Jump to content
Sign in to follow this  
Lizzy

1e IVF poging - vraagje?!

Recommended Posts

Hallo,

Zal mij even voorstellen. Ben 27 jaar, dit wordt ons eerste kindje en ben onder behandeling in het ZH in Genk (België)

We zijn vorige week dinsdag begonnen met Puregon 200, zaterdag was nog niks te zien en verhoogt naar 250, vandaag weer terug geweest en ik reageerde er niet goed op dus verhogen naar 300 en woensdag terug. Dokter zei dat het misschien niet door gaat :(

Heeft iemand dit ook gehad en reageerde er opeens toch goed op?

Hoop niet dat we moeten afbreken..

Help?!

Hoihoi

Ja dat kan. Je kan beter nu afbreken en een ander hormoon proberen.  Het kan ook dat je gewoon meer tijd nodig hebt in die stimulatie fase. Heb ik ook een keer gehad. Laat je niet verlijden om bij bijvoorbeeld 4eitjes ofzo toch een punctie te doen. Dat is zonde en je 1ste poging is al voorbij....

Kan zijn dat je nu Menopur bijvoorbeeld krijgt.... Als je door gaat tot de punctie dan geldt dit namelijk als poging. Dat is zonde. Ze zeggen wel eens datde 1ste stimulatie een test is. Iedereen zal anders reageren op de hormonen.  Het is even niet anders. Blijf positief!!

Groetjes

Thanks Jill voor je snelle reactie :)

Maar kan dat meteen nu erachteraan gestart worden die Menopur of moet je dan wachten tot volgende maand?

Zal inderdaad geen punctie doen bij zo weinig eitjes. Hoeveel eitjes heeft iedereen eigenlijk gemiddeld?

Wat een spanning zeg.. je leeft echt van follikelmeting tot follikelmeting

Hoihoi

Ik denk dat je eerst je ongi moet afwachten. Dus in je volgende cyclus. Maar het is van persoon tot persoon! Je kunt niets zeggen over het gemiddelde. Sommige zijn blij met 5 eitjes... ik had er de 1ste keer maareen paar. De 2de keer circa 30 eiblaasjes met daarin circa 18 eitjes ofzo... maar daar bleven er uiteindelijk maar 11 goede bevruchte eitjes van over. Maar het gemiddelde ligt ongeveer tussen de 5 en 12 eitjes... ligt eraan hoeveel jeer nog hebt. Je moet rekenen met circa 15 eiblaasjes ofzo... maar die hoeven niet altijd een eitje te bevatten... is moeilijk uit te leggen. Maar zagen ze helrmaal niets opde meting? Dus geen eitjes? Een langzame groei hoeft niet slecht te zijn! Je moet dan langer spuiten en vaker op controle...

Ik bedenk me net dat menuopur voor de rijping is... dus ik heb eerst lucryn gespoten.. na een aantal dagen later menurpur of gonal f.. ik weet het net precies meer. Waarschijnlijk dat er andere vrouwen/meiden je dit beter kunnen uitleggen. Maar er zijn verschillende hormonen.... dus geen paniek! X

Oke het is me al wat meer duidelijk geworden. Maar eerst nog maar ff positief blijven en hoop houden. Misschien is er woensdag wel meer ontwikkeld?! Hij zei eigenlijk niks behalve dat ik niet goed reageer. Zag zelf op het scherm wel wat, maar denk dat het te weinig en te klein was..

Had zelf wel al een vermoeden hoor dat ik niet goed reageerde, want je hoort iedereen en leest veel over de bijwerkingen en humeurtjes en daar had ik totaal geen last van. Daarbij voelde ik ook niks in mijn eierstokken..

Laten we hopen dat ik langzame groeiers heb ;)

Hoihoi

Laten we daar maar vanuit gaan! Ik begon altijd rond de 8ste dag iets te voelen. Niet prettig. Stemmingswisselingen etc... pijn in de eierstokken..... hoort erbij.... straks als je de bolletjes moet gaan gebruiken dan ben je ontzettend moe en hangerig......

Maar al met al vond ik het meevallen. Behalve de punctie. Daar hoor je heel veel verschillende verhalen van. Laat het op je afkomen en stel heeeeel veel vragen! Vraag duidelijkheid!

Zoek afleiding en laat je partner een beetje met rust.... hihihihi

:love2:

Guest tanja1969

hey lizzy,

welkom hier op het forum, ik hoop dat je hier al je vragen kwijt kan en gewoon stellen hoor, er is

altijd wel iemand die een antwoord weet.

iedereen reageert anders op de hormonen

mijn 1e ivf had ik maar 4 follikels en er kwam maar 1 eitje uit, die ook niet bevrucht wilde raken

onze 2e icsi had ik ook maar 1 eitje in de 5 follikels die was wel bevrucht, zwanger van geweest

wij hebben eigenlijk nooit echt veel eitjes gehad, meestal tussen de 3 en 6 eitjes maar 1x 10 eitjes

waarvan er 6 uiteindelijk van bevrucht raakten

bij onze 1e en 2e pogingen duurde onze behandeling meer dan 16 dagen, had een punctie op dag 19

en eentje op dag 22 (geloof ik zou ik moeten nakijken)

1x hadden we de punctie al op dag 15 dus die ging heel rap

maar ik zou adviseren wat Jill al zei, met maar een paar follikels doe geen punctie want een punctie betekent

dat je een poging gedaan hebt en die ben je dan kwijt, dan kan je beter de behandeling afbreken en de

volgende cyclus doen

succes meid 

liefs Tanja

Ja ik zit nu op dag 7 van het spuiten , dus in principe kan het nog alle kanten opgaan! Zoals ik nu bij jullie lees..

Dat geeft mij alweer wat meer goede hoop!

Hadden we maar een glazenbol he haha helaas

Zo te zien hebben jullie allebei al een hele weg afgelegd. Pfff heftig hoor..

Guest tanja1969

hey Lizzy

ja het kan nog alle kanten op bij je hoor, geef de moed nog niet op

wij hebben in totaal 8 pogingen gedaan, 2 pogingen in Nederland, toen woonde ik nog in Den Helder

en 6 hier in België, nu woon ik alweer 5 jaar in België samen met Koen mijn belgje hihihihi

in totaal 3x zwanger geweest maar steeds draaide dit uit op een miskraam

onze allerlaatste tp werd bruut onderbroken omdat ze niet wilden ontdooien

maar goed, was een domper maar we hebben ons erbij neergelegd dat we samen geen kleintje krijgen

maar gelukkig beschouwt Koen mijn 2 jongens als de zijne en zij beschouwen Koen als hun +vader

hihihi hier op de school van de jongens noemen ze dat plus ouders omdat er zoveel samengestelde

gezinnen zijn en ze vaak niet wisten hoe die dan te noemen, vind het leuk bedacht

liefs Tanja

Hoi Lizzy

Welkom op het forum!!

Stel hier idd gerust al je vragen op het topic wachtbankje/broedkipjes schrijft iedereen die op het moment bezig is met een poging ook ik helaas al onze 5de poging...

Iederee reageert weer anders op de hormonen het kan zeker nog bijtrekken hoor hoeveel eiblaasjes je heb dus zeker de moed nog niet opgeven maar nog even afwachten...

Succes!!!!

Liefs Esther

Hi Lizzy,

Ik ben het met jill eens, dat als er maar 4-6 follikels zijn, ik nu ook geen punktie meer zou doen. Zeker omdat je nog vrij jong bent, als je de 37 gepasseerd was kon dit anders zijn. ik heb in mijn eerste behandeling mij laten verleiden om toch de punktie te doen. De verwachting was twee eitjes, gelukkig bleken het er vier. Maar na mijn huidige ervaring zou ik dat niet meer doen. Ik was gewoon eigenwijs... ::)

Ik had de puncties tussen dag 11 en 14. En vraag veel en lees zelf ook veel, dan kan je je behandelingen beter sturen! ;)

Veel succes!

Conny

Hoi Lizzy, ik had de eerste poging 4follikels en 3 die wel weggehaald zijn maar te klein. Dat wisten ze van te voren al. Die 4 waren overigens wel met eicel.

De 2e poging zou ik er 7 hebben en die heb ik in overleg gecanceld. Ik vond het te weinig. De herkansing had ik er 16 ofzo, maar niet allemaal met eicel (weet even niet meer hoeveel) en geen terugplaatsing en de laatste poging had ik er ook een heleboel en redelijk wat met eicel, maar de bevruchting werkt bij ons niet dus had ik maar 1 tp.

Wat lastig is is dat ze ook wel zeggen dat hoe meer je er heb hoe minder de kwaliteit. maar je bent nog voor de eerste poging dus ik zou zeggen, ga nu nog even zoeken en wisselen met medicijnen( de verzekering betaalt) zodat je weet hoe en waar je lichaam op reageert want voor je het weet ben je door je pogingen heen en dan word het een aardig kostenplaatje moet je dan nog gaan zoeken naar de juiste medicatie. Al hoop ik natuurlijk dat je niet zover komt!!

En idd, als het tegen het eind van het jaar is en je bent nog niet zwanger stap dan over naar PNO zoals Esther zegt. Ook ik heb dat gedaan en mijn poging 4 word ook vergoed, al ga ik hem in het buitenland/belgie doen en vergoeden ze dan niet alles. Woon je in Belgie dat je daar je pogingen doet?

@Tanja..nou heel heftig zeg. Wat goed dat je ondanks al die teleurstellingen toch nog zo positief klinkt! Dus speciaal naar België verhuisd omdat die daar 6 pogingen vergoedt krijgen? Dat is natuurlijk ook nog altijd een optie hier, maar hoop niet dat t zo ver gaat komen ;)

En idd leuk bedacht, had er nog nooit van gehoord..

@Esther..dankjewel! Pff 5e poging. Jij ook heel veel succes!

@Conny..nee ben ook niet van plan om bij zo weinig eitjes door te zetten, denk ook niet dat het ZH dat doet eigenlijk. En als ik zo jullie verhalen allemaal lees, dan zijn 3 pogingen zo idd snel op. Nog niet echt bij stilgestaan van te voren dat het ook zo ver kan komen idd. Ja en moet wel beter vragen gaan stellen, maar op dit moment voel ik me nog niet helemaal op mn gemak bij de dokter als ik eerlijk ben :S

@Patricia..had je toen je die 16 follikels had dan een ander hormoon gekregen of dezelfde en reageerde je gewoon stuk beter erop? En wat is PNO (Sorry is me ff ontgaan denk ik?)

Ik woon echt op nog geen 500m van de grensovergang naar België, dus ben binnen 15min bij het ZH. En ZH Maastricht sta je altijd in de file. Daarbij goede ervaringen gehoord over België..

Nou morgenvroeg mag ik weer gaan voor echo+bloedprikken, best wel spannend! Dit keer eens wat meer vragen, nu ga ik steeds maar met vragen naar huis..en heb beetje gefoeteld en 350 ipv 300 gespoten, dacht och tot nu toe doet t toch niks misschien dat dat beetje extra het hem net wel doet haha ben benieuwd!

Guest tanja1969

hey lizzy,

nee hoor, ben speciaal voor Koen naar België verhuisd omdat hij belg is

en het was handiger dat ik (met de kids) naar België ging verhuizen dan dat

hij naar Den Helder zou komen omdat hij een zeer goede baan heeft en die

niet in Den Helder zou vinden

en ik ben helaas volledig afgekeurd dus wat dat betreft had ik geen verplichtingen meer.

liefs Tanja

Hi Lizzy,

Mijn arts zei altijd dat de meeste vrouwen binnen 3-6 pogingen zwanger worden...bij mij was het poging 4. Als je je niet op je gemak voelt bij je arts is het misschien handig om bij een eventuele volgende behandeling om een andere arts te vragen. Het si belangrijk dat je ontspannen bent tijdens de behandelingen en vertrouwen in je arts en een goede communicatie is daarbij belangrijk. Ik ben tussen de iui en icsi van kliniek gewisseld, omdat ik erg gestressed werd van de methode en manier van doen bij de eerste kliniek.

Ik zou trouwens in de eerste behandeling(en) niet zelf metende doseringen "spelen", omdat de uitwerkingen op jouw lichaam dan nog niet duidelijk zijn...

Pno is trouwens een Nederlandse zorgverzekeraar.

Groetjes en veel succes!

Conny

Ja t had gekund he ;) is toch t dubbele aantal pogingen in België dus best veel..

Ik was er wel op voorbereid dat de dokteren daar stuk "zakelijker" waren en je beter kan communiceren met de ivf-consulentes. Dus als hij zijn werk maar goed doet denk ik dan.. overstappen kan idd nog altijd, eerst dit maar eens afwachten. En als ik in verwachting mag raken dan ga ik toch weer teug bij mijn gynaecoloog hier in NL.

Nou vandaag waren er 5 à 6 follikels te zien, mag vnmddg bellen voor bloeduitslag en dan hoor ik ook hoeveel Puregon ik nu moet spuiten. Komt vanaf vandaag ook de Orgalutran bij. Zaterdag weer terug en maandag waarschijnlijk de punctie (of pick up zoals de Belgen dat zeggen)

En ja ik weet wat ik heb gezegd, maar we gaan t toch wagen. Misschien zijn t wel 6 super eitjes ;) wordt n ander verhaal als deze mislukt en dan bij de volgende pogingen zou ik t niet wagen met zo weinig. Maar ik heb naast alle problemen op gynaecologisch gebied ook reuma en dus ook al heel lang geen medicatie meer gebruikt waardoor ik nu een tiental ontstekingen heb in mijn gewrichten en dit ook mee speelt in onze keuze.

Dus ik hoop op een succes verhaal ;) wie weet..

Hoi Lizzy, ik heb alle 4 de keren steeds alleen Gonal-f gespoten. Helaas waren mijn artsen niet zo assertief dat ze zelf aankwamen met het voorstel om andere medicijnen uit te proberen en heb ik maar 1 keer gevraagd of dit mogelijk was en heb ik genoegen genomen met het antwoord "nee".

Ik snap je keuze om toch door te gaan. Vooral met al die ontstekingen. Wat moet jij je ontzettend niet prettig voelen.

Nu maar hopen idd dat het prachtige eitjes zijn.

Oh nou ik vind dat eigenlijk niet kunnen. Daar moet je zelf toch ook enige inspraak in hebben. Het is jou lijf, kinderwens en pogingen. Mag je zelf toch wel beslissingen mee maken toch!

Ik zie onder je naam staan 13 eicellen geen TP? Waren ze niet goed of wat was er? Sorry dat ik zo brutaal ben, als je niet wilt vertellen hoeft niet hoor..

Ja prettig voel ik me niet, maar als er dadelijk n zwangerschap en gezond kindje voor in de plaats komt dan heb ik die pijn met alle liefde gedragen ;)

Hoi Lizzy, ik had geen terugplaatsing om dat van al die eicelletjes niks was gaan delen dus er was niks terug te plaatsen zegmaar. Dat kan ook nog gebeuren.. Shit happens zeggen ze  :P

Oh dat meen je niet! Hoeveel pech kan een mens hebben..

13 is bij jou dus echt n ongeluksgetal  :-\

Hahaha, ik heb tijdens al mijn 3ICSI pogingen aardig wat pech gehad dus ik hoop als ik voor poging 4 in Gent dat het geluk eindelijk eens aan mijn zijde is. Helaas moet ik nog even wachten op mijn intake, want omdat ik altijd pech heb :P werd mijn afspraak van 1oktober waar ik al 4mnd op moest wachten verplaatst naar 12november.