Jump to content
antjek

November - December - Januari mama´s

Recommended Posts

Hey Conny, nee dat ken ik helemaal niet dat dat standaard getest wordt maar wel erg belangrijk en het hoort we als je meteen bepaalde doelgroep werkt en er veel mee in aanraking kan komen.

Maar ik wist niet dat je daar na een aantal jaar niet meer immuum voor kan zijn? goed dat het dan getest wordt.

Hoe gaat het verder?

Liefs Lief

Hi lief,

Hier in duitsland wordt je standaard getest. Ik heb als tweejarige een lichte rode hond gehad en ben nooit ingeënt. Twee jaar geleden heb ok preventief getest en toen was het al wat minder maar nog voldoende en nu niet meer dus. Dus je immuniteit kan verminderen net alleen bij deze ziekte. Hier wordt ook meer naar je inenting status Gekeken. Twee jaar gelden heb ik alles laten testen en ben ik nog verder ingeënt volgens het Duitse STIKO. De autoriteit hiervoor in Duitsland.

Ben vanochtend naar de huisarts geweest en die zei mij dat ik kleine kinderen moest vermijden en eventueel bij mijn feestje zaterdag na moet gaan of alle kinderen hiervoor ingeënt zijn. In Nederland is dat standaard het geval. Hier weet ik het niet. Tot dusver, zijn de kinderen die we nagevraagd hebben ingeënt. Verder raadde de arts mij aan om alle zieke mensen per definitie tijdens mijn zwangerschap te mijden. Meer kon ze niet doen. Pas na mijn zwangerschap kan ik weer ingeënt worden.

Verder ook grappig: mijn arts zei nog als je je niet fit voelt of een beetje ziek bent, kom maar langs dan schrijf ik je ziek. Toen moest ik hard lachen en zei dat dat typisch Duits is en dat ik dat echt niet snel zou doen. In Nederland doen de artsen dit zelden, vertelde ik. In Nederland moet je je niet aanstellen zeggen ze! (Weet ik van mijn zussen) Maar ik heb haar bedankt voor het aanbod! Het is fijn te weten dat de wet en de artsen je hier erg beschermen als zwangere vrouw. ;D

Verder gaat het goed met mij. Vandaag heb ik weinig last en had ik minder honger. Maar als ik dan weer minder last heb, vraag ik mij weer of alles goed is.  ::). Ik ben blij als ik de eerste 12 en dan vanwege de rode hond de eerste 16 weken door ben. Het is net als in de wacht weken, alleen langer en positiever! ;) maar de zorgen zijn er niet minder om! Ik hoop dat ik langzaam een beetje meer vertrouwen krijg!

Hoe gaat het met jou?

Liefs, :love2:

Conny

Haai allemaal!

Vandaag het hoofdstuk ziekemhuis kunnen afsluiten.  Een kort gesprek en weer een snelle echo. Jammer dat de foto van slechte kwaliteit is. Je ziet een hoop maar helemaal vervormd.. grrrrrrr

Ik moet me dwingen om niet teveel naar die fotos te kijken.. hihihi dan maak ik me zorgen of het wel normaal is dat het "GEZICHTJE" er zo vreemd uitziek... de dokter moest lachen... grrr

Het eerste trimester kan ik nu afsluiten. Op naar nummer 2...

De tijd mag van mij nog iets sneller gaan. En inderdaad.... de wachtweken zijn hier helemaal niets bij!

Liefs

Hi jill,

Fijn dat je het eerste trimester kan afsluiten! Ik ben de laatste dagen wat onzeker, wat als ik heeeeel objectief bekijk onzin is, maar ja...de klachten wisselen en ik ben heel blij met een volgende echo en dat ik dan ook het eerste trimester kan afsluiten. Dat duurt alleen nog twee weken...

Soms voel ik momenteel niets. Gisteren had ik ons afscheidfeestje hier en was ik druk aan het rennen en had verbazingwekkend daarvoor ook de energie. Dat zette mij dus aan het twijfelen. Ik voelde mij gisteravond niet zwanger...geen krampen dat ik teveel deed, wat ik feitelijk wel deed. 'S morgens wel rugklachten na lang te staan in de keuken en 's middags misselijk. Nu weer ligt ongi gevoel en af en toe steken in mijn zij/ lies.

Liefs,

Conny

Hey conny

Het kan echt heel normaal zijn als je nu veel energie hebt! Nesteldrang.... hihihi

Je moet je pas zorgen maken als je juist heel veel krampen hebt en bloedverlies etc.. de klachten zullen nu ook langzaam verdwijnen zoals ikoveral lees. Het begin van2de trimester zou je je topfit moeten voelen. Zonder misselijkheid etc. De periode dat je het meest kunt genieten. Maar als je het niet vertrouwdlaat dan in godsnaam ergens een echo maken!!,

Ik zou echt helemaal gek worden!

Ik heb nu last van pukkeltjes in gezicht. Bahbah.. heb ik nooit last van. Ben net een puber van15...

En ik droom de laatste paar dagen echt enorm bizar! Over wespen die me steken en dat terwijl ik niet kan vluchten.. pffff

Hoe kom ik daar nu op?

Ik had trouwens in deperiodewaarin jij zit ook wisselende klachten. Ik had ook dagenerbij dat ikme niet  meerzwanger voelde. Geen ideewat dit kan zijn...

Liefsx

Hi jill

Mijn vrienden zeggen ook dat ik nu gewoon op mijn lichaam moet gaan vertrouwen. Ze snappen wel dat gezien mijn geschiedenis dit voor mij minder eenvoudig is als normaal. Mijn man maakt zich duidelijk minder zorgen! ;D afname en wisseling van de verschijnselen hoort er geloof ik bij, omdat het hcg nu omlaag gaat... ::)

Ik heb af en toe twijfels, maar daar zijn objectief geen redenen voor, dat is alleen gebaseerd op mijn angst dat het fout gaat... Hierna zal ik ook niet meer wekelijks naar de gyn gaan, dus ik moet gewoon nog geduld hebben! Als ik veel krampen en bloedverlies had dat zat ik binnen no time bij de arts, hoor! Maar de dingen hier neerschrijven, helpt de dingen te relativeren! ;D

Pukkeltjes met name op mijn voorhoofd klinken bekend! Dromen heb ik geen last van.

Liefs, :love2:

Conny

Hoihoi

Conny, ik snap je helemaal! Het is lastig om vertrouwen te krijgen in je eigen lijf. Ik betwijfel ofvdit bij mij nog gaat komen...  misschien als ik een echte dikke buik ga krijgen.. en als ik de baby ga voelen... ik hoop het zo!

Knuffel  :love2:

Hoi

Nekplooimeting achter de rug...

Echo was goed. Geen dikke nekplooi. Alle orgaantjes in orde en helemaal geen afwijkingen te zien. Echter bloedtest was heel slecht. Kans van 1 op 12 voor syndroom van down.

Ik raakte helemaal in paniek en ik zou volgende week pas een gesprek hierover krijgen. Ik heb hier echter geen genoegen mee genomen en heb een uur later gesprek gehad met een gyn. Zij kon me gerUst stellen maar was eerlijk. Het blijft een kans berekening blabla. Het was positief dat echo goed was.

Volgende week dinsdag een vlokkentest. Uitslag hiervan binnen een week. Bahbah......

Ik hoor zoveel verschillende verhalen hierover. Heeft iemand hier ervaring mee? Voel me kut! (Sorry)

Had op ander nieuws gehoopt. Weg rose wolk.....

Doei

Hi jill,

Wat klote!  :o Daar ben ik ook zo bang voor!  :-\

Maar zie het nog als een voorlopigheid test, niks geen zekerheid! Dus helaas nog twee weekjes onrust tot je de uitslag van de vlokkentest hebt. (maar nu weet je waarom je het risiko van een vlokkentest neemt.In jou situatie had ik hetzelfde gedaan. Als ze zeggen dat het goed is doe ik de vlokkentest niet.)

ik had het er vandaag met twee collega's over. De een vertelde mij dat bij zijn nichtje ook het vermoeden van down was. Ze is nu elf en kerngezond! Dus er hoeft niks aan de hand te zijn. Het geeft je alleen een indicatie om verder onderzoek te doen! De ander laat niets testen. Zijn vrouw is nu zwanger.

En ja, ik snap dat je daar van wakker ligt, want stel dat het wel downsyndrom is, dan heb je een hele zware beslissing te nemen! Dus je mag best even vloeken hier hoor!!

Veel sterkte jill, deze twee weken. Ik heb mijn test op 3 juni. Dan weet jij waarschijnlijk ook hoe of wat!

Liefs :love2:

Conny

Hoihoi

Het is een klein beetje gezakt.. gisteren lekker gaan uit eten met mijn man.

Het is een kans berekening en verder niets. Hieruit blijkt dat ik verder onderzoek "moet" doen.. De uitslag van vlokkentest is definitief. Dan weet ik of er een afwijking is.. het staat wel vast dat we het laten weghalen als het down is. Maar zover is het nog niet...

Ik hou me vast aan de goede echo. Daar was niks op te zien. Zelfs geen nekplooi... dat was te verwaarlozen.

Ik zou een ieder aanraden om de de combitest over te slaan. Gelijk een vlokkentest laten doen. Of helemaal niets als je zeker weet dat je de zwangerschap niet wil afbreken om het kindje te houden. Met de uitslag kun je helemaal niets. Vooral als je wat ouder bentis de uitslagbijna altijd slecht. En krijg je de uitslag verhoogd risico.

Dinsdag is het zover. Via de buikwand doen zehet bij mij. Ditomdat de moederkoek een gunstige ligging heeft.

Weer een ingreep meteen naald... bahbah...

Maar langer in onzekerheid zitten wil ik niet. Mijn lichaam zegt dat het goed is.... maar durf er niet aantoe te geven.

Ach ja.. komt goed zegt iedereen...

Ik hoop het!

Hi jill,

Ik ben blij dat je stress nu weer een beetje gezakt is. Ook bij ons staat zo ongeveer vast dat we het zouden weg laten halen bij het downsyndrom. Mijn man ziet een kind met downsyndrom absoluut niet zitten. Ik zou het wel errug moeilijk vinden.

Ik wil toch graag deze tussen test, omdat indien mogelijk ik een punktie wil vermijden. Alleen in jouw situatie begrijp ik dat je de test onzinnig vindt en daardoor alleen maar paniek ontstaat, die misschien nergens voor nodig is. We zetten onze hoop op de goede echo!

Hoe oud ben jij eigenlijk? Ik wordt dit jaar 35.

Sterkte en een dikke Knuffel :love2:

Conny

Nou lees ik even niet mee, lees ik over de schrik bij Jill! Jeetje meid, dat hakt er even in! Heeft het met je leeftijd te maken, of konden ze daar niets over zeggen. Knuffel!

Ik heb alle drie de keren niets laten testen. Misschien naïef, want ik zou ook niet kiezen voor een kindje met down. Maar ik geloof erg in de werking van het lichaam, als het niet goed is wordt de zwangerschap afgebroken. Genoeg kindjes op de wereld die het tegendeel bewijzen, maar ik geloof daar graag in. En verder moet je zeker weten wat je met de uitslag van een test doet, want het is een kansberekening. Je hebt ook de kans een gezond kind weg te halen. Vond dat allemaal zo moeilijk dat we besloten hebben niets te testen.

Ik ben nu 36, maar tijdens zwanger worden 35. Dan val je nog niet in een risico groep. Maar ach, heb een kennisje die op haar 26e een kind met down kreeg, dus leeftijd hoeft ook niet alles te zeggen.

Conny, hoe gaat het verder met jou?

Hier gaat het goed, de 6e juni weer naar de verloskundige. Ben morgen 24 weken en mensen vragen nu al wanneer m'n verlof in gaat, blijkbaar zie ik eruit alsof ik ieder moment ga bevallen :(. We hebben de jongens vorige week verteld over de gezinsuitbreiding, daar werd met gejuich op gereageerd.

Verder voel ik me goed, maar ook hier flink wat puistjes! Heb dat vorige keren niet zo erg gehad, en het is de laatste twee weken ook wat minder dan eerst ( leek wel alsof ik de waterpokken had ) maar al met al word ik er deze zwangerschap niet echt mooier op.

Hoi hoi

Even voor de duidelijkheid... de combitest bestaat uit een echo, bloedonderzoek en leeftijd. Deze drie factoren vormen het risico. Bij mij was de echo goed. Echter een goede echo alleen is niet altijd voldoende. Bloedonderzoek zal er dan ook gedaan moetenworden.  Zoals bij mij was het bloed het probleem... daarom kom ik uit op een verhoogd risico. Als je perse  geen kind met down wil hebben.. (EVEN ZWART/WIT) dan moet je echteen vlokkentest of vruchtwaterpunctie doen.  Ikword in oktober 39 jaar...

Deze test geeft een uitslagvan 98%. Als hier wordt vastgesteld dat er sprak eis van down dan heb jedus meer dan 98% kans dat dit klopt. Een goede echo is geen garantie!!

Dus dinsdag vlokkentest. Kans op miskraam is 0.5 %. Te overzien in mijn situatie.

Duimen maar!

:o

Hi jill,

Ja, met 39 heb je zoiezo een duidelijk verhoogd risico heb ik gelezen. Hoe ouder je wordt hoe vaker ze de kindjes met down eruit kunnen halen met de echo heb ik ook gelezen. qua leeftijd zit ik zo op een kans van 1:350 of nog iets meer. Jij zit nu zo op een kans van 1:100/150. Bloed heb ik gisteren gegeven. Wij hebben tot dusver de kleine kans op een kind met down syndroom (niet gevonden met echo en bloed) beter gevonden dan een punctie met daar het risico op een miskraam... Dat risico is groter dan dat het kindje dan toch down heeft in mijn theoretische geval. Tja, tussen twee slechten dingen kiezen.  :o Binnen onze families zijn er ook geen kinderen met downsyndrom...maar garantie in deze hele trajecten is er per definitie niet...

Weet je dinsdag dan ook meteen de uitslag of moet je dan nog een paar dagen wachten? Wel heel erg spannend!!!

Ik duim voor je!

Knuffel, :love2:

Conny

Hey

Ik heb drie dagen later uitslag. Maar ik vertrouw erg op de echo die ikmheb gehad. Die was goed... maar nu afwachten op de definitieve uitslag vd vlokkentest..

Liefs

Hi jill en suzyQ,

Ik heb een vraagje. Hoe strikt houden jullie je aan wat je wel of niet mag eten, koelkast temperatuur van 4 graden en hoelang iets in de koelkast mag staan? Bijvoorbeeld vlees max 12 uur na braden nog eten ivm de luisteraars bacterie. Geen milkshakes ivm met de evt bacteriën in het apparaat, etc

Mijn man vindt het allemaal erg overdreven... ::)

Euhm vergeleken met jou ben ik verre van strict!

Ik zou niet weten op wat voor temperatuur mijn koelkast staat. Ik maak vanavond eten voor morgen en overmorgen klaar, dat is met geruild gehakt.

Ik eet geen rosbief, maximaal 1x per week paté, geen rosé gebakken vlees, geen capaccio. De standaard dingen dus. Milkshakes hou ik niet van, maar zou anders ook niet in me opkomen om ze niet te nemen wegens de bacteriën.

Hey Conny,

Het is wel belangrijk dat je je aan die richtlijnen voor zwangeren houdt, ook al komt het overdreven over!! Het is misschien wat omslachtig, maar zeg nou zelf, liever op die manier een gezond kindje, dan je later voor het hoofd slaan omdat er iets is wat je god kan voorkomen met alle voorschriften.

Ik denk dat veel vrouwen hier zo graag het geluk willen meemaken, en dat echt wel opvolgen de voorschriften. Wat je zelf opeet gaat ook naar de kleine denk ik dan.

Succes!

Liefs Lief

Hi suzyQ,

Goed om te horen.  :) Hier in Duitsland onderzoeken ze alles en mag je dus niets! Om ieder risico uit te sluiten. Dat maakt mij soms knettergek! Enerzijds fijn hoor, die voorzichtigheid, maar je maakt je dan ook overal zorgen om... ::) zo Hebben ze mij hier ook op rode hond getest en ik ben nu dus niet meer immuun. Dus alle kinderen tot vier jaren vermijden of checken of ze al ingeënt zijn en niet een andere gevaarlijke bacterie op school zijn tegengekomen... Verder alle zieke mensen mijden...jullie in Nederland weten het meestal niet eens of jullie nog immuun zijn, wordt ook niet naar gevraagd...

Vooral hoe lang iets in de koelkast mag vanwege die listeria bacterie. Dat si een praktisch onmogelijke opgave (die je ook op Nederlandse sites leest). Als ik dit hele voortraject niet gehad had, zou ik hier volledig relaxed mee omgaan. Nu twijfel ik....ja, geen rauw vlees of vis, eieren of melk, dat vind ik ok. Ook alles goed wassen en zelf je handen goed met zeep (minimaal 20 sec, anders zijn de bacterien niet dood) wassen, is prima. Maar nu lees ik ook weer dat er rauwe eieren in vers ijs (dus van mijn favoriete Italiaanse ijssalon) zitten.... En andere zelfgemaakt ijs....  :(

@ lief: maar hoever ga je is eigenlijk mijn vraag. Een koelkast op vier graden is erg koud. Ik zou eigenlijk iedere drie dagen opnieuw boodschappen moeten doen, omdat alles wat er langer ligt niet meer vers is en dus risicovol....ook niets wat bijna over datum is...je mag niet drinken uit het glas van anderen. Doe ik ook weinig, maar wel bij mijn man of hij bij mij...ik wil mij later natuurlijk niet voor het hoofd slaan ,maar ik moet ook een haalbare weg vinden. Helemaal, omdat ik ook nog eens de helft van mijn maaltijden buiten de deur eet, wat hier normaal is...

Er zijn best nog wel wat dingen die ik hier in Duitsland graag nog een keer het willen eten, maar die nu op het verboden lijstje staan: Italiaans ijs, obatzda (rauwe melk kaas), amarillenknoedel (hadden ze vandaag niet meer in mijn favoriete tent, is maar goed ook), .... :(

Misschien moet ik mijn zussen ook maar eens vragen, hoe het met hun totaal vijf kinderen gedaan hebben... ::)

Liefs,

Conny

Oh dat ijs wist ik niet hoor! Ik ga over 2,5 week naar Italië, en nu ben ik geen grote ijseter, maar was toch niet van plan daar geen ijsje te eten.

Tja je wordt gek gemaakt omdat ze in Duitsland dus alles wel onderzoeken en streng zijn. Tja, ik heb op internet opgezocht en van m'n verloskundige een boekje gekregen. Sommige dingen vermijd ik zelf. Bijvoorbeeld zalm, vind gerookte zalm erg lekker. Dat mag wel, maar ik durf het niet aan. Rauwe ham mag, maar neem ik zelden. Is ook vrij zout. Rookvlees doe ik dan weer wel.

Het moet allemaal wel haalbare kaart blijven. Zeker als je veel buiten de deur eet en ook niet weet op wat voor temperatuur en hoe lang daar het eten wordt bewaard. Ik ben deze week twee keer uit eten geweest, en dan baal ik wel als ik zie hoe weinig er van de kaart overblijft. Driekwart mag ik niet. Lekker biefstukje, rosé gebakken vlees enz. Tel daarbij op de dingen die je zelf al niet lekker vindt en er blijft weinig over.

Maar goed, als je na de bevalling borstvoeding geeft mag je in mijn ogen nog minder. Oppassen met koolsoorten, geen vers geperst sinaasappelsap, niet te kruidig en pittig eten ( en ben nb verzot op hete curries en doe vaak lepel sambal door m'n eten ). Als je s nachts uren bezig bent met je kleintje dat last heeft van krampjes leer je snel genoeg af om die lepel sambal door je Chili con Carne te doen :(

Dus is lastig Conny! Natuurlijk ben je dolblij dat je een kind mag krijgen en sla je jezelf voor je hoofd als er iets gebeurt met je kind dat te herleiden is tot jouw eetpatroon en leven, maar het moet allemaal nog wel een beetje gezellig blijven hoor!

Net als met ziektes als de waterpokken enz, je kunt uit de buurt blijven van een kind dat dat heeft, maar de incubatietijd is al geweest op het moment dat de ziekte zich openbaart.

Lastig he!!

Nog maar even op internet gezocht mbt tot ijs. Met Italië in het vooruitzicht begon ik m toch te knijpen;)

Maar schijnbaar geven ze hier aan dat je softijs en milkshakes moet proberen te vermijden. Gaat dan idd om die bacterie, en die zit in ijsmachines die niet veel gebruikt of niet goed schoongemaakt worden.

Dus denk dat ik de gok met de McDonald's wel zou durven nemen, als ik van milkshakes hield dan, die machines worden non stop gebruikt en hebben strenge schoonmaakprotocollen.

Maar goed, kan alleen voor mezelf spreken.

Hi suzyQ,

Net mijn zus gesproken (moeder van twee gezonde kids). Zij nam het ook allemaal redelijk relaxed en zei ook Je kan je continue zorgen maken, maar ook dat is niet goed voor het kindje. Vind een middenweg, want je doet het nooit perfect!

Dat van die menukaart, is voor mij dagelijkse kost. Zes gerechten in de kantine: biefstuk:nee, risotto met zalm en parmezaan: nee, gehakt met aardappelpuree (gehakt ok, aardappelpuree:nee), dan blijft over de curry, de salade en de warme groenten. Maar wat is dan mijn proteïne bron???

Wat ze wel als tip gaf: blijf tijdens de zwangerschap sinaasappels en kiwi's eten, dan went je kindje daar alvast aan mag je het ook gewoon tijdens de borstvoeding eten! ;)

Wat betreft het ijs bij de ijssalon. Ze maken dit bij ons zelf, dus ik ga wel vragen over er rauwe eieren in zitten. Dat kunnen ze mij vast wel vertellen! En de milkshakes bij de McDonald's of burgerking zou ik denk ook nog wel nemen, als ik er echt erg veel zin in heb!

Ik heb trouwens nog steeds medicijnen, maar volgende  is de laatste week dat ik ze moet nemen! Dinsdag nog een keer die granocyte en de ustrogan bolletjes minimaal tot en met dinsdag, maar misschien zekerheidshalve nog tot en met vrijdag. En dan ben ik na 11 weken eindelijk medicijn vrij!!! ;D

Liefs,

Conny

Hallo allemaal

Hoe strikt ik me aan mijn eetvoorschhriften hou? Ehmmm...  :o

Ik probeer zo gezond mogelijk te eten. Probeer genoeg fruit te eten. Lukt niet altijd moet ik zeggen. Verder laat ik rosevlees staan, biefstuk etc...

