kunnen aankijken. Na die week zien we wel verder en heeft mijn man aangeboden om halve dagen te gaan werken. Indien mijn toestand dit toelaat.

Met mijn schoonvader is inderdaad een heel verhaal. Echt heel zielig. Heeft zich een maand geleden ofzo afgespeelt. Vorig jaar stond hij nog eenmoestuin bij ons aan te leggen. Nu kan hij geen auto meer rijden en is het een oude man! Die ook nog eens hulpbehoevend is. Door foute medicatie die de huisarts heeft voorgeschreven. Je had me die avond op de EHhBO moeten zien.... scheelde niet veel of de beveiliging werd erbij gehaald.  Maar diezelfde nacht is ie nog geopereerd. Een paar dagen later is ie thuis nog een op zijn hoofd gevallen. Hij was buiten. Viel met zijn voorhoofd op een stoeptegel. Bril door de wenkbrau. Dus maar weer naar ehbo. 9 hechtingen en hele gezicht blau.

Al met al niet leuk. Hij heeft er geen zin meer in. Hij schaamt zich en houdt zich sterk als wij in de buurt zijn. Maar ik ben blij datke de geboorte van ukkepuk nu nog meemaakt. Ik vrees dat het straks snel bergafwaarts gaat. Klinkt bruut maar is wel zo.

Tja.... morgen mama. Voel me zooo vreemd.  Hihihihi

Wederom niets geslapen. Ik denk dat ik vannacht op de bank blijf slapen. Tv aan enik zie het wel.

Om 14.00 uur moet ik naar zkh. Om kennis temaken op de afdeling en wat kleine onderzoekjes. Ik mag het kamertje al klaarmaken en alles inruimen voor de kleine en mij. Wel fijn dat dit mogelijk is!

Ik laat wel weten hoe het was in zkh.... ben erg benieuwd!

Xxxx

Hoe is de controle gegaan Conny?

Je mag dan nu zeker iedere week?

Fijn dat je het kamertje al klaar mag maken Jill! Gek idee he, dan ligt daar morgen je meisje!

Heel naar te horen dat je man er niet uit is gekomen met zijn werkgever. Als je allebei wat toegeeft zou het ergens toe moeten leiden zou je denken. En wat een verhaal over je schoonvader! Arme man, kan er niets anders van maken. Die had het zich ook wat anders voorgesteld, en dat allemaal door verkeerde medicatie. Fouten maken we allemaal, maar is wel erg wrang.

Neelke, fijn dat alles goed was!

En een verbouwing, poeh dat opruimen is pittig met een dikke buik en aandachtvragende peuter! Wat gaan jullie doen op de zolder?

Tanja, 2,5 jaar borstvoeding zal er hier niet in zitten hoor! Zie een beetje op tegen kolven op m'n werk, zeker omdat dat in een extreem hectische periode zal moeten gebeuren. Vind het lastig om dan rustig te kolven. Maar goed, ik bouw nu een voorraad op, heb begrepen dat je het 6 maanden kunt bewaren in de vriezer, dus we gaan zien hoe ver ik kom. Ben in ieder geval gemotiveerd!

Esther, hoe gaat het? Ben je je angst voor een miskraam kwijt?

Gisteren Bram wezen showen op m'n werk. Was leuk, alleen jammer dat ze niets hadden gekocht van mijn lijstje..vraag dan ook niet om een lijstje denk ik dan...En bij thuiskomst een mail dat mijn aanvraag voor ouderschapsverlof gedeeltelijk is afgekeurd. Weet niet zo goed hoe nu verder, ze willen er een gesprek over, maar ik kan niet erg flexibel zijn. Ik wil later beginnen als oudste naar school gaat en kan simpelweg niet eerder op het werk zijn.