Jump to content
Sign in to follow this  
Ger

Zwanger 2015

Recommended Posts

Hoi meiden,

Allereerst gelukkig nieuwjaar allemaal. Ik dacht het is 2015 dus tijd voor een nieuwe topic.

Momenteel zijn zwanger:

Esther, Mak, Marietje, Jonna en Ger.

Ben ik nog iemand vergeten? Vul maar aan. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ik hoop dat we gezellig kunnen kletsen over de gekke, mooie en bijzondere dingen die de zwangerschap met zich meebrengt. Het is natuurlijk ook fijn om je hart eens te kunnen luchten want ook dat hoort erbij!

Met z'n allen kunnen we uitkijken naar een mooie bevalling van hele mooie baby's!!

Leuk ger

Zijn jullie af en toe ook zo onzeker

kan niet wachten op 20 januari dan weer naar de verloskundig

Gr marietje

Goed idee!  :)

Ik moet 15 januari voor het eerst naar de verloskundige, eindelijk weer een echo haha. Ik wil elke week wel een update?!!!!  ;D

Guest Mak

Gelukkig vanmorgen weer echo gehad (17weken)!

Alles gaat goed met de twee boefjes.

Over 3 weken de 20 weken echo....brrr zo spannend.

@Marietje: ook heel onzeker....zo blij dat ik ze weer ff heb gezien.

Grtz

Oh ik kan niet wachten tot ik de baby weer kan zien

ben erg moe en misselijk en mijn borsten die doen ook zeer

17 weken alweer mak gaat snel

Gr marietje

Jaaaa leuk dat jullie meekletsen.

Marietje ook al heb ik officieel nog 8 weken te gaan ben en blijf ik onzeker. Het is alleen wel een fijne gedachte dat ik de kleine kan voelen. Dus dat stelt me gerust. Hoeveel weken ben je nu?

Mak, jij alweer 17 weken? Wow dat gaat hard zeg! Voel je je goed? Spannend hoor 2 kleine guppy's in je buik. Lijkt me zo speciaal.

Jonna, hoeveel weken ben jij?

Ik ben nu 32 weken en heb vanaf volgende week vrijdag verlof. Ik vindt het heel erg spannend. Het liefst werk ik nog even door omdat ik geen idee heb wat ik allemaal moet doen. Iedereen om me heen heeft me verzekerd dat het wel goed komt en ik me zeker niet ga vervelen. Dus ga ik er maar vanuit. Heb bijna alles in huis. De gordijnen komen over 2 weken binnen en de kleertjes hoeven alleen nog uitgewassen te worden. Dat ga ik maar eens fijn in mijn verlof doen heb ik bedacht.

Esther hoe is het met jou? Gaat het een beetje? Het zijn de laatste loodjes, maar ik ben zo benieuwd hoe jij je erdoor heen slaat! Hopelijk laat je gauw wat van je horen!

Meiden succes met de misselijkheid/moeheid, maar vooral met wachten. Wachten naar de nieuwe echo. Ik zette altijd streepjes in de agenda haha. En iedere echo was voor mij weer een hoogtepunt!

Liefs Ger

Hoi

Zaterdag ben ik 12 weken

ik kan mij het soms niet bevatten dat ik zwanger ben vindt het nog zo onwerkelijk

Gr marietje

Guest tanja1969

hey meiden,

toch nog een aantal die zwanger zijn, en nu hopen dat er in  dit topic nog vele zich aansluiten

allemaal een gezonde, fijne zwangerschap en hou die kleintjes maar goed warm

liefs Tanja

Guest Mak

Dank je wel Tanja!

Twee in je buik is inderdaad heel bijzonder. De echo is telkens weer een verrassing. Al die armpjes en beentjes, twee hartjes die kloppen. Ik voel me wel dubbel moe en misselijk. Dat laatste is gelukkig ver weg maar heeft plaatsgemaakt voor vreselijke maagpijn/kramp en opgeblazen gevoel. Komt door extra hormonen volgens klinisch verloskundige...ook leuk voor ontlasting....not!! Auw auw auw. Ach, wat een gezeur.... Het is heel speciaal.

Over paar weken start ik met zwangerschapsgym via cesartherapeut. Denk dat tips voor mijn houding met een hard groeiende buik geen overbodige luxe is.

Marietje, 12 weken dat zijn extra spannende weken. Maar het blijft spannend tot je jouw kindje in je armen sluit.

Ik heb ook het idee dat het voor ons allen extra spannend is omdat we er zo hard voor hebben gewerkt om uberhaupt zwanger te raken. Dan besef je des te meer de waarde er van.

