Spring naar bijdragen
Shadow

Ivf en endometriose

Aanbevolen berichten

Zijn er hier ook mensen die endometriose hebben en in het ivf/cryo traject zitten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb endometriose stadium 2-3. September 2012 is de endometriose tijdens een kijkoperatie uit mijn lichaam verwijderd. Ik moest toen een half jaar zelf proberen zwanger te worden, maar had begrepen dat de endometriose na een half jaar weer in je lichaam op gaat bouwen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen het zwanger worden niet lukte, kwamen ze er in het ziekenhuis achter dat ik endometriose heb. Begin vorig jaar zijn er via een kijkoperatie meerdere cystes uit mijn eierstokken verwijderd. Ik moest na de operatie eerst een halfjaar aan de Lucrin, voordat ik in oktober onze eerste ivf poging mocht gaan doen. Helaas zonder resultaat. Nu zit ik weer aan de Lucrin en hoop in september onze 2e ivf poging te mogen gaan doen.

Sjenkie84: hoe weet je in welk stadium je zit?

Veel liefs,

Susan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zwanger worden lukte niet, dus naar de gyno. Daar kwam uit dat ik endo heb. Met een kijkoperatie hebbenze een flinke cyste (sinaasappel formaat) weggehaald en nog een paar haarden. Mn linker eileider zit verstopt, daar konden ze niet bij. Niet alles is dus weg bij mij. Daarna punctie en 1 verse terugpl, niet zwanger. Toen een rustperiode van 2 jr. Aan de lucrin gezeten met de nodige opvliegers. De endo is in die tussentijd wat geslonken dus verder met de terugpl. Nu 2 cryo tp gehad, allebei negatief. Zit nu aan mn 2e menstr en krijg weer last van de endo. Vanmiddag haast flauw gevallen van de pijn. Volgende week weer naar de gyno. Misschien maar weer een rustperiode...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Susan - Als ik het goed heb kan je in stadium 1-4 zitten met de endometriose. Bij mij was geconstateerd qua hoeveelheid verklevingen dat ik in 2-3 zat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjenkie84: oké, ik snap het. Zal het de volgende keer als ik naar de gyno ga even navragen.

Shadow: Bij mij kregen ze tijdens de operatie ook niet alles weg. Daarom moest ik daarna een halfjaar aan de lucrin. Maar zoals jij, 2 jaar aan de Lucrin is wel erg lang. Waarom zo lang? Ik mocht trouwens na de punctie gewoon doorgaan met de terugplaatsingen, ook al begon mijn endo weer op te spelen. Totdat mijn cryo's op waren.

Wat bij mij hielp tegen de pijn, was gewoon een zachte warme kruik en een pijnstiller: Aleve Feminax. Ik had nog steeds momenten, dat ik uit frustratie door de pijn huilend op bed lag, maar het hielp wel wat. Beter dan gewoon met een paracetamol.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Susan,

Ik heb ong 3 jr geleden een verse terugplaatsing gehad en de rest is toen ingevroren. We zijn er toen ong 2 jr mee gestopt vanwege de gespannen onzekere sfeer thuis. Het gaat nu weer hartstikke goed dus besloten we verder te gaan. Ik heb 2 jr lang lucrin gebruikt in depo's van 3mnd. Af en toe een botscan. En 2 jr geen menstruatie!!! Wel opvliegers jammergenoeg... Maar voelde me super! De endo was behoorlijk geslonken vergeleken met wat het was en totaal geen last. Wat ik al zei, ik heb nu best last van de endo ook buiten de menstr. Ik heb vorige week toen ik zo'n buikpijn had diclofenac met paracetamol gebruikt. Heb de dagen erna een soort spierpijn gevoel in m'n onderbuik gehad. Precies op de plek waar de endo zit. Een kruik gebruik ik altijd wel. Verlicht ietsje. Moet deze week naar de gyno, we hebben het er thuis over gehad om misschien een pauze te nemen van een paar maanden en dan misschien weer aan de lucrin om de endo weer rustig te krijgen en even lekker op vakantie! Hebben we wel even nodig... Afwachten wat de gyno zegt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Shadow,

Ah, nu begrijp ik het. Dacht dat het op aanraden van de gyn was, dat je zolang aan de Lucrin was. Ik ben blij om te horen, dat het nu thuis in ieder geval weer goed met je gaat.

Ik kreeg in de periodes tussen de cryo-terugplaatsingen Orgametril. Dat is een pilletje die je iedere dag moet slikken. Deze is lichter dan Lucrin, maar helpt wel redelijk en je kunt er mee stoppen wanneer je wilt. Ik kreeg geen menstruaties meer, bleef wel wat lichte klachten houden, maar die waren goed uit te houden. Misschien is Orgametril voor jou ook wat.

Ik krijg nu ook per 3 maanden Lucrin, maar heb deze keer toch nog wel veel klachten. De opvliegers en hormoonbuien horen erbij, maar ik heb deze keer ook vrij vaak pijn in mijn buik. Eigenlijk constant heb ik een lichte pijn in mijn onderbuik, die vaak s'ochtends erger is. Ik heb ook nog steeds klachten die bij de endo horen. Ik hoop niet dat dit betekend dat de Lucrin zijn werk niet goed doet.  :-\

Ik kan me goed voorstellen, dat je toe bent aan vakantie. Ik moet zeggen, dat mijn man en ik het inmiddels ook wel gehad hebben. Het vergt toch meer van je, dan de meeste mensen denken. Ben benieuwd wat de gyno zegt.