Temperatuur koelkast? Volgens mij staat ie op 6 graden. Ijs eet ik alleen op een stokje. Milkshake drimk ik heeeeel af en toe. Vlees komt uit de vriezer inde ochtend. Gaat de koelkast in en in deavond gebruik ik dat vlees. Blijft meestal niks van over... hihihi

Echt heeel streng ben ik niet. Ik probeer logisch na te denken en meer ook niet. Ik slik ter aanvulling netjes mijn zwangerschaps vitaminen vh kruidvat icl foliumzuur. Probeer verder iedere week vis te eten. volgens mij is dat voldoende.  En ja ik drink 2 kopjes koffie op een dag. Kleintjes...

Heb tijdens mijn zwangerschap geen glas alcohol aangeraakt. Heb een keer genipt aan hetflesje bier van mijn man.  Dat is alles.

Ik zou echt niet weten wat ik meer moet doen...

Zie op tegen borstvoeding. Geen pittig eten of teveel kruiden. Maar ja, is niet anders. Ik probeer er zoveel mogelijk rekening mee te houden maar als ik trek heb in een pittig stukje pizza dan neem ik die gewoon. Moet de kleine maar aan wennen..  ;D

Eerst maar eens afwachten op de vlokkentest. Dan zien we wel verder. Iedereen zegt dat ik aan het afvallen ben. Tja.. ik krijg eenspits gezicht maarwel al een behoorlijk dikke buik.... hihihi

Groetjes

Hi meiden,

Jullie zijn er dus vrij gemakkelijk in, ok! Dan kan ik wel wat relaxter zijn! ;D

Ja, ik probeer ook gevarieerd te eten met voldoende groenten, fruit, proteïnen en koolhydraten. Ik ben nu vandaag begonnen met vitaminen voor het tweede trimester. Max 1 kopje koffie per dag, maar mocht volgens een van mijn artsen er ook best twee hoor! Geen alcohol gedronken. Vis is hier problematisch en daarvoor heb ik ook die vitaminen met visolie erbij in.

Ik heb ook een smaller gezicht gekregen zeggen meerdere mensen, ook een dikke buik en ben nu zo'n 1,5 kilo aangekomen.

Spannend deze week voor jou, jill!

Ik ben volgende week aan de beurt voor de combitest. Mijn man gaat gelukkig mee!

Koffie neem ik drie kopjes op een dag. Alcohol totaal niet, verder kom ik bijna altijd wel aan mijn groente en fruit, maar er zit ook weleens een weekend in dat we zaterdag pannenkoeken eten en zondag frietjes. Dan eet ik op maandag maar een extra bakje snoeptomaatjes ( probeer ik iedere werkdag te doen, dan blijf ik misschien weg van de warme appelflappen ).

Ik slik zwangerschapsvitamines van Davitamon, heb ik vorige keren ook gedaan.

Tja borstvoeding heeft invloed op je voedingspatroon! Maar ik ben beide keren rond de 9 weken weer alles gaan eten, misschien nog zelfs iets eerder, dat weet ik niet meer. In het begin kunnen die darmpjes niet veel hebben, maar dat gaat best snel hoor.

Ja grappig he, zoals het allemaal eerst naar je buik gaat en je een smaller hoofd krijgt! Maar dames, dat komt verder in de zwangerschap allemaal weer goed ;) heb nog aardig wat dik hoofd foto's liggen! En dat ligt dan echt niet aan de kilo's, want tijdens m'n tweede zwangerschap was ik maar 4,5 kilo aangekomen en ik ben van mezelf ook niet dik.

Dus Conny, relax, en luister naar je zus en je gezonde verstand, dan vind je heus wel een middenweg.