Ger, wat fijn bijna verlof. Echt dat komt goed...je zult merken dat je meer rust nodig hebt dan je nu denkt. En er zijn ook wel wat laatste regel dingen...ik moet al rond 25 weken met verlof!! Ivm meerlingzwangerschap. Leek me eerst belanchelijk, ik kijk er nu al beetje naar uit...stiekem.

Ik ben huiverig met aanschaf van tweelingdingen (wagen, bedjes, extra maxi cosi). Vind het nog te spannend. Gaat het wel goed? Zal na de 20 weken echo wel iets beter gaan, vermoed ik. Dan weet ik ook wat het wordt, wel zo handig!

Nou dames...ik ga weer ff aan het werk.

Grtz Mak

Ik ben deze week stiekem al wezen kijken met mijn moeder naar kinderwagens en kamers  :o

Ook ik wil nog niets aanschaffen, maar was zo benieuwd wat er allemaal te koop is! Heb nog niets gekocht hoor, maar wat een keuze.

Ik wacht ook nog even een paar weekjes. Weet niet zo goed wanneer het een beetje "normaal" is dat je dingen gaat aanshaffen. Ook ik vind het nog steeds onwerkelijk dat ik zwanger ben na IVF....

Hi meiden,

Ik zou me niet te druk maken over de aanschaf van die spulletjes. Je nu al oriënteren is wel zinvol. Ik ben met zes maanden zwangerschap naar Nederland terug verhuisd en heb ook alles nog op het gemak kunnen doen. En vergeet niet dat je ook veel dingen krijgt van anderen. Vraag daar vooral rond, scheelt een hoop geld. Knuffels en doekjes hoef je niet te kopen, die krijg je toch wel overal en nergens vandaan! Dus na 20-30 weken zwangerschap is het vroeg genoeg...

Succes en probeer van deze speciale tijd te genieten!

Conny

Hoi meiden,

Marietje, spannend hoor die eerste 12 weken. Dat vond ik zo'n mijlpaal. Ik dacht daarna zal ik me een stuk meer gerust voelen. O wat zat ik ernaast. Ik heb mega lopen zenuwen over de 20 weken. Ik hoop dat jij het beter van je af kunt zetten! Nog steeds vindt ik het erg spannend. Ik verlang er zo naar om het kleine mensje in m'n armen te sluiten! Misschien is dan die bezorgdheid achter in mijn hoofd eindelijk weg. Maar ik geniet ook enorm van m'n zwangerschap hoor. Dat is iets wat ik echt heb moeten leren.

Mak en Jonna, wat jullie zeggen over de spulletjes aanschaffen is heel herkenbaar. Ik durfde ook pas wat te kopen na de 20 weken echo. Daarvoor had ik alleen een schattig mutsje en een omslagdoek gehad. Ik ben het ook met Conny eens dat je veel moet rondvragen. Zo heb ik m'n halve uitzet bijeen geschraapt haha. Vaak kwam het niet eens door vragen maar gewoon via via. Ik zei gewoon nergens nee tegen. Ik heb zojuist de laatste dingetjes binnen gekregen en over 2 weken de gordijnen. Dan is het echt af.

Tanja dank je wel. Warm heeft ze het zeker  ;)

Nog 5 dagen werken. Super spannend. Ik kijk er nog steeds niet bepaald naar uit. Ik voel me zo goed gelukkig. Maar ja eind van de dag ben ik vaak wel erg moe en hou vocht vast dus voor m'n lijf moet ik echt gauw stoppen. Het is wel grappig al die opmerkingen die je krijgt van patiënten. Zo jij mag zeker bijna stoppen. Als ik het beaam nou meid dan heb jij fijn de tijd om nog eens flink uit te dijen. Geniet ervan. Ik moet er wel om lachen. Waar ik wel moeite mee heb zijn opmerkingen als: o het is je eerste, nou ik zie het al dat blijft er niet bij 1. Nou je kan het maar het beste achter elkaar doen hoor want dan ben je er lekker vanaf. Ik moet dan echt slikken. Want de kans is erg klein dat er ooit een tweede keer zwanger zal worden. Hebben jullie daar ook zo'n moeite mee? Je kunt toch ook heel erg gelukkig zijn met 1 kind? Weet je wel hoeveel moeite het heeft gekost denk ik dan. Soms flap ik dat eruit, de meeste keren weet ik me te beheersen. Dus geniet ik maar extra van het kleine wonder wat zo ongelofelijk welkom is.

Liefs Ger

Guest Mak

Hoi Conny,

Natuurlijk kun je super gelukkig zijn met 1 kindje.

En je weet nooit of er nog een tweede (en meteen derde  ;) ) komt! Met of zonder veel moeite! Je bent nog jong genoeg. Ik ben 39!!!

Is dat zo, dat die tweede komt, is het prachtig..... is het niet, ben je mama van 'n prachtig meisje  en dat neemt noooit meer iemand van je af.

Wij hebben ook gezegd 2014 proberen we, is het niet gaat het boek dicht want we zijn supergelukkig met ons meisje. We wilden ook niet alle energie in de behandelingen stoppen. Dan zouden we haar ook te kort doen. En nu het gelukt is, zijn we uiteraard superblij....maar nogmaals.... dat was ik al. En ja, de teleurstelling waren telkens enorm als je dan toch besloten hebt te gaan voor die tweede en het lukt niet. Maar toch is het een ander verdriet.

Het is natuurlijk ook voor iedereen anders, dat besef ik me ook.

Veel succes met je laatste dagen. Ik vond het best emotioneel. Alsof je een tijdperk voor jezelf afsluit. Als je in de toekomst weer gaat werken, is het nooit meer zoals nu. Best bijzonder.

Fijne zaterdag!

he Ger,

Wat Mak ook aangeeft over de pogingen voor een tweede herken ik helemaal! Wij hadden precies hetzelfde! Als deze cryo niet was gelukt zouden we nog één poging doen en dan het boek sluiten. Ik wilde er niet meer te lang mee bezig zijn, om ons kleine ventje niet tekort te doen. We wilden deze pogingen voor een tweede absoluut niet ons leven zo laten beheersen als toen er nog geen kindje was, dan voelde ik mezelf een soort van rupsje nooitgenoeg. Als dat zou gebeuren dan was het goed zo met één kindje. Want wat kun je daar intens van genieten zeg! Ik hoop echt dat jullie dat geluk net zo mogen ervaren als wij toen ons eerste manneke geboren was! :love2:

Enneh, geniet van je verlof hoor, de tijd vliegt, soms zelfs terwijl je wekenlang aan het niksdoen bent :). Oh, wat heb ik destijds veel geslapen zeg, ik dacht ook dat ik best nog een paar weken door had kunnen werken. Totdat ik mezelf er aan overgaf. Heerlijk gewoon! ::)

Hoi Ger,

Hoe bevalt het, je vrije dagen?

Vandaag de 2e echo gehad, alles gaat goed!

Ons kindje is nu 3,5 centimeter, en was zichtbaar aan het bewegen.

Erg geruststellend zo'n echo. Zolang je kindje nog klein is en je de bewegingen niet voelt, is zo'n echo weer de bevestiging dat alles nog in orde is.

Ben nog even aan het twijfelen of ik de combinatie test laat doen. Echt zekerheden haal je er niet uit, en de vervolg onderzoeken zoals een vruchtwaterpunctie is niet zonder risico's.....

hoe denken jullie hierover?

Guest Mak

Hoi Jonna,

Ik hebt de nipt test gedaan in Antwerpen waarvan de resultaten bij een eenling 99% zijn, veel betrouwbaarder dan de combinatietest. Wel zelf betalen, wordt niet vergoed. Nog niet.

Groet,

Mak

Hoi

Hoe is het met iedereen

gisteren weer een mooi echo gezien ik ben morgen 13 weken kan en mag het nu van de daken schreeuwen maar ik kan het nog niet mijn oma is gisternacht overleden dus een dubbel gevoel ik had eigenlijk pas dinsdag naar de verloskundige gemoeten maar ik heb gebeld of ik eerder mocht omdat ik een echo aan mijn oma wil geven

Gr marietje

Hoi Marietje,

Gecondoleerd met je oma.

Ger ik ga die nipt test eens even opzoeken! De combi test moet ik overigens ook zelf betalen, 150 euro.

Maakt op zich niet uit, maar ik betaal liever voor een onderzoek die nauwkeuriger is!

Nou ik heb het even opgezocht maar ik kom er niet voor in aamerking:

Voor zwangeren die geen verhoogde kans hebben is geen vergunning verleend en kan NIPT niet worden aangeboden. Voor deze groep zwangeren is eerst meer onderzoek nodig naar de betrouwbaarheid van de test. Zwangere vrouwen die 36 jaar of ouder zijn zullen, als zij in aanmerking willen komen voor NIPT binnen de TRIDENT studie, eerst een combinatietest moeten laten doen.

Zij komen pas in aanmerking voor NIPT als er een verhoogde kans (1 op 200 of hoger) blijkt te zijn, na de combinatietest.

Ik zal dus toch eerst de combi test moeten doen...

Wij hebben bij onze oudste wel een combitest laten doen vanwege een vervelende opmerking van een gyn die zei dat ons kindje wel een heel dikke nekplooi had bij 10 weken (hoewel we hadden gevraagd om niet naar de nekplooi te kijken omdat we toch geen combinatietest wilden laten doen). Na die opmerking waren we zo onzeker en gestresst dat we toch maar wel de combinatietest hebben laten doen. Daar kwam uit dat er geen verhoogd risico was. Bij de echo die voor die test werd gedaan kon de gyneacoloog die er wel verstand van had, trouwens geen dikke nekplooi zien.

Bij onze tweede ook geen combinatietest laten doen. Juist vanwege de onnauwkeurige uitkomsten in de zin van dat het maar een kansberekening is en dat een risico van 1 op 200 al als verhoogd risico wordt gezien en je dan alsnog een punctie moet laten doen om meer zekerheid te hebben. Persoonlijk had ik zoiets van: als de kans 1 op 10 is, dan nog is de kans 90 procent dat er niks aan de hand is, laat staan bij 1 op 200. Daarbij moet ik natuurlijk wel zeggen dat wij sowieso geen vruchtwaterpunctie wilden laten doen, ook niet als er een verhoogd risico zou zijn volgens de combinatietest.

Dus ons zou de uitkomsten van de test niks wijzer hebben gemaakt.

Maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen overwegingen om het wel of niet te laten uitvoeren natuurlijk...

Guest Mak

In België kun je direct terecht.

"NIPT is een Niet-Invasieve Prenatale Test (NIPT) die uitgevoerd wordt op bloed van de zwangere om de foetus te screenen op de meest frequente chromosoom-afwijkingen zoals trisomie 21 (Down syndroom), trisomie 18 (Edwards syndroom) en trisomie 13 (Patau syndroom). Ook het geslacht van de foetus kan worden bepaald.

NIPT wordt uitgevoerd op bloed van de zwangere dat erfelijk materiaal (DNA) bevat van de foetus. Dit DNA kan geanalyseerd worden om chromosoom-afwijkingen zoals Down syndroom bij de foetus op te sporen.

Indicaties

NIPT kan uitgevoerd worden in elke zwangerschap zonder specifieke indicatie.

NIPT vervangt ook de vruchtwaterpunctie (amniocentese) of vlokkentest (CVS) in zwangerschappen met een verhoogd risico op Down syndrome, trisomie 18, of trisomie 13 in het geval van een afwijkend resultaat van de triple test of eerste trimester screening voor Down syndroom, en in het geval van hoge moederlijke leeftijd."

Zie ook: http://www.downsyndromenipt.info/nipt-NL.html

Ik heb ook de nekplooimeting laten doen.

Succes met je keuze

Hoi meiden,

Jonna, ik heb de combitest en de nipt test uiteindelijk niet gedaan. Wij hebben ervoor gekozen om de 20 weken echo af te wachten. Ik was in het begin heel erg beroerd en misselijk dat is de reden waarom wij het hebben laten gaan. Bij 20 weken kregen wij omdat we via icsi zwanger waren een uitgebreide echo (GUO) Ik zou zeggen volg je gevoel.

Marietje gecondoleerd met je oma.

Hier gaat het goed. Heb sinds vrijdag verlof. Best gek. Het is nog niet echt doorgedrongen. Morgen ga ik fijn alle kleertjes uitwassen. De gordijnen hangen nu ook mooi. Dus het is af! Nog wat kleine tierelantijntjes voor in de vensterbank. Ik kijk wel of ik wat leuks nog tegen kom. Verder ga ik veel mensen nog bezoeken en komen ze ook bij mij langs. Erg leuk allemaal. Wat ietsje minder is, is dat ik sinds dinsdag weet dat ik zwangerschapssuiker heb. Kan er nog wel bij voor de laatste 6 weken. Over 2 weken heb ik de liggingsecho bij de gynaecoloog. Ben afgelopen vrijdag ook geweest. Moest meteen afspraken maken met internist, diabetesverpleegkundige en diëtiste. Ach wat moet ik anders doen met al m'n tijd.... Ik vind het niet zo super erg. Want ik weet zeker dat ik niet over tijd ga lopen. Bij de liggingsecho wordt ook bepaald of ik met 38 weken wordt ingeleid of met 40 weken. De kleine is wel wat aan de grote kant dus ik verwacht dat het 38 weken gaat worden. Nou ik ben er klaar voor dus kom maar op. Ben benieuwd wat ik van de diëtiste allemaal wel mag eten. Ach kom ik ook niet mega veel aan in die laatste weekjes. Gek idee, dat ik over max 6 weken al mama ben..... Ik heb er zo lang op gehoopt en nu het dichterbij komt vindt ik het heel erg spannend.