Jump to content

Mijn traject richting IVF

Recommended Posts

Maar eens proberen hier mijn verhaal nog een keer neer te zetten.

Ik heb me aangemeld op deze site en toch sinds die tijd bijna niet hier geweest. Het wordt langzaamaan allemaal steeds 'echter' en ook met de realisatie dat het bij ons nog steeds zo onwetend is en dus nog maar moeten afwachten of IVF uiteindelijk ook gaat lukken..... Dat heeft ervoor gezorgd dat ik eigenlijk niet alles wil weten en lezen en eigenlijk toch ook heel erg de behoefte heb om mijn verhaal kwijt te kunnen.

We zijn in het voorjaar van 2013 bij de dokter terecht gekomen. Nadat we gestopt waren met de pil, werd ik na de 3e maand nog maar een halve dag ongesteld. Zou het dan.... dat is wat je toch stiekem denkt, maar helaas. Afgeschoven op het stoppen met de pil. Na dit 3 maanden achter elkaar in het voorjaar van 2013 dus toch maar richting de dokter. Mijn dokter doet zelf inwendige echo's. Hij zag een cyste en de dikte van mijn baarmoederslijmvlies zag er ook veel te dik uit. Doorgestuurd naar de gynaecoloog. Daar was niks te zien van cyste en ook mijn baarmoederslijmvlies zag er prima uit. Toch wilde hij ons wel graag weer zien. Bloed prikken, inwendige echo's en uiteindelijk zijn er röntgenfoto's gemaakt van mijn eileiders en baarmoeder. Ondertussen was mijn vriend al getest en dat zag er allemaal prima uit. We kregen na het röntgenonderzoek te horen dat het er niet goed uit zag, maar dat we de gynaecoloog maar moesten bellen voor een afspraak. Een week later zouden we richting Bali vertrekken en helaas konden we voor die tijd niet meer terecht. Dus na 4 weken kregen we pas de uitslag. Ik zou of een halve baarmoeder hebben of een ontstoken eileider. Na weer echo's en een MRI scan kwamen we erachter dat ik maar 1 eileider, 1 eierstok, 1 nier en een halve baarmoeder heb. Ook bleek dat de eileider die er wel was niet doorgankelijk.

Een kijkoperatie is gepland om te proberen deze eileider te verwijderen of af te sluiten. Een ontstoken eileider zorgt elke maand weer voor troep in de baarmoeder waardoor de baarmoeder bijna altijd alles afstoot omdat er iets niet klopt. Dus eileider eruit en dan konden we starten met het IVF traject met alle extra risico's die er dan bijkomen als vroeggeboorte, stuitligging, kleinere kindjes, extra kans op miskraam...... Helaas is tijdens de operatie mijn eileider niet verwijderd. Mijn lichaam heeft met buik vet destijds de ontsteking ingekapseld, dit is helemaal verkleefd aan de eileider. Daarover heen is een zenuw van mijn linkerbeen gegroeid. Ze kon niks verwijderen of afsluiten tijdens de operatie zonder blijvende schade aan te richten.

Nu zijn we doorgestuurd naar een arts in Enschede. Deze gaat beoordelen of hij nog een kans ziet om iets te betekenen voor ons en misschien dus toch de eileider kan afsluiten of verwijderen. Anders worden onze kansen wel erg klein. We moeten morgen, 4 februari, naar deze arts en hopen op het beste, maar de zenuwen gieren op dit moment hier door het lichaam. Wat als hij niet kan/wil opereren. Wat dan .............

Jeetje, wat rot dat ze die eerste keer de eileider niet konden verwijderen! En wat spannend dat je morgen te horen krijgt of ze het in Enschede dan wel aandurven. Heb je ook al aan het buitenland gedacht qua second opninion?

Heel veel succes morgen. Hopelijk heb je goed nieuws!

Marijke

Hoi Ilona,

Jeetje dat is inderdaad best een heel heftig verhaal en heel begrijpelijk dat je behoefte hebt om je verhaal te delen met lotgenoten (althans: mensen die weten wat het is als een kindje krijgen niet vanzelfsprekend is.

Het klinkt ook alsof er veel van de afspraak morgen afhangt.

Ik hoop voor je dat jullie morgen goed nieuws krijgen en dat ze nog iets voor jullie kunnen betekenen!

In elk geval ook nog: welkom op het forum. Ik hoop dat je hier herkenning vindt en antwoord op je vragen, of alleen maar een uitlaatklep. Mijn ervaring is dat het heel prettig en steunend is om op deze manier contact te hebben met lotgenoten! Hopelijk geldt dat ook voor jou, hoe je traject ook zal gaan!

Groetjes Ditte

Fijn dat je de operatie krijgt. Heftig verhaal hoor....

Wat me opvalt is dat je het volgende zegt:' met het IVF traject met alle extra risico's die er dan bijkomen als vroeggeboorte, stuitligging, kleinere kindjes, extra kans op miskraam.....' Is dat inderdaad zo? Bij ivf....al die extra risico's? Wist ik niet!

Groet,

Mak

Hoi Ilona,

Erg heftig allemaal! Gelukkig dat je wel weer wat goed nieuws hebt gehad, hopen dat alles goed gaat met de operatie en dat deze arts jullie wel verder kan helpen!

@Mak, Ik denk dat de risico's die Ilona opnoemde van toepassing zijn op haar situatie i.v.m. halve baarmoeder (als ik het goed heb begrepen..) ik heb zelf ook nog even op internet gekeken en zover ik het kan vinden zijn er niet veel meer risico's dan bij een zwangerschap die op de natuurlijke manier is gegaan, behalve als je meer dan 1 embryo terug hebt laten plaatsen omdat er dan de kans op een meerling zwangerschap is en de daarbij behorende risico's..

Groetjes, Mimi

Idd, die kansen zijn bij allemaal groter doordat ik maar een halve baarmoeder heb. Het is niet gezegd dat het zo is, maar de kansen zijn extra groot. We moeten wel sowieso rekening houden met 4 tot 6 weken te vroeg geboren.