Veel liefs,

Susan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Susan,

Nou, vandaag bij de gyno geweest. Heb een Lucrin depot van 3mnd gehad. Voelde weer als vanouds  ;). We lassen en rustperiode in van een aantal mnd en dan in het najaar weer verder. Eerst maar eens op vakantie. Ben het een beetje beu...

Maar voel me zo k.t! En waarom weet ik niet. Heb geen slecht nieuws gehad ofzo. Kan de hele dag wel janken. Zullen de hormonen wel zijn en m'n hoofd zit een beetje te vol met gedachten. Hoe ga jij daar mee om?

Wat vervelend dat je door de lucrin nog last van je buik hebt. Ik ben ook niet altijd buikpijn vrij hoor. Maar minimaal dan. Ik heb de orgametril ook gebruikt maar ik kwam wat kilo's aan daardoor. Dus toen overgestapt op lucrin.

Hoe lang zijn jullie al bezig als ik vragen mag?

Liefs,

Shadow

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Shadow,

Bij mij razen af en toe de hormonen ook door mijn lichaam. Dan kan ik om niks huilen of ik ben mijn man aan het af snauwen (terwijl ik normaal juist heel veel geduld heb en vrijwel nooit boos ben), maar ja, die hormonen doen gekke dingen met ons. ;) Ik ben eigenlijk op dit forum gekomen om juist die vervelende gevoelens van me af te kunnen schrijven, maar gewoon mijn favoriete muziek heel hard op zetten en keihard mee zingen wil ook wel helpen. ;)

We proberen nu 2,5 jaar om zwanger te worden. En jullie?

Veel liefs,

Susan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Poeh Shadow, twee jaar lang Lucrin!! Ik heb ook endometriose en Icsi en ivf gehad. Maar Lucrin gelukkig altijd maar drie maanden. En dat waren thuis niet de gezelligste maanden...dus ik vind het knap dat je dat twee jaar hebt volgehouden. En je man ook ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi SuzyQ,

Ik ben het helemaal met je eens! Ik heb nu Lucrin voor de 2e keer een halfjaar en je bent gewoon jezelf niet. Gelukkig heb ik een hele lieve man, die het meestal gewoon over zich heen laat komen! ;)

Mag ik vragen welke medicijnen je nu gebruikt tegen de endometriose?

Veel liefs,

Susan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is lief van je man Susan! Tja het gebeurt allemaal in ons lichaam, maar voor die mannen is het ook niet fijn om een hormonaal wrak op de bank te hebben zitten.

Ik gebruik nu niets. Ik geef nog borstvoeding en heb daardoor nog geen cyclus. Het is dus lekker rustig vanbinnen. Ik weet van de vorige keren dat zodra ik stopte met borstvoeding, de endo weer snel terugkwam. Ik weet niet zo goed of ik er medicatie voor ga gebruiken. Ik had er nooit zo'n last van. En heb toch een flinke aversie opgebouwd tegen wat voor hormonen dan ook in m'n lijf. Al die jaren de pil en daarna Lucrin, deca, Puregon..ik bene r een beetje klaar mee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp je helemaal! Ik zou ook graag willen, dat ik zou kunnen kiezen voor geen medicatie. Helaas heb ik een vorm van endometriose, dat ik niet zonder medicatie kan. 1 menstruatie zonder medicijn en er zit weer een cyste. Zeer vervelend, maar niets aan te doen.

Veel liefs,

Susan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tijdje geleden maar ben weer effe terug.

Nog steeds aan de lucrin met de bijbehorende opvliegers. Maar voel me lichamelijk goed. Inmiddels vakantie gepland om even lekker bij te komen.

Kreeg gisteren te horen dat ik weer tante word. Mn broertje word vader. Ben hartstikke blij voor ze maar van binnen ben ik zo verdrietig. Mijn man snapt het niet dat ik me zo voel. We hebben nog 3 pogingen dus maak je niet druk. Dit is de enige plek waar ik even mn eitje kwijt kan. Verkeerde topic misschien...

Sorry, jullie zijn even mijn luisterend oor  :'(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha Shadow,

Ik vind je reactie heel begrijpelijk. Hoe leuk het voor mensen is als ze zwanger worden, je wordt zelf elke keer geconfronteerd met het grote gemis dat je zelf hebt. In dit traject word je vaak geconfronteerd met negatieve emoties als anderen juist blij zijn.

Wij gaan bijna beginnen aan ICSI 3. In de afgelopen jaar zijn werkelijk waar al mijn vriendinnen moeder geworden of ze zijn nog zwanger. Elke keer is het weer een stukje zwaarder om daar mee om te gaan. Alsof je in een rij staat te wachten en iemand dringt voor. Is niet zo natuurlijk, maar gevoelsmatig voelt het niet altijd eerlijk.

Voor mij werkt het het beste om duidelijk mijn grenzen aan te geven bij de mensen in onze omgeving. Onlangs heb ik zelfs een vriendin gevraagd of ze het me niet 'live' wilde vertellen als ze zwanger was. Ik had het goed aangevoeld, want ze bleek zwanger te zijn... Dit heeft ze me via de mail verteld. Voor mij fijn, want toen kon ik mijn eerste reactie privé houden (huilen, sip zijn). Dat maakte het vervolgens ook wat makkelijker om gemeend blij te reageren naar haar.

Sterkte!

Marijke